Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: DN:s chartertåg 2019

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

DN:s chartertåg 2019

https://www.varldensresor.se/resor/e...t-genom-europa

DN och Världens Resor verkar ha fått till någon slags tågcharter nästa sensommar. Det framgår inte riktigt vem som står för tågandet, men det skulle vara intressant att veta vad de kommer att använda för vagnar (om det är samma hela vägen). I resebeskrivningen står det bland annat »Vid ankomst till Sassnitz behöver vi vänta en liten stund för att tåget ska anpassas för rälsen i övriga Europa innan vi kliver ombord igen.« och »Efter ankomst till Trelleborg behöver vi återigen vänta på att tåget ska anpassas efter svensk storlek på rälsen.« (sic) ...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: DN:s chartertåg 2019

Från resebeskrivningen: ”Grundpris avser del i 5-bäddskupé liggvagn: 20 900 kr”

Finns det 5-bäddskupér? Eller är det en 6-bäddskupé där man har offrat en bädd för att kunna förvara bagaget? Fem bäddar låter väldigt osymmetriskt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av MrMarket Visa inlägg

Finns det 5-bäddskupér? Eller är det en 6-bäddskupé där man har offrat en bädd för att kunna förvara bagaget? Fem bäddar låter väldigt osymmetriskt.
    När Berlin-tåget debatterades i våras framkom en uppgift om att Snälltåget disponerade åtminstone någon vagn med 5-bädds-kupéer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har varit i kontakt med Världens Resor ang. texten att ...tåget ska anpasssas för rälsen...
    Det kommer att ändras.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    När Berlin-tåget debatterades i våras framkom en uppgift om att Snälltåget disponerade åtminstone någon vagn med 5-bädds-kupéer.
    DSB hade 5-bädds liggvagn. I stort samma som en vanlig kupé men en av de översta var ombyggd till bagagehylla.
    DB hade 4-bett vilket innebar att bara 4 bokades i en vanlig kupé och SNCF har på samma sätt 4platser i 1kl

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av MrMarket Visa inlägg

Storleken på personerna i en familj med två vuxna och tre barn är också tämligen osymmetrisk, vilket i teorin passar kupén.

Bilderna i pdf:en som länkas från den länkade hemsidan visar vagnar där man kan ana att det är just en fembäddskupé.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Kan det vara de här som har anlitats?

https://bahntouristikexpress.de/

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JK Visa inlägg
    Kan det vara de här som har anlitats?

https://bahntouristikexpress.de/
    Nej, enligt denna artikel så:

"Lösningen på tågproblemet blev det tyska bolaget Euro-Express i Münster som köpt upp gamla nattåg för att sälja tågcharterresor. Lösningen på Öresundsproblemet blev att skippa Danmark och istället ta färjan från Trelleborg till Tyskland."

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bra att färjorna får mer trafik. Dessutom tycker säkert merparten av resenärerna bättre om att åka färja med restauranger, barer och affärer. Men det är ju beklämmande att när det äntligen blivit en fast förbindelse till kontinenten en stor del av europas personvagnar ändå inte får gå där....

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hade nog varit liite enklare för DN att låta resan börja i Köpenhamn ty då hade alla resenärerna kunnat ta sig dig på egen hand,
    för det ska ju bli intressant vilka stationer som tåget ska stanna vid"här hemma"./Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag antar att tåget ska utgå från Stockholm annars är det väl inte så stor idé att ta över det till Sverige. Sen kan man ju köra antingen Södra stambanan eller via Göteborg. Om man inte går in i Göteborg C utan väljer Mölndals Nedre för resandeutbyte bör det gå snabbt och smidigt. Frågan är vem som blir tågdragare i Sverige? Hade jag varit arrangör skulle jag anlitat TÅGAB!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Jag antar att tåget ska utgå från Stockholm annars är det väl inte så stor idé att ta över det till Sverige. Sen kan man ju köra antingen Södra stambanan eller via Göteborg. Om man inte går in i Göteborg C utan väljer Mölndals Nedre för resandeutbyte bör det gå snabbt och smidigt. Frågan är vem som blir tågdragare i Sverige? Hade jag varit arrangör skulle jag anlitat TÅGAB!
    Det står i resplanen i ursprungsinlägget att man stannar i Linköping och släpper på folk. Så det är sannolikt Södra stambanan som gäller.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Hade nog varit liite enklare för DN att låta resan börja i Köpenhamn ty då hade alla resenärerna kunnat ta sig dig på egen hand,
    för det ska ju bli intressant vilka stationer som tåget ska stanna vid"här hemma"./Ulf
    Man kan starta resan från Stockholm, Linköping och Trelleborg så bor man någon annanstans så tar man sig till dessa orter på egen hand. Köpenhamn är inte så bra, om vagnarna saknar utrustning för Öresundsbron så kan de väl inte heller gå under Stora Bält. Det var ju anledningen till att DSB slopade sina inrikes nattåg.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Kanske lite offtopic, men vore det helt omöjligt för SJ att sälja biljetter på relationen Köpenhamn–Hamburg? Det skulle nog få bättre fart på resandet söderöver, folk skulle lättare hitta resor utan interrail, ökad trygghet vid missade anslutningar i Köpenhamn osv. Men jag anar att det inte är så enkelt som det verkar. SJ säljer väl inga anslutningar i varken Danmark eller Norge? Undantaget är väl Storlien-Trondheim?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JK Visa inlägg
    Kanske lite offtopic, men vore det helt omöjligt för SJ att sälja biljetter på relationen Köpenhamn–Hamburg? Det skulle nog få bättre fart på resandet söderöver, folk skulle lättare hitta resor utan interrail, ökad trygghet vid missade anslutningar i Köpenhamn osv. Men jag anar att det inte är så enkelt som det verkar. SJ säljer väl inga anslutningar i varken Danmark eller Norge? Undantaget är väl Storlien-Trondheim?
    Nej, tekniskt omöjligt är det inte, och det var ju rent kommersiella skäl till att SJ slutade sälja utland.
    Men på SJ:s webb har det aldrig gått att sälja, så där skulle det krävas utveckling.

Den stora frågan är ju hur många svenskar som bara skall till just Hamburg. Jag har visserligen gjort det en gång för en julmarknads-weekend, men jag tror att många bara byter till nästa tåg i Hamburg.
    Det är ju också mycket problem just nu med de danska tågen till Hamburg, speciellt över Rödby.

Så, jag tror att risken är att SJ skulle få kritik för att de sålde någonting som inte var det resenärerna egentligen ville ha.
    Plus just det du pekar på: SJ skulle få ta ansvar för hur de danska tågen och tågfärjorna går, men SJ skulle troligen inte få högre intäkter.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Bra att färjorna får mer trafik. Dessutom tycker säkert merparten av resenärerna bättre om att åka färja med restauranger, barer och affärer. Men det är ju beklämmande att när det äntligen blivit en fast förbindelse till kontinenten en stor del av europas personvagnar ändå inte får gå där....
    Håller med. Om vi tänker oss någon typ av resa där denna länk egentligen skulle varit bästa vägen, så undrar jag om det inte vore bra att ändå köra vagnarna denna väg, men låta resenärerna byta till andra fordon längs just denna delsträcka, så att resenärerna slipper ta med sig bagage och packa ihop/upp vad de nu vill använda ombord?

Å andra sidan undrar jag hur krångligt det verkligen kan vara att bygga om vagnarna så att de uppfyller kraven?

Ytterligare en lösning värd att undersöka vore att helt enkelt bemanna tåget med femtioelva ombordare vars uppgift är att utgöra en slags "mänsklig nödbromsöverbryggning".

Nu har det ju framkommit att det är södra stambanan som gäller. Men ändå, jag passar på att för femtioelfte gången tjata om Göteborg-Kiel-färjan. Eftersom den finns så är väl behovet av andra länkar Göteborg-Tyskland inte så fasligt stort jämfört med t.ex. från Stockholm.

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nej, tekniskt omöjligt är det inte, och det var ju rent kommersiella skäl till att SJ slutade sälja utland.
    Men på SJ:s webb har det aldrig gått att sälja, så där skulle det krävas utveckling.
    Sambandet framstår som nästan kristallklart - när var och en inte kunde köpa, och därmed med största sannolikhet inte heller kunde söka fram förbindelser, så var det nog många som inte ens insåg att det gick att köpa biljetter till utlandet från SJ.

Den stora frågan är ju hur många svenskar som bara skall till just Hamburg. Jag har visserligen gjort det en gång för en julmarknads-weekend, men jag tror att många bara byter till nästa tåg i Hamburg.
    Det är ju också mycket problem just nu med de danska tågen till Hamburg, speciellt över Rödby.
    Av alla resor med färja och/eller tåg ut i Europa jag gjort så har jag en gång åkt just till Hamburg några dagar, närmare bestämt 2013. På den stora tågluffen i Tyskland 2011 så stannade jag i Hamburg några dagar både först och sist. 2016 gjorde jag en bilsemester vilket är lite utanför ämnet, men då blev det två nätter i Hamburg på hemresan just för att vara tillräckligt nära färjan på avgångsdagen. Som sidospår på detta sidospår så skulle jag säga att t.ex. Berlin är lite för långt från Sassnitz/Mukran eftersom det räcker med något enstaka strul för att riskera att missa färjan.

Så, jag tror att risken är att SJ skulle få kritik för att de sålde någonting som inte var det resenärerna egentligen ville ha.
    Plus just det du pekar på: SJ skulle få ta ansvar för hur de danska tågen och tågfärjorna går, men SJ skulle troligen inte få högre intäkter.
    Sidospår på detta:
    Det vore önskvärt om alla som på något sätt är inblandade i främst järnväg men även kollektivtrafik i allmänhet och även färjor kunde en gång för alla gå samman och utarbeta ett system för hur komma-fram-garanti och sammankoppling av resor kan fungera.

Framförallt så vore det önskvärt med möjlighet att köpa genomgående biljetter med dels färja som fotpassagerare (eller möjligtvis med cykel - det är ju trots allt rimligt att ta med på en hel del tåg), lokaltrafikens anslutning samt anslutande tågbiljetter.

Som det är idag så är det rätt uselt att en resenär löper en rätt stor risk att förlora hela sin resa på grund av en bruten förbindelse där det inte gått att köpa en genomgående biljett.

Jag förstår ståndpunkten att var och en av de inblandade tänker att det är nog enklast att bara strunta i detta, och det är "tillräckligt" många resenärer som åker med respektive delsträcka ändå. Men det är ju en usel service som det är idag, och otroligt bilcentrerat gällande färjorna.

Jag "törs" inte göra resor med tåg+färja på separata biljetter där anslutningarna med tåg till färja är längre än några mil (typ Hamburg till Kiel). Jag minns att jag tittat på att t.ex. åka Göteborg-Karlskrona, lokalbuss eller taxi till färjeläget (som såklart, som nästan alltid, ligger avsides jämfört med var stationen ligger) och färja till Gdynia, lokalbuss till järnvägsstation och därifrån tåg vidare ut i Europa. Men det blir alldeles för många osäkerhetsmoment som tillsammans gör risken rätt stor att missa förbindelsen. Med tåg/färjebundna biljetter med rejält höga priser för den som behöver köpa en biljett i stort sett omedelbart före avgång så är det inte lockande och resultatet blir att någon annan resväg väljs istället.

Som jämförelse så ifall man åker bil så behöver man enbart en viss mängd marginal. Marginalen finns kvar så länge inget knas uppstår. Om man åker kollektivt så behövs det marginal vid de flesta byten, eftersom man riskerar att antingen förlora en avgångsbunden biljett eller för att en försening på tio minuter kan göra att ett byte med sju minuters marginal bryts och man får ta nästa förbindelse och därmed har förseningen ökat till 15,20,30, 60 eller kanske rent av 120 minuter.

I praktiken så blir man tvungen att övernatta (avgång på morgon/förmiddag) eller planera in en halvdag (avgång på eftermiddag/kväll) på orten där färjan avgår från.

Jag ska dock erkänna att jag har gått på ren magkänsla utan att kolla upp statistik när jag däremot räknat med att färjor sällan blir särskilt försenade, och det har hittills gått bra.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Du har helt rätt i att så länge det inte finns någon direkt sovvagnsförbindelse Göteborg-Hamburg kommer alltid Stenas Kielfärja att vara det absolut bästa och bekvämaste alternativet för boende i Västsverige! Mycket av de problem du beskriver med risk för missade anslutningra kunde lätt avhjälpas om tågbolagen förbjöds att ha så fruktansvärt dyra och krångliga ombokningsregler! DE flesta som ger sig ut på en sådan här resa har ju tillgång på smartphone och internet på något sätt och då borde det vara mycket enkelt att omboka biljetten till senare avgång vid förseningar. Och Hamburg är som du skriver navet i all trafik mot övriga "Västtyskland" och Västeuropa oavsett om man åker tåg eller bil. Det finns ju nästan inga förbindelser över Elbe norr om Hamburg!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Håller med. Om vi tänker oss någon typ av resa där denna länk egentligen skulle varit bästa vägen, så undrar jag om det inte vore bra att ändå köra vagnarna denna väg, men låta resenärerna byta till andra fordon längs just denna delsträcka, så att resenärerna slipper ta med sig bagage och packa ihop/upp vad de nu vill använda ombord?

Å andra sidan undrar jag hur krångligt det verkligen kan vara att bygga om vagnarna så att de uppfyller kraven?

Ytterligare en lösning värd att undersöka vore att helt enkelt bemanna tåget med femtioelva ombordare vars uppgift är att utgöra en slags "mänsklig nödbromsöverbryggning".
    Jag förstår inte vilka vagnar du talar om och inte vilken sträcka du talar om.
    När det gäller DN:s chartertåg (som tråden handlar om) så är det ju kontinentala vagnar (troligen tyska) så de kan rulla hela vägen Stockholm-Venedig, och de använder färjeleden Trelleborg-Sassnitz, där de åker kvällstid, dvs resenärerna skall äta middag på båten, medan bagaget kan ligga kvar i kupén. Mycket smart lösning tycker jag.

Om Sydsvenskan skulle göra en likadan resa och ville passera genon Danmark, då kan jag förstå att det vore rimligare att starta resan i Köpenhamn för att slippa problemen med Öresundsbron.

Sambandet framstår som nästan kristallklart - när var och en inte kunde köpa, och därmed med största sannolikhet inte heller kunde söka fram förbindelser, så var det nog många som inte ens insåg att det gick att köpa biljetter till utlandet från SJ.
    Och jag förstår inte vad som är kristallklart. Det har i alla år gått att vända sig till SJ:s speciella utlandskassor eller till deras telefonförsäljning för utlandsfrågor, medan den vanliga luckan kanske hänvisat. Men visst, det finns (unga?) resenärer som tror att om något inte går att boka själv via Internet så finns det inte ute i verkligheten (fast sålt på annat sätt).

Av alla resor med färja och/eller tåg ut i Europa jag gjort så har jag en gång åkt just till Hamburg några dagar, närmare bestämt 2013. På den stora tågluffen i Tyskland 2011 så stannade jag i Hamburg några dagar både först och sist. 2016 gjorde jag en bilsemester vilket är lite utanför ämnet, men då blev det två nätter i Hamburg på hemresan just för att vara tillräckligt nära färjan på avgångsdagen. Som sidospår på detta sidospår så skulle jag säga att t.ex. Berlin är lite för långt från Sassnitz/Mukran eftersom det räcker med något enstaka strul för att riskera att missa färjan.
    Jo, men när man stannar till i Hamburg så kanske det totalt sett är billigare köpa ett Interrailkort för hela resan. Du beskriver ju också att Hamburg sällan varit slutmålet, dvs vinsten med att SJ sålde till Hamburg, men inte alls längre, skulle vara väldigt begränsad.

Sidospår på detta:
    Det vore önskvärt om alla som på något sätt är inblandade i främst järnväg men även kollektivtrafik i allmänhet och även färjor kunde en gång för alla gå samman och utarbeta ett system för hur komma-fram-garanti och sammankoppling av resor kan fungera.
    Jo, det låter bra.
    En fråga är ifall det skulle driva kostnaderna för resorna, och det andra är att det finns ju nästan alltid biljetter att köpa som gäller för flera olika tåg. Det är ju de speciellt billiga biljetterna (Ej ombokningsbar, Super-Sparpreis) som har begränsningar för att själv få byta. Dvs vill du vara säker på att kunna ändra så kanske du skall ha en fullprisbiljett eller ett Interrailkort.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad gäller vagnarnas passage av Öresund och Stora bält så har det ju med nödbromsöverbryggningen att göra! Skulle man inte i stället kunna komma på ett enkelt sätt att helt enkelt koppla ur nödbromsarna? Om jag inte missminner mig (har inte jobbat med persontrafik på många år) så är det en mekanisk förbindelse mellan nödbromshandtaget och nödbromsventilen på vagnens huvudledning för bromsen. Borde gå att spärra eller koppla bort.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Vad gäller vagnarnas passage av Öresund och Stora bält så har det ju med nödbromsöverbryggningen att göra! Skulle man inte i stället kunna komma på ett enkelt sätt att helt enkelt koppla ur nödbromsarna? Om jag inte missminner mig (har inte jobbat med persontrafik på många år) så är det en mekanisk förbindelse mellan nödbromshandtaget och nödbromsventilen på vagnens huvudledning för bromsen. Borde gå att spärra eller koppla bort.
    Vilka vagnar pratar du om? DN-tåget passerar ju aldrig Danmark, enligt det jag skrev som du svarade på.
    Eller vems inlägg menade du att svara på?

I samband med att någon Orient-express kom till Stockholm, så var det långa diskussioner, och så fick resenärerna åka buss mellan Köpenhamn (tror de bodde på hotell där) och Malmö.
    Jag har bestämt för mig att det (något förvånande) är olika regler för Öresundsbron och för Stora bält.

De varianter du nämnt skulle förvåna mig om de inte var granskade och avvisade.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-11-11 klockan 12:03:11.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •