Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Mellandag i Mellerud

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Mellandag i Mellerud

Den resa jag gjorde i april 1971 föranledde att det blev en dag utan tidig uppstigning och med sen avgång med tåg mot Arvika. Kan vara skönt att ta det lugnt ibland förstås, tågfotografering kan ge upphov till hektiska dagar, men här blev det plötsligt en vilodag. När jag tittar på bilden blir jag dock fundersam om klockan på den verkligen visar rätt tid. Eller om jag kan ha tagit bilden vid något annat besök i Mellerud, när nu det skulle kunna ha ägt rum.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Mellandag i Mellerud

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg

Den resa jag gjorde i april 1971 föranledde att det blev en dag utan tidig uppstigning och med sen avgång med tåg mot Arvika. Kan vara skönt att ta det lugnt ibland förstås, tågfotografering kan ge upphov till hektiska dagar, men här blev det plötsligt en vilodag. När jag tittar på bilden blir jag dock fundersam om klockan på den verkligen visar rätt tid. Eller om jag kan ha tagit bilden vid något annat besök i Mellerud, när nu det skulle kunna ha ägt rum.
    Skuggorna tyder väl på att det är eftermiddag?

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Kollar man i kommunickan stämmer tiden som visas med tåg S 621, Karlstad-Malmö, uppehåll i Mellerud kl. 16.40-16.43. Rälsbussen har ankommit kl 16.34 i tåg 3073 från Bengtsfors. Passar knappast ihop med tidigare visad bild från Mellerud, så jag blir osäker på tidpunkten och behöver kolla upp.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Kollar man i kommunickan stämmer tiden som visas med tåg S 621, Karlstad-Malmö, uppehåll i Mellerud kl. 16.40-16.43. Rälsbussen har ankommit kl 16.34 i tåg 3073 från Bengtsfors. Passar knappast ihop med tidigare visad bild från Mellerud, så jag blir osäker på tidpunkten och behöver kolla upp.
    Om du trodde den var tagen samtidigt som den här bilden från Mellerud, så tror jag inte det av flera andra skäl, förutom klockan och att klockan stämmer med rälsbuss och loktåg.
    Dels skiner solen på denna bild, medan det var rejält mulet på den förra.
    Dels så stod tåget på det spår där det på den här bilden står några godsvagnar.

Så, antingen åkte ni inte till Arvika på eftermiddagen, eller så (troligare) så är det ett annat tillfälle.
    Kan den här vara tagen dagen innan, du beskrev ju att ni sov över i Mellerud? Kan ni ha anlänt med tåg 621 och du har skyndat dig att ta en bild?

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Om du trodde den var tagen samtidigt som den här bilden från Mellerud, så tror jag inte det av flera andra skäl, förutom klockan och att klockan stämmer med rälsbuss och loktåg.
    Dels skiner solen på denna bild, medan det var rejält mulet på den förra.
    Dels så stod tåget på det spår där det på den här bilden står några godsvagnar.

Så, antingen åkte ni inte till Arvika på eftermiddagen, eller så (troligare) så är det ett annat tillfälle.
    Kan den här vara tagen dagen innan, du beskrev ju att ni sov över i Mellerud? Kan ni ha anlänt med tåg 621 och du har skyndat dig att ta en bild?
    Dina iakttagelser är säkert korrekta och klockan på bilden visar säkert också rätt tid. Jag blir osäker nu på hur vi tog oss fram till Mellerud. Jag hade för mig att vi kom med tåget från Herrljunga med avgångstid kl 17.37 och med ett kort byte i Öxnered anlände Mellerud i mörker. Kl 16.40 borde vi inte ha varit där vid den resan åtminstone, om jag inte minns fel förstås.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Dina iakttagelser är säkert korrekta och klockan på bilden visar säkert också rätt tid. Jag blir osäker nu på hur vi tog oss fram till Mellerud. Jag hade för mig att vi kom med tåget från Herrljunga med avgångstid kl 17.37 och med ett kort byte i Öxnered anlände Mellerud i mörker. Kl 16.40 borde vi inte ha varit där vid den resan åtminstone, om jag inte minns fel förstås.
    Kan du inte ha varit någon mer gång i Mellerud på den tiden det begav sig?

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Ja det är det som är frågan. Till att börja med måste jag kolla på övriga bilder från den här resan, och se om jag kan få någon förklaring därifrån. Blir nästan osäker på om jag har tagit bilden själv, men kan inte förstå hur bilden i så fall har hamnat i min låda. Om det är någon annan som känner igen bilden, och tror att den är fotografen får den gärna höra av sig till mig. Jag letade fram en bild från Mellerud för att räta ut ett annat frågetecken, men just nu har det växt ut till ett mysterium istället.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Det är förstås troligt att din minnesbild är riktig, alltså att du i april 1971 tog en bild i Herrljunga (den som du nyligen visat i PV) varpå ni åkte med 17.37-tåget mot Uddevalla, steg av i Öxnered och for vidare till Mellerud. Men om de båda berörda tågen i Öxnered var i tid, så hade ni lång bytestid där, nämligen 18.47 - 19.33.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Då får jag sticka in en rättelse här. Det är de här två bilderna från Mellerud som hänger ihop. Ursprungsbilden är inte tagen vid samma tillfälle, och jag funderar t o m på om det kan vara någon annans bild som har smugit sig in i min låda, hur det nu skulle ha gått till. Bilderna är tagna den 8 april 1971, som det året också var skärtorsdagen. Ber om ursäkt om jag har skapat onödigt huvudbry för någon.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Då får jag sticka in en rättelse här. Det är de här två bilderna från Mellerud som hänger ihop. Ursprungsbilden är inte tagen vid samma tillfälle, och jag funderar t o m på om det kan vara någon annans bild som har smugit sig in i min låda, hur det nu skulle ha gått till. Bilderna är tagna den 8 april 1971, som det året också var skärtorsdagen. Ber om ursäkt om jag har skapat onödigt huvudbry för någon.
    Den sortens huvudbry tror jag många Postvagnsresenärer enbart ser som något positivt!

/TKO

Passagerare Montfrooijs avatar
    Medlem
    feb 2018

Most beautiful!
    I have been walking on that platform many times :)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •