Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Spårhalkans tid är här

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Spårhalkans tid är här

Signalfel, sen vändning, spårspring och nu spårhalka.

I torsdags drabbades södra stambanan mellan Linköping och Norrköping av spårhalkan.

Som bilist sätter man på vinterdäcken, hur gör järnvägen ?

Kustpilen var inställd i torsdags. Passagerarna fick åka buss.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Spårhalkans tid är här

Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg

Som bilist sätter man på vinterdäcken, hur gör järnvägen? .
    Stora maskiner! Hälsar Trafikverket

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Spårhalkans tid är här – har TrV bytt ut den klassiska lövhalkan?!

Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg

I torsdags drabbades södra stambanan mellan Linköping och Norrköping av spårhalkan.

Som bilist sätter man på vinterdäcken, hur gör järnvägen ?
    8<...
    Är ordet för dagen alltså 'spårhalka'? Förr talade man om 'lövhalka' både rent allmänt och här i Postvagnen!

En hastig googling ger ungefär 14 000 träffresultat för 'spårhalka'. Men däremot ungefär 20 700 träffresultat för 'lövhalka'!

Vilket uttryck anser forumets eminenta experter är det bästa ordet för höstens återkommande halka?! 😊🍁🚋🚂👍

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Spårhalkans tid är här – har TrV bytt ut den klassiska lövhalkan?!

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Är ordet för dagen alltså 'spårhalka'? Förr talade man om 'lövhalka' både rent allmänt och här i Postvagnen!

En hastig googling ger ungefär 14 000 träffresultat för 'spårhalka'. Men däremot ungefär 20 700 träffresultat för 'lövhalka'!
    Vilket uttryck anser forumets eminenta experter är det bästa ordet för höstens återkommande halka?!
    Lövhalka tycker jag och får väl tillstå att tills nu hade jag vad jag kan erinra mig aldrig hört spårhalka. Och inte sett uttrycket i medier som Tåg , Postvagnen m.m. Men lövhalka beskriver ju fenomenet bra nämligen att löv i kombination med fukt bildar en geggig massa som ger just hala spår.

Robert
    Ej längre aktiv

Det kan ju vara halt även utan löv.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    feb 2018

Lite som Robert säger. Spårhalka är ett problem året om, men lövfällningsperioden är utan tvekan värst. Andra jobbiga halkor kan orsakas av exempelvis pollen, duggregn efter lång torka, nypåfrusen frost och mycket mer. Den långdragna Tövabacken mellan Ånge och Sundsvall är exempelvis ökänd, eftersom de nylossade timmer/massavedstågen virvlar upp en massa bark och annan skit som lägger sig på spåret och gör det snorhalt året om.
    Därför är det inte så dumt att använda det ordet, som inte begränsar sig till vad halkan beror på. Jag hoppas att den här tråden inte åter igen kommer att spåra ur i något slags språkdiskussion.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Det kan ju vara halt även utan löv.
    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Lite som Robert säger. Spårhalka är ett problem året om, men lövfällningsperioden är utan tvekan värst. Andra jobbiga halkor kan orsakas av exempelvis pollen, duggregn efter lång torka, nypåfrusen frost och mycket mer. Den långdragna Tövabacken mellan Ånge och Sundsvall är exempelvis ökänd, eftersom de nylossade timmer/massavedstågen virvlar upp en massa bark och annan skit som lägger sig på spåret och gör det snorhalt året om.
    Därför är det inte så dumt att använda det ordet, som inte begränsar sig till vad halkan beror på. Jag hoppas att den här tråden inte åter igen kommer att spåra ur i något slags språkdiskussion.
    Medhåll där på båda herrarna. Detta med spårhalka är ju nått vi som far på spåren är ganska vana vid. Exempelvis lite duggregn efter en tid torka kan ge ett otroligt halt spår.
    Men i torsdags tyckte då inte jag de var så särskilt svår halka. Gick ju rätt bra att komma upp i fart på normalt vis. Tunga godståg har det väl värre såklart.
    Däremot var det ganska halt på Nyköpingsbanan ikväll, men att mitt tjänstetåg inte kom fick upp farten på en i övrigt tom bana, kanske inte gjorde så mycket.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •