Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Uppsala C 1975

Avstängd
    Medlem
    feb 2018

Uppsala C 1975

Utsikt söderut från stamplattformen i Uppsala, en lördag, troligen sommaren 1975.

Vagnsättet t h på spår 3 är överstående från sista tåget fredag kväll, ank 1.17, till kl 18.00 på söndag. Vagnsättet t v på spår 6, 10 vagnar, är överstående från fredag kväll till måndag morgon, gäller även F-loket.

På spår 5 håller ett F-lok på att göra rundgång till sitt vändande tågsätt på spår 4. Det handlar då om persontågt Stockholm - Uppsala - Stockholm, som vid denna tid bestod av fem - sex äldre vagnar och som under lågtrafiken lördag lunch - söndag kväll bara gick var annan timme.

Från Stockholmshållet på uppspåret ankommer till spår 8 ett snälltåg med Ra-lok, troligen tåg S958 till Långsele. Lite längre bort, på godsbangården, står ett godståg och väntar. Jag tycker det ser ut som ett Mg-lok framför.

Man kan också notera ställverket, där fanns en ställverksvakt som manövrerade el-el-ställverket, medans tågklareraren fanns i stationshuset vid plattformsövergången. På spåret framför ställverket står Uppsalas hjälpvagnar.

Av det som syns på bilden är det bara ställverkshuset som finns kvar idag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Uppsala C 1975

Vackert! Loket (Ra) finns kanske kvar, jag ser inte vilken det är.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Möjligen är någon dvärgsignal återanvänd också
    En helt underbar bild med en lagom längd för ett tåg(34 axlar)enl tavlan i ktl bryggan /Ulf

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg

Utsikt söderut från stamplattformen i Uppsala, en lördag, troligen sommaren 1975.

Vagnsättet t h på spår 3 är överstående från sista tåget fredag kväll, ank 1.17, till kl 18.00 på söndag. Vagnsättet t v på spår 6, 10 vagnar, är överstående från fredag kväll till måndag morgon, gäller även F-loket.

På spår 5 håller ett F-lok på att göra rundgång till sitt vändande tågsätt på spår 4. Det handlar då om persontågt Stockholm - Uppsala - Stockholm, som vid denna tid bestod av fem - sex äldre vagnar och som under lågtrafiken lördag lunch - söndag kväll bara gick var annan timme.

Från Stockholmshållet på uppspåret ankommer till spår 8 ett snälltåg med Ra-lok, troligen tåg S958 till Långsele. Lite längre bort, på godsbangården, står ett godståg och väntar. Jag tycker det ser ut som ett Mg-lok framför.

Man kan också notera ställverket, där fanns en ställverksvakt som manövrerade el-el-ställverket, medans tågklareraren fanns i stationshuset vid plattformsövergången. På spåret framför ställverket står Uppsalas hjälpvagnar.

Av det som syns på bilden är det bara ställverkshuset som finns kvar idag.
    En väldigt fin bild.
    Angående tåget på spår 4 (som inte syns) så åtminstone hösten 1974 (när jag pendlade Uppsala-Stockholm) så bestod det av 5 vagnar, en A5 närmast Uppsala, sen lite B8 och någon/några B8F och sist en B3.
    Det fanns två sådana sätt och de kopplades ihop till ett tåg som avgick 6.31 Vardag utom lördag till Stockholm, där det sen delades upp.

Om det var S958 så skulle det ankomma 14.51, och persontåget på spår 4 skulle ankommit 14.47, så det låter rätt.
    Enda möjliga alternativet är att det skulle vara S 266 vid 10.51 men det stämmer inte alls med skuggorna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fantastisk bild!

Jag tycker det ser ut som två Du2 där borta på godsbangården.

/ Christian

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Vackert! Loket (Ra) finns kanske kvar, jag ser inte vilken det är.
    Jag tycker det ser ut att kunna stå Rapid 4 i fronten, och det är väl bevarat?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •