Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Stadler presenterar nytt batterimotorvagnståg!

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    sep 2018
    Inlägg
    1 328

    Stadler presenterar nytt batterimotorvagnståg!

    Stadler har presenterat Flirt Akku.

    Railcolornews: Stadler Akku

    80 km batterimode, 140 km/h!

    Var använder vi ett sådant fordon bäst?

    Torsby-Kil-
    Lycksele-Vindeln-Umeå
    Orsa-Mora-Borlänge
    Åhus-Helsingborg
    Växjö-Värnamo-Jönköping-Falköping
    Hultsfred-Nässjö-Jönköping-Falköping
    Ännu fattas några km för att passa Kinnekullebanan


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Stadler presenterar nytt batterimotorvagnståg!

    Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Stadler har presenterat Flirt Akku.

    Railcolornews: Stadler Akku

    80 km batterimode, 140 km/h!

    Var använder vi ett sådant fordon bäst?

    Torsby-Kil-
    Lycksele-Vindeln-Umeå
    Orsa-Mora-Borlänge
    Åhus-Helsingborg
    Växjö-Värnamo-Jönköping-Falköping
    Hultsfred-Nässjö-Jönköping-Falköping
    Ännu fattas några km för att passa Kinnekullebanan
    Enligt tyska wikipedia hade ackumulatormotorvagnen ETA 150 (byggår 1954-65) en räckvidd på 300 km. Denna hade i o f s en topphastighet på "bara" 100 km/h, och släpade heller inte omkring på transformatorer och liknande som krävs för matning från kontaktledning.

    En fråga jag inte hittat svar på är hur lång tid batteriladdningen tar. Om hela räckvidden (80 km) skall utnyttjas krävs laddning vid ändstationen.

    /TKO


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 114

    Sv: Stadler presenterar nytt batterimotorvagnståg!

    Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Stadler har presenterat Flirt Akku.

    Railcolornews: Stadler Akku

    80 km batterimode, 140 km/h!

    Var använder vi ett sådant fordon bäst?

    Torsby-Kil-
    Lycksele-Vindeln-Umeå
    Orsa-Mora-Borlänge
    Åhus-Helsingborg
    Växjö-Värnamo-Jönköping-Falköping
    Hultsfred-Nässjö-Jönköping-Falköping
    Ännu fattas några km för att passa Kinnekullebanan
    Växjö-Värnamo-Jönköping-Falköping
    Hultsfred-Nässjö-Jönköping-Falköping
    De två är alldeles för långa för 80 km räckvidd.

    Värnamo-Jönköping kanske
    eller Vetlanda-Jönköping

    Kan ju gå som pendeltåg Orsa-Mora (eller andra korta rutter) och laddas kortare tid vid ändstationerna eftersom de inte laddas ur så mycket på kort sträcka.

    I Danmark Jægersborg-Nærum och en del andra.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 497

    Sv: Stadler presenterar nytt batterimotorvagnståg!

    Undrar lite hur mycket ett batteribyte kostar och hur ofta?


  5. #5
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 842

    Sv: Stadler presenterar nytt batterimotorvagnståg!

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Växjö-Värnamo-Jönköping-Falköping
    Hultsfred-Nässjö-Jönköping-Falköping
    De två är alldeles för långa för 80 km räckvidd.
    Värnamo-Jönköping kanske eller Vetlanda-Jönköping. - - -
    Värnamo - Jönköping godsbangård är 71 km. Resten av föreslagna Hultsfred - Jönköping är under tråd. Däremot är Hultsfred - Nässjö (83km) i längsta laget.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Stadler presenterar nytt batterimotorvagnståg!

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Växjö-Värnamo-Jönköping-Falköping
    Hultsfred-Nässjö-Jönköping-Falköping
    De två är alldeles för långa för 80 km räckvidd.

    Värnamo-Jönköping kanske
    eller Vetlanda-Jönköping
    Värnamo -Jönköping är 76 km, så det är väl på gränsen - kräver i så fall laddning i Jönköping. (Mellan Värnamo och Vaggeryd finns det tråd). Rättelse: Skall vara "Mellan Värnamo och Växjö". Tack Göran Kannerby!
    Och i så fall funkar ju Växjö - Värnamo - Jönköping - Falköping också, eftersom det är samma oelektrifierade sträcka. Och då det blir körning under tråd i bägge ändar av turen behövs förmodligen inget laddningsuppehåll vid ändstationerna.

    Jönköping - Nässjö - Vetlanda går utmärkt, den oelektrifierade sträckan är blott 37 km.

    /TKO

    Senast redigerat av TKO den 2018-10-26 klockan 12:33:37. Anledning: Rättat sakfel

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    673

    Sv: Stadler presenterar nytt batterimotorvagnståg!

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Enligt tyska wikipedia hade ackumulatormotorvagnen ETA 150 (byggår 1954-65) en räckvidd på 300 km. Denna hade i o f s en topphastighet på "bara" 100 km/h, och släpade heller inte omkring på transformatorer och liknande som krävs för matning från kontaktledning.

    En fråga jag inte hittat svar på är hur lång tid batteriladdningen tar. Om hela räckvidden (80 km) skall utnyttjas krävs laddning vid ändstationen.

    /TKO
    Nora-Örebro-Hallsberg. Om nu den drömmen någonsin blir av.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Sv: Stadler presenterar nytt batterimotorvagnståg!

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Värnamo -Jönköping är 76 km, så det är väl på gränsen - kräver i så fall laddning i Jönköping. (Mellan Värnamo och Vaggeryd finns det tråd).
    Inte än.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Stadler presenterar nytt batterimotorvagnståg!

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Inte än.
    Helt rätt!

    Jag skrev fel, jag menade "Mellan Växjö och Värnamo finns det tråd".
    (Hoppas det blev rätt nu...)

    /TKO


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 114

    Sv: Stadler presenterar nytt batterimotorvagnståg!

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Växjö-Värnamo-Jönköping-Falköping
    Hultsfred-Nässjö-Jönköping-Falköping
    De två är alldeles för långa för 80 km räckvidd.

    Värnamo-Jönköping kanske
    eller Vetlanda-Jönköping

    Kan ju gå som pendeltåg Orsa-Mora (eller andra korta rutter) och laddas kortare tid vid ändstationerna eftersom de inte laddas ur så mycket på kort sträcka.

    I Danmark Jægersborg-Nærum och en del andra.
    Om man läser startinläggets länkade sida noga, vilket jag inte gjorde, så förstår man att tåget kan ta el från kontaktledningen och därmed gå obegränsat om det är elektrifierat.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    148

    Sv: Stadler presenterar nytt batterimotorvagnståg!

    Om den kan ladda från tågvärmepost?


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 114

    Sv: Stadler presenterar nytt batterimotorvagnståg!

    Citat Ursprungligen postat av Jeff Visa inlägg
    Om den kan ladda från tågvärmepost?
    Länk till Stadlers egna pressmeddelande (på engelska): http://railcolornews.com/2018/10/25/...battery-train/

    Den kan ladda från tågvärmepost.
    Jag antar köpare kan beställa efter lite egen specifikation om vilka spänningar de kan ha.
    Kanske om man begär det, inte bara tågvärmespänning, utan också snabbladdningsstationer för bilar (som har likström) vilket är betydligt billigare än att bygga en tågvärmepost för 1000V 16,7 Hz.

    Jag som jobbar med utveckling av personbilar har hört att det inte är helt trivialt att utveckla anslutning till snabbladdning.
    Finns olika standarder, och tillverkare av uttag kanske inte följer dem, och det är säkerhetsregler om isolationsmätning och sådant.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-10-27 klockan 22:11:26.

  13. #13
    Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    146

    Sv: Stadler presenterar nytt batterimotorvagnståg!

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    I Danmark Jægersborg-Nærum och en del andra.
    Men Nærumsbanen är väl inte till någon del elektrifierad och då är det väl bättre att ha stationära laddningsaggregat vid ändstationerna och slippa släpa på ett sånt varje tur?


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    218

    Sv: Stadler presenterar nytt batterimotorvagnståg!

    Luleå-Torneå?

    Roliga nyheter, det finns nog många sträckor där den kan komma till användning.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    117

    Sv: Stadler presenterar nytt batterimotorvagnståg!

    Har lite svårt att tro att det mest optimala motorvagnar och tunga lastbilar skulle gå enbart på batterier. Jag tror det kommer hamna i en kombination med batterier och bränsleceller med vätgas. Som t.ex. Alstom har presenterat för motorvagnar och Nikola motors för lastbilar.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    673

    Sv: Stadler presenterar nytt batterimotorvagnståg! Rapport Norabanan

    Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Nora-Örebro-Hallsberg. Om nu den drömmen någonsin blir av.
    Nu har region Örebro län, Örebro kommun och Nora kommun kommit med en ny rapport, beställd från "ÅF Making Future". 462 miljoner kronor för upprustning av Norabanan samt åtgärder i Ervalla och Hovsta. Restiden Nora-Örebro beräknas ta runt 20-21 minuter, med medelhastighet på 125 och maxhastighet på 140 kilometer i timmen. Den samhällsekonomiska nyttan är inte färdigutredd, men det ska vara klart i November.

    Veteranjärnvägen kritisk mot länspendeln, man kommer tex inte att kunna trafikera Järle. Man tror inte på kostnaden, den förra rapporten pekade på runt 800 miljoner.

    Artiklarna i NA är låsta.

    Senast redigerat av Jan Kardell den 2018-10-30 klockan 09:32:14.

  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    84

    Sv: Stadler presenterar nytt batterimotorvagnståg!

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag som jobbar med utveckling av personbilar har hört att det inte är helt trivialt att utveckla anslutning till snabbladdning.
    Finns olika standarder, och tillverkare av uttag kanske inte följer dem, och det är säkerhetsregler om isolationsmätning och sådant.
    Enklast i detta fallet hade väl varit en kort sträcka med kontaktledning. Bara att peta upp bågen, klart.

    Att det sedan kostar lite med stolpar och liknande är ju förstås en sanning, samtidigt så är det en relativt enkel lösning och den behöver ju knappast anpassas för mer än den strömstyrka som den ska leverera. Dvs man behöver inte bygga för hög hastighet, vilket förenklar rejält.

    //T


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 497

    Sv: Stadler presenterar nytt batterimotorvagnståg! Rapport Norabanan

    Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Nu har region Örebro län, Örebro kommun och Nora kommun kommit med en ny rapport, beställd från "ÅF Making Future". 462 miljoner kronor för upprustning av Norabanan samt åtgärder i Ervalla och Hovsta. Restiden Nora-Örebro beräknas ta runt 20-21 minuter, med medelhastighet på 125 och maxhastighet på 140 kilometer i timmen. Den samhällsekonomiska nyttan är inte färdigutredd, men det ska vara klart i November.

    Veteranjärnvägen kritisk mot länspendeln, man kommer tex inte att kunna trafikera Järle. Man tror inte på kostnaden, den förra rapporten pekade på runt 800 miljoner.

    Artiklarna i NA är låsta.
    Bara en reflektion. Det är ju bra om en veteranjärnväg bevarar en nedlagd järnvägssträckning men om det sen visar sig att järnvägen på nytt kan användas för ordinarie trafik får man nog finna sig i att flytta.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    183

    Sv: Stadler presenterar nytt batterimotorvagnståg!

    Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Stadler har presenterat Flirt Akku.

    Railcolornews: Stadler Akku

    80 km batterimode, 140 km/h!

    Var använder vi ett sådant fordon bäst?

    Torsby-Kil-
    Lycksele-Vindeln-Umeå
    Orsa-Mora-Borlänge
    Åhus-Helsingborg
    Växjö-Värnamo-Jönköping-Falköping
    Hultsfred-Nässjö-Jönköping-Falköping
    Ännu fattas några km för att passa Kinnekullebanan
    Malmö - Staffanstorp om järnvägen fortfarande finns kvar.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    209

    Sv: Stadler presenterar nytt batterimotorvagnståg! Rapport Norabanan

    Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Nu har region Örebro län, Örebro kommun och Nora kommun kommit med en ny rapport, beställd från "ÅF Making Future". 462 miljoner kronor för upprustning av Norabanan samt åtgärder i Ervalla och Hovsta. Restiden Nora-Örebro beräknas ta runt 20-21 minuter, med medelhastighet på 125 och maxhastighet på 140 kilometer i timmen. Den samhällsekonomiska nyttan är inte färdigutredd, men det ska vara klart i November.

    Veteranjärnvägen kritisk mot länspendeln, man kommer tex inte att kunna trafikera Järle. Man tror inte på kostnaden, den förra rapporten pekade på runt 800 miljoner.

    Artiklarna i NA är låsta.
    Borde vara bättre att avsätta de pengarna för "Nobelbanan"!


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •