Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 66

Ämne: Den stockholmska namnröran

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Den stockholmska namnröran

Att ha stationerna Stockholm C, T-Centralen och Stockholm City är som gjort för att det ska bli fel. Just nu kan man till exempel läsa på Aftonbladets sajt "Tågen som påverkas är SL:s pendeltåg och fjärrtåg från Stockholm City mot Uppsala, Gävle, Falun och Mora." Jag vet inte om det är tidningen som rört ihop det eller om det var fel redan från TRV. Det hade ju varit bättre att bara skriva Stockholm.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Den stockholmska namnröran

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Att ha stationerna Stockholm C, T-Centralen och Stockholm City är som gjort för att det ska bli fel. Just nu kan man till exempel läsa på Aftonbladets sajt "Tågen som påverkas är SL:s pendeltåg och fjärrtåg från Stockholm City mot Uppsala, Gävle, Falun och Mora." Jag vet inte om det är tidningen som rört ihop det eller om det var fel redan från TRV. Det hade ju varit bättre att bara skriva Stockholm.
    Jag utgår från att varken TRV, tidningen eller läsaren klarar av att hålla reda på detta och konstaterar samtidigt att ingen större skada är skedd.

Så länge inte pendeltåget kommer in på T-Centralen och sprättar upp plattformen så är jag glad!

Senast redigerat av JDS den 2018-10-26 klockan 12:03:56.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Så länge inte pendeltåget kommer in på T-Centralen och sprättar upp plattformen så är jag glad!
    Så länge som jag jobbade och pendlade till och från Sundbyberg så vet jag inte hur många gånger jag hörde folk säga i sina mobiler "Tåget rullar in på T-Centralen nu"...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Så länge som jag jobbade och pendlade till och från Sundbyberg så vet jag inte hur många gånger jag hörde folk säga i sina mobiler "Tåget rullar in på T-Centralen nu"...
    Dagens ungdom kallar hela komplexet för "TE-SE"!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

SL:s pendeltåg och fjärrtåg?
    Nej, det spelar nog ingen roll vad stationerna heter. Det kommer att vara fullt med fel i den här sortens artiklar och notiser oavsett.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag utgår från att varken TRV, tidningen eller läsaren klarar av att hålla reda på detta och konstaterar samtidigt att ingen större skada är skedd.

Jag tolkar det som att du anser att Jan L pekar på ett ickeproblem. I så fall en ganska oengagerad eller i värsta fall fantasilös ståndpunkt enligt min mening.

Området kring Stockholms Central innefattar i dag spårtrafik i fyra plan. Det borde inte vara svårt att föreställa sig vilka olägenheter som kan uppstå då man förväxlar de olika trafikslagen och framför allt platserna för resandeutbyte med varandra. Det behöver inte handla om olyckssituationer. Det räcker med att föreställa sig hur människor utan ingående lokalkännedom ska förklara för varandra var de befinner sig. Förresten har jag redan upplevt svårigheter vid platsbestämning med andra till och med med god lokalkännedom.

Att ungdomar kallar området "TE-SE" (enligt TKO) är väl knappast ägnat att göra saken lättare.

Vi borde väl åtminstone kunna enas om att här föreligger ett problem. Det hade visserligen kunnat undvikas redan innan Stockholm City blev till Stockholm City, men vi ska tydligen få vara med om fler fadäser av den typ Jan L pekade på innan det hela rättas till.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Jag tolkar det som att du anser att Jan L pekar på ett ickeproblem. I så fall en ganska oengagerad eller i värsta fall fantasilös ståndpunkt enligt min mening.

Området kring Stockholms Central innefattar i dag spårtrafik i fyra plan. Det borde inte vara svårt att föreställa sig vilka olägenheter som kan uppstå då man förväxlar de olika trafikslagen och framför allt platserna för resandeutbyte med varandra. Det behöver inte handla om olyckssituationer. Det räcker med att föreställa sig hur människor utan ingående lokalkännedom ska förklara för varandra var de befinner sig. Förresten har jag redan upplevt svårigheter vid platsbestämning med andra till och med med god lokalkännedom.

Att ungdomar kallar området "TE-SE" (enligt TKO) är väl knappast ägnat att göra saken lättare.

Vi borde väl åtminstone kunna enas om att här föreligger ett problem. Det hade visserligen kunnat undvikas redan innan Stockholm City blev till Stockholm City, men vi ska tydligen få vara med om fler fadäser av den typ Jan L pekade på innan det hela rättas till.
    Jag vill härmed förtydliga att du har uppfattat mig helt rätt. Jag anser att det hela är ett icke-problem och att du har helt fel i allt du skriver.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    SL:s pendeltåg och fjärrtåg?
    Ja, vill man leta fel läser man det som "... SL:s fjärrtåg", men det behöver man inte.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Ja, vill man leta fel läser man det som "... SL:s fjärrtåg", men det behöver man inte.
    Det är så det svenska språket fungerar. Om man själv måste hitta på helt egna tolkningar för att komma fram till rätt innebörd är det något fel på texten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Det är så det svenska språket fungerar. Om man själv måste hitta på helt egna tolkningar för att komma fram till rätt innebörd är det något fel på texten.
    Texten är idiotiskt skriven men folk ÄR ju idioter!

Bl a får man intrycket att det bara är åt ena hållet det är problem. Det hade ju varit bättre att skriva "till och från".

Men det var väl egentligen inte DET diskussionen gällde här...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det kunde varit värre.
    I Hamburg brukar jag ha svårt att hålla reda på vilka linjer som går från Haubptbahnhof Süd resp Nord. Eller Jungfernstieg-Rathaus. Eller i London med Monument-Bank-komplexet.

I jämförelse är Stockholm C/City/T-centralen rätt beskedligt.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

För gårdagens ungdom gick det under uttrycket "Centan". T-C känns mer omständligt. Låter mer som SS/SL-språk.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Området kring Stockholms Central innefattar i dag spårtrafik i fyra plan. olägenheter som kan uppstå då man förväxlar de olika trafikslagen och framför allt platserna för resandeutbyte med varandra. .
    Det blir väl fler än så om man nu inkluderar Stockholms Central. Ett plan för fjärr och regionaltåg, ett för spårvagn, tre för tunnelbana och ett för pendeltåg. Sex plan får jag det till.

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Mitt i alltihop kan man åka buss till hållplatserna Centralen, Centralstationen och T-Centralen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg
    För gårdagens ungdom gick det under uttrycket "Centan". T-C känns mer omständligt. Låter mer som SS/SL-språk.
    När sonen återvänder till fadershemmet i morgon ska jag fråga varför "Centan" fallit ur bruk. Jag gissar att han tycker att det låter som nåt som enbart Stoffe och andra bajenfans använde...

(Ursäkta - nu blev det "Språkvagnen" igen!)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det räcker med att föreställa sig hur människor utan ingående lokalkännedom ska förklara för varandra var de befinner sig. Förresten har jag redan upplevt svårigheter vid platsbestämning med andra till och med med god lokalkännedom.
    Detta har inget med namnen att göra utan att folk är dåliga att förklara var man befinner sig. Det hade inte blivit tydligare med ett namn om den som ska förklara var man är använder ett geografiskt namn som täcker en hyfsad stor yta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
    Mitt i alltihop kan man åka buss till hållplatserna Centralen, Centralstationen och T-Centralen.
    Centralstationen? Hittar ingen sådan hållplats hos SL. (Om någon landsortsoperatör typ Flixbus har en sådan hållplats så är det inget jag fäster något avseende vid.)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Centralstationen? Hittar ingen sådan hållplats hos SL. (Om någon landsortsoperatör typ Flixbus har en sådan hållplats så är det inget jag fäster något avseende vid.)
    I SL tidtabell för buss 54 hittar jag hållplatserna Centralstationen och T-Centralen.
    För att göra det hela enklare så har man på kartan namngett hållplatserna längs Klarabergsgatan till Centralen, Stockholm City och T-Centralen. Vad det sedan står på skyltarna vet jag inte. Men just för busstrafiken kan det ju bli svårt hitta rätt hållplats om man inte vet så bra var den ligger. För den spårburna trafiken lär det väl inte vara så svårt att hitta rätt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    I SL tidtabell för buss 54 hittar jag hållplatserna Centralstationen och T-Centralen.
    För att göra det hela enklare så har man på kartan namngett hållplatserna längs Klarabergsgatan till Centralen, Stockholm City och T-Centralen. Vad det sedan står på skyltarna vet jag inte. Men just för busstrafiken kan det ju bli svårt hitta rätt hållplats om man inte vet så bra var den ligger. För den spårburna trafiken lär det väl inte vara så svårt att hitta rätt.
    Nu när du säger det så kommer jag ihåg att det var något problem med namngivningen inför återöppnandet av busstrafiken på Klarabergsgatan! 54:ans hållplats heter "Centralen (Klarabergsviad.)" i trafikdatabasen men någon på SL hade tydligen bestämt att den absolut inte fick kallas för Centralen och inte heller för Klarabergsviadukten. Så det är SÅ man har "löst" det problemet... håhåjaja, det blir nog bra om ett tag när "hajpen" har lugnat ner sig och man kan börja kalla saker för vad de egentligen heter.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det var annars precis vad som föreslogs i Tåg för ett antal år sedan när pendeltågstunneln var på förslag. En arkitekt förfäktade den intressanta idén att man kunde samordna med den i hans åsikt underanvända T-banedelen Fridhemsplan-
    T-Centralen och låta pendeltågen gå den vägen och dela station. Det blev en debatt i några nummer där jag fick äran att ifrågasätta projektet men han gav inte upp så lätt. Tekniska problem viftades bort, tunnlarna kunde t.ex inte vara för trånga eftersom det gått lastbilar under byggtiden o.s.v

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •