Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Avesta norra, bangårdsombyggnad 1976

  1. #1
    Avstängd
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    292

    Avesta norra, bangårdsombyggnad 1976

    Tre bilder från Avesta norra sommaren 1976.

    Bangården var en lastplats på linjen Avesta C - Hedemora och det pågick spårupprustning av sträckan.




    Norra infartsväxeln. Den ligger till det gamla sidotågspåret, spår 2, som används för trafiken medans man gör spårbyte på huvudtågvägen spår 1. Notera till höger plattformskanten som skvallrar om var stationshuset tidigare fanns.




    Södra änden av bangården där S 681 passerar i 40 km/h. Tåget har tågdelar från Falun C och Mora. Lok och de tre första vagnarna kommer från Falun C.




    Tillbaka till huvudspåret, 2 km kvar till Krylbo(Avesta C).


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    35

    Sv: Avesta norra, bangårdsombyggnad 1976

    Tack för fina bilder från förr! 2020 är det dags igen för spårbyte Alvesta Krylbo - Hedemora när Heybackspåren som byts på dina bilder ska bytas ut igen, den här gången mot ett betongspår.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 891

    Sv: Avesta norra, bangårdsombyggnad 1976

    Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    Tre bilder från Avesta norra sommaren 1976.

    Bangården var en lastplats på linjen Avesta C - Hedemora och det pågick spårupprustning av sträckan.
    Norra infartsväxeln. Den ligger till det gamla sidotågspåret, spår 2, som används för trafiken medans man gör spårbyte på huvudtågvägen spår 1. Notera till höger plattformskanten som skvallrar om var stationshuset tidigare fanns.
    Södra änden av bangården där S 681 passerar i 40 km/h. Tåget har tågdelar från Falun C och Mora. Lok och de tre första vagnarna kommer från Falun C.
    Tillbaka till huvudspåret, 2 km kvar till Krylbo(Avesta C).
    Roliga bilder!
    Det har varit lite "Hela havet stormar" i trakten vad gäller namn.
    Lastplatsen som 1976 hette Avesta N heter väl idag Avesta centrum. Medan Avesta C som omnämns heter idag Avesta Krylbo.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 538

    Sv: Avesta norra, bangårdsombyggnad 1976

    Ser ut som att man klassat om ordinarie sidotågspår till tillfälligt huvudtågspår. Anar detta dels på att den omlagda växelns klot signalerar normalläge, dels på att det sitter en 80-tavla omedelbart efter växeln. Gissar på att det ännu inte var fjb och att detta var ett sätt att kunna ha obevakad körning på ordinarie sidotågspår, något som jag själv varit med och arrangerat (eller i vart fall övervägt) i Hillerstorp innan det blev fjb där.

    Eller, nu ser jag ju att det redan var lastplats och att man således uppenbarligen tillfälligt gjort om ett sidospår till huvudtågspår.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 788

    Sv: Avesta norra, bangårdsombyggnad 1976

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Eller, nu ser jag ju att det redan var lastplats och att man således uppenbarligen tillfälligt gjort om ett sidospår till huvudtågspår.

    Du menar väl: tillfälligt gjort om ett sidospår till tågspår. "Huvudtågspår" fanns på stationer


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 788

    Sv: Avesta norra, bangårdsombyggnad 1976

    Gillar verkligen första bilden! 70-talets Sverige liksom. Vägvisaren är rolig.


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 538

    Sv: Avesta norra, bangårdsombyggnad 1976

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Du menar väl: tillfälligt gjort om ett sidospår till tågspår. "Huvudtågspår" fanns på stationer
    Du har så rätt!


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    17

    Sv: Avesta norra, bangårdsombyggnad 1976

    Plattformskanten finns kvar än idag


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •