Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ännu en gång. Flexiwaggon

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 755

    Ännu en gång. Flexiwaggon

    Flexiwaggon på rätt spår igen.

    "Nu står Flexiwaggon inför ett vinstgenombrott nästa år efter en nyemission på 15 miljoner kronor, med en första vagnbeställning och option på flera och en möjlig marknad i hela världen"



    Länk


  2. #2
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    Sv: Ännu en gång. Flexiwaggon

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Flexiwaggon på rätt spår igen.

    "Nu står Flexiwaggon inför ett vinstgenombrott nästa år efter en nyemission på 15 miljoner kronor, med en första vagnbeställning och option på flera och en möjlig marknad i hela världen"



    Länk
    Må det...

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Ännu en gång. Flexiwaggon

    För Postvagnens räknenissar lite info.
    /TKO


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 902

    Sv: Ännu en gång. Flexiwaggon

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    För Postvagnens räknenissar lite info.
    Jag får det till att den senaste nyemissionen var på 11 Mkr, den i artikeln refererade nyemissionen skedde tidigare i år.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Ännu en gång. Flexiwaggon

    Mer info om detta fantastiska projekt!
    Synd att man missade nyemissionen - eller hur?

    /TKO


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    586

    Sv: Ännu en gång. Flexiwaggon

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Flexiwaggon på rätt spår igen.

    "Nu står Flexiwaggon inför ett vinstgenombrott nästa år efter en nyemission på 15 miljoner kronor, med en första vagnbeställning och option på flera och en möjlig marknad i hela världen"
    Det är ju helt klart ett i teorin intressant koncept, frågan är hur det funkar i praktiken.

    Hur är trafikupplägget tänkt? Stanna vid en grusplan i varje ände av en linje för på/avkörning av samtliga fordon eller flera småstopp längs vägen och ta upp/släppa av enstaka fordon?


  7. #7
    Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    132

    Sv: Ännu en gång. Flexiwaggon

    Drömma kan man ju alltid göra.

    Men... Flexiwaggon som teknisk enhet funkar säkert helt OK. Däremot saknas i Sverige numera de nödvändiga hårdgjorda ytorna som vagnskonceptet bygger på. Övriga använbara terminalytor är redan ivolverade i fullt fungerande intermodal trafik och dessa har ingen anledning att släppa in en sådan gökunge som en trafikering med Flexiwaggon.
    Till detta kan föras att bemanningsfrågan är svårlöslig... vilken åkare eller speditör kan göra ett upplägg där förarna av ekipagen antingen åker med tåget på något sätt eller sitter i beredskap och väntar på att en lastbil eventuellt ska dyka upp med tåget. Nä... då har man hellre föraren i bilen hela tiden och ekipaget på vägen.

    OBS! Detta gäller i Sverige... på andra ställen kan det kanske finnas en förutsättning.

    SA


  8. #8
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    Sv: Ännu en gång. Flexiwaggon

    Citat Ursprungligen postat av Svante Andersson Visa inlägg
    Drömma kan man ju alltid göra.

    Men... Flexiwaggon som teknisk enhet funkar säkert helt OK. Däremot saknas i Sverige numera de nödvändiga hårdgjorda ytorna som vagnskonceptet bygger på. Övriga använbara terminalytor är redan ivolverade i fullt fungerande intermodal trafik och dessa har ingen anledning att släppa in en sådan gökunge som en trafikering med Flexiwaggon.
    Till detta kan föras att bemanningsfrågan är svårlöslig... vilken åkare eller speditör kan göra ett upplägg där förarna av ekipagen antingen åker med tåget på något sätt eller sitter i beredskap och väntar på att en lastbil eventuellt ska dyka upp med tåget. Nä... då har man hellre föraren i bilen hela tiden och ekipaget på vägen.

    OBS! Detta gäller i Sverige... på andra ställen kan det kanske finnas en förutsättning.

    SA
    Dessutom: Företaget har funnits sedan 2000 men har hittills under 18 år inte sålt en enda vagn. Men visst - man får beundra deras uthållighet.

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Ännu en gång. Flexiwaggon

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Dessutom: Företaget har funnits sedan 2000 men har hittills under 18 år inte sålt en enda vagn. Men visst - man får beundra deras uthållighet.
    Framför allt måste vi beundra dem som ihärdigt pytsar in friska pengar i nyemission efter nyemission!

    Följdfråga:
    - Finns det inte nån liknande fransk vagn, som dels är mindre komplicerad och dels finns i drift?

    /TKO


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 868

    Sv: Ännu en gång. Flexiwaggon

    Det jag framför allt ifrågasätter vad gäller denna och alla liknande konstruktioner är att själva dragbilarna ska åka med tåget. Detta binder ju upp massor av kapital och dessa bilar skulle ju kunna göra nytta på annat håll än stå stilla vid långa tågresor. Dessutom tar vagnarnas konstruktion väldigt mycket tåglängd som kan göra ekonomin dålig för tågoperatören. BAvgiften för tågtransport måste ju baseras på antalet fraktade ekipage och då är konventionell combitrafik där man endast lyfter på själva trailern betydligt effektivare! Om man planerar ett nätverk av kombinerade terminaler där både virke,trailers och containrar hanteras (som exempelvis Majnarp Falköping) kan man skaffa stora flexibla truckar med utbytbara aggregat som kan användas både för combitrafik och virkeshantering!


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •