Blir det någon invigningstrafik för allmänheten?
Projektets hemsida har inget om invigningen. Magasinet Dagens infrastruktur skriver att invigningen sker den 30 oktober. Kanske inte med pompa och ståt, men landshövdingen ska väl vara med.![]()
Senast redigerat av Ville den 2018-10-26 klockan 13:05:37.
Vad blir det för hastighet på växlarna i triangeln? Den på första bilden ser förvånansvärt snäv ut för att vara ett nybygge. Inte är det väl en 40-växel?
Nu hittade Google programmet för dagen 30 oktober. https://via.tt.se/pressmeddelande/pr...easeId=3244241
Själva ceremonin för invigningen kommer att ske klockan 12.45 vid en järnvägsbro i Segersta. Ett invigningståg blir det, men inte allmänhetens åkning då i varje fall.
![]()
Senast redigerat av Ville den 2018-10-26 klockan 14:34:10.
Öm man ska tro Opera så är det 80 km/h i norra änden av triangeln (UIC60 1:14) där merparten av trafiken kan misstänkas rulla, och 50 km/h i södra änden (UIC60 1:9).
Jo, ja, eh... Poängen med ett triangelspår är att det också finns en tredje ände. Jag åsyftade trafik norrifrån respektive söderifrån på OKB. Men nu var jag in och kollade på den tredje änden och då verkar det så korkat att alla tåg måste ned i 50 km/h i någon ände (växeln i änden mot Kilafors är också en 1:9, men en vänsterväxel...).
Edit; Innan någon anmärker på det så får jag väl tillägga att jag avser tåg till eller från Kilafors som tvingas ned i 50 km/h medan tåg i relationen Söderhamn - Hudiksvall förhoppningsvis slipper :)
Senast redigerat av Törnis den 2018-10-26 klockan 17:34:30.
Okej, jag är lite traditionell av mig och med "triangelspåret" menar jag då den nyaste förbindelsen. Fast jag har kanske fått fel uppfattning om vilka spår som fanns "först"?
Om jag förstår dig rätt:
Söderhamn-Hudiksvall och omvänt är det ingen hastighetsnedsättning.
Kilafors-Hudiksvall och omvänt är det 50 i växeln närmast Kilafors.
Kilafors-Söderhamn och omvänt är det 50 i växeln närmast Söderhamn?
I grunden så är väl avsikten att trafikströmmar (företrädesvis godståg) ska kunna köra Botnia- och Ådalsbanan för att svänga in mot Norra Stambanan för fortsatt färd söder/västeröver. Initialt kommer det troligen att bli lite färre tåg, åtminstone tills den nya mötesplatsen Dingersjö söder om Sundsvall byggts färdigt. Dock har vi ju kunnat läsa i PV att nattåg mot Göteborg avser att ta den här vägen i T19...
Upprustningen är avsedd för godståg och att de kan ledas förbi Gävle vilket i tur ger mer utrymme på Söderhamn-Gävle. Nattåget från/till Göteborg mot Jämtland och Övre Norrland kommer att ledas den vägen vilket alltså innebär återupptagen persontrafik efter flera årtiondens uppehåll, men ingen lokal persontrafik.
Det här tycker jag ser ut att vara växeln närmast utfarten mot Kilafors. Där är det rakspår från norra benet och vidare ut mot linjen och då blir det väl ingen hastighetssänkning där i den relationen? OKB är kurvig vid norra växeln och dessutom har det väl inte byggts någon bro över banan där?
David Larsson, Jiellevárre
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg
Jo. det har byggts en ersättningsväg. Den rosa linjen på översiktskartan.
Jag har ingen aning om var broar ligger tyvärr, så jag har ingen uppfattning om var bilden är tagen, men det man ser på bilden är definitivt en högerväxel. Den växel som finns i Trafikverkets system i Kilaforsänden är angiven som en vänsterväxel. Törs man hoppas på att det är fel inlagt i systemet..?
David Larsson, Jiellevárre
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg