Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Tågförbindelser Köpenhamn - Hamburg vintern 2018/19

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Tågförbindelser Köpenhamn - Hamburg vintern 2018/19

Många som tänker resa utomlands undrar nog hur förbindelserna Köpenhamn - Hamburg blir efter tidtabellskiftet. DSB och DB har ännu inte publicerat linjetidtabeller, men jag har grävt en del i DB:s publika sökmotor och skrivit ihop en översikt. Första etappen gäller det jag kallar vintern 2019, närmare bestämt 9 dec 2018 - 29 mars 2019. LÄNK TILL PDF-FILEN som jag gjort.

Om du upptäcker något fel i översikten, svara gärna på det här inlägget så att jag kan rätta i materialet.

Nästa etapp blir den långa period, 30 mars - 16 september, då tågen till Hamburg ska utgå från Nykøbing/Falster i stället för Köpenhamn. Enligt tillförlitlig uppgift är banan då helt avstängd mellan Naestved och Nykøbing/F, så att ersättningsbussar måste köras hela perioden. Men i DB:s sökmotor står det att man då får åka regionaltåg från Köpenhamn till Nykøbing och byta där till EC-tåg, vilket utgår från DSB:s interna køreplan. Jag tror inte att det blir regionaltåg heller, men innan jag gör översikten klar för den här sommarhalvårsperioden så vill jag få utklarat hur det ska bli. Jag har därför skrivit till DSB:s kundtjänst och frågat, och även undrat om DSB tänker köra bytesfria tåg via Jylland. Jag återkommer när det här har klarnat.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tågförbindelser Köpenhamn - Hamburg vintern 2018/19

Tack för ett utmärkt initiativ!
    (Men visst är det synd att natttåget från Stockholm inte har anslutning till första tåget till Hamburg via Rödby… Minns ni när det gick direkt EC-tåg Malmö-Hamburg med anslutning till/från Stockholmstågen?)

/TKO

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Tack för ett utmärkt initiativ!
    (Men visst är det synd att natttåget från Stockholm inte har anslutning till första tåget till Hamburg via Rödby… Minns ni när det gick direkt EC-tåg Malmö-Hamburg med anslutning till/från Stockholmstågen?)
    /TKO
    Ja, det var tider det. Men tänk om Sverige och Danmark väljer var sin tidszon när nu den frågan ska omprövas - i så fall kommer det att fungera mellan nattåget från Stockholm och första tåget till Hamburg via Rødby!
    (Obs, med den lilla reflektion vill jag inte dra i gång en ny postvagnsdebatt om sommartid och tidszoner. Jag ber debattörer att besinna sig.)

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Många som tänker resa utomlands undrar nog hur förbindelserna Köpenhamn - Hamburg blir efter tidtabellskiftet. DSB och DB har ännu inte publicerat linjetidtabeller, men jag har grävt en del i DB:s publika sökmotor och skrivit ihop en översikt. Första etappen gäller det jag kallar vintern 2019, närmare bestämt 9 dec 2018 - 29 mars 2019. LÄNK TILL PDF-FILEN som jag gjort.
    Utmärkt initiativ!

Nästa etapp blir den långa period, 30 mars - 16 september, då tågen till Hamburg ska utgå från Nykøbing/Falster i stället för Köpenhamn. Enligt tillförlitlig uppgift är banan då helt avstängd mellan Naestved och Nykøbing/F, så att ersättningsbussar måste köras hela perioden. Men i DB:s sökmotor står det att man då får åka regionaltåg från Köpenhamn till Nykøbing och byta där till EC-tåg, vilket utgår från DSB:s interna køreplan. Jag tror inte att det blir regionaltåg heller, men innan jag gör översikten klar för den här sommarhalvårsperioden så vill jag få utklarat hur det ska bli. Jag har därför skrivit till DSB:s kundtjänst och frågat, och även undrat om DSB tänker köra bytesfria tåg via Jylland. Jag återkommer när det här har klarnat.
    I detta läget återstår frågan varför man över huvud taget ska åka tåg (den vägen) och inte istället välja långfärdsbuss? Min extremt lilla erfarenhet är att ifall det är banarbeten eller liknande och ersättningsbuss för en delsträcka så är det oftast smidigare att åka med ett bussbolag längs hela sträckan ifall den är kort nog att det inte ska bli alltför plågsamt att trängas på en buss.

(Obs, med den lilla reflektion vill jag inte dra i gång en ny postvagnsdebatt om sommartid och tidszoner. Jag ber debattörer att besinna sig.)
    Väldigt väldigt svårt men jag behärskar mig

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    I detta läget återstår frågan varför man över huvud taget ska åka tåg (den vägen) och inte istället välja långfärdsbuss? Min extremt lilla erfarenhet är att ifall det är banarbeten eller liknande och ersättningsbuss för en delsträcka så är det oftast smidigare att åka med ett bussbolag längs hela sträckan ifall den är kort nog att det inte ska bli alltför plågsamt att trängas på en buss.
    Färja till Travemünde eller Göteborg-Kiel är bekvämare än buss.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Färja till Travemünde eller Göteborg-Kiel är bekvämare än buss.
    Till vilken kostnad?

Låter som mer kostnad!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /ib Visa inlägg
    Till vilken kostnad?

Låter som mer kostnad!
    Säkert men det var nu inte lägsta pris som efterfrågades i tråden.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

...

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-10-26 klockan 17:15:29.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Till vilken kostnad?

Låter som mer kostnad!
    Min erfarenhet är att Göteborg-Kiel brukar landa på 4000 t.o.r. för två personer. Då stiger man ombord halvsent på eftermiddagen och ankommer utsövd på morgonen efter. Om man undviker översängarna så får man mycket god sömn, i klass med de bästa hotellen.

Man måste bo väldigt långt söderut i Sverige och stiga upp väldigt tidigt för att ankomma till Tyskland jämförbart tidigt om man åker tåg via Danmark. Enligt Hans sammanställning går första tåget på vintern 06:52 från Köpenhamn och är framme 12:15. Med färjan så kan man vara i Hamburg vid 11-tiden (avgång från Kiel Hbf vid cirka 10, ankomst med färjan en halvtimme eller trekvart tidigare. Promenad i rimlig takt, delvis på gågata, delvis genom köpcenter om vädret inte lockar utomhusvistelse, så finns god marginal).

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Att åka land/sjövägen från norra och mellersta Sverige är för de flesta numera en helt onödig transporttid/väg när man kan komma ner på kontinenten klart snabbare än så.../Ulf

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Till vilken kostnad?

Låter som mer kostnad!
    Ja, Ryanair är förmodligen billigare. Men inte bekvämare än buss.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Boskapstransport som boskapstransport... Men på Ryan Air spenderar man av förklarliga skäl åtminstone kortare tid, om man nu skulle få för sig att åka med ett sådant skojarbolag. Jag stannar hellre hemma än att snåla till den milda grad att jag måste stötta deras verksamhet.

Senast redigerat av Simon B den 2018-10-28 klockan 02:12:15.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varför flyg och färjor når det finnes tåg

Åker du 11,55 från Göteborg hinner du med 15,35 mot Hamburg HBF.
    Där NJ 401 väntar 21,02 mot Zürich HB

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett gott skäl till att se på alternativ till tågen Köpenhamn-Hamburg via Rödby-Puttgarden är att linjen är sällsynt illa skött vad gäller utbud och standard. Åkte med ett fullsatt EC 33 för sex veckor sedan, planenlig avgång från Hamburg Hbf 09.28:

1) Tåget (mult IC3) växlades till plattform 09.26 (först ett försenat Metronomtåg, sedan gissar jag att växlingsrörelsen glömdes bort)
    2) Båda tågsätten skyltade med identiska vagnsnummer. Mycket tjabb om platser.
    3) Ett förklarande utrop gjordes att "det första tågsetet är vagn 72-73, det bakre 82-83". Folkvandring påbörjades. Mer tjabb om platser
    4) Till mångas förvåning visade det sig att tåget inte fortsatte i den riktning det hade när det ankom till plattform. Första tågsetet gick kanske sist? Ny folkvandring. Fortsatt tjabb om platser. Tågmästaren skrev till slut vagnsnummer på dörrarnas fönsterrutor med tuschpenna.
    5) Överraskande nog (för mig) blev vi inte nedprioriterade trots 10 minuters försening redan från Hamburg, vi hann alltså med färjan. (det var väl det positiva med resan)
    6) Av tågets fyra toaletter var en helt avstängd, och den andra i det tågsetet hade det intressanta felet att den fungerade, men dörren hade havererat i öppet läge. Men båda två fungerade i andra tågsetet, det var ju bra.
    7) Bortsett från färjan ingen som helst servering, inte ens de annars förekommande termosarna i första klass på dansk sträcka.
    8) När den tyska ombordpersonalen hade tackat för sig i Puttgarden syntes ingen alls personal i tåget på den fortsatta resan genom Danmark. Fanns dom satt dom kanske och skämdes? Jag gissar att föraren skötte utropen.

Senast redigerat av Lennart Fransson den 2018-10-28 klockan 11:06:56.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Om man vill undvika Ryanair så trafikerar SAS Köpenhamn-Hamburg 5 gånger vardagar och har även flera förbindelser från Stockholm. Kanske även Lufthansa eller Germanwings? Problemet löst och därefter kan tågresan ner över Europa inledas. Att som det ser ut nu och framöver försöka tråckla sig genom Danmark per järnväg kräver nog något som liknar masochism.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-10-28 klockan 11:17:05.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Läser man första inlägget i denna tråd blir man varse att det tidvis inte finns tågförbindelse hela vägen. Vilket är grunden till hela denna diskussion.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Boskapstransport som boskapstransport... Men på Ryan Air spenderar man av förklarliga skäl åtminstone kortare tid, om man nu skulle få för sig att åka med ett sådant skojarbolag. Jag stannar hellre hemma än att snåla till den milda grad att jag måste stötta deras verksamhet.
    Säga vad man vill om Ryanair. Men jämfört med flera andra flygbolag ligger de bra till vad gäller tidshållning och säkerhet. Något annat sägs de inte ha råd med.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Som alternativ till tåg finns buss. Jag åkte nyligen av olika skäl nattbuss Hamburg-Lund med Flixbus. Bussen var faktiskt riktigt bekväm med gott om utrymme mellan sätena. Dock får man vara beredd att vakna i Kiel och Flensburg mitt i natten samt naturligtvis även vid gränserna, så man är inte direkt utvilad när man kommer fram, däremot så är det en direktbuss så man slipper byten, och priset är lågt.

Nattåg mellan Sverige och Tyskland hade varit trevligt, men så länge de envisas med passkontroller försvinner en del av poängen om man ändå blir väckt vid båda gränserna.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Läser man första inlägget i denna tråd blir man varse att det tidvis inte finns tågförbindelse hela vägen. Vilket är grunden till hela denna diskussion.
    Dock finns ju möjligheten att resa med tåg över Padborg, och ger inte så värst mycket längre resor.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-10-28 klockan 16:34:46.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Dock finns ju möjligheten att resa med tåg över Padborg, och ger inte så värst mycket längre resor.
    Förvisso, men antal förbindelser och platsutbudet är begränsat; särskilt Tinglev-Flensborg och i ännu högra grad om man vill minimera antal byten.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •