Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Spårspring mycket värre nu!

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    sep 2018
    Inlägg
    178

    Spårspring mycket värre nu!

    Tycker det här med spårspring blir bara värre och värre.
    Det är varje dag det händer och jag funderar om det har med dessa staket att göra att folk springer över där dom syns nu.
    Förut läste/hörde man inte så mycket om det som det är nu.
    Tåg stoppas så fort det händer så det är inte så konstigt att tåg blir sena och folk tar andra färdmedel.


  2. #2
    Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    445

    Sv: Spårspring mycket värre nu!

    Citat Ursprungligen postat av Jack Benny Visa inlägg
    Tycker det här med spårspring blir bara värre och värre.
    Det är varje dag det händer och jag funderar om det har med dessa staket att göra att folk springer över där dom syns nu.
    Förut läste/hörde man inte så mycket om det som det är nu.
    Tåg stoppas så fort det händer så det är inte så konstigt att tåg blir sena och folk tar andra färdmedel.
    Om man sticker ut hakan en aning. Får säkert en del mothugg i följande:
    Vi har ju de senaste åren som bekant fått många nya svenskar med helt andra vanor på och bredvid spåret. I många länder inte alls långt från oss ex de forna öststaterna är det helt naturligt att använda spåret som en transportväg så varför ändra på detta när man kommer hit?
    Bara en fundering som inte har med sk migration att göra.

    Senast redigerat av 1524 den 2018-10-25 klockan 05:47:55.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 659

    Sv: Spårspring mycket värre nu!

    Är det? Jämfört med 5år sen då staketet inte fanns?


  4. #4

    Sv: Spårspring mycket värre nu!

    Statistik över förseningstimmar pga spårspring:
    https://www.trafikverket.se/resa-och...ena/statistik/

    Så nog har förseningarna ökat pga spårspring. Fast om det är samma sak som att spårspringet har ökat är svårt att veta. Det går fler tåg, därav fler förseningstimmar. Trafikverket har hårdare regler för avstängning vid misstänkt spårspring.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 232

    Sv: Spårspring mycket värre nu!

    Eftersom Trafikverket"uppmanar"alla som jobbar med järnvägsdrift samt att allmänheten har blivit mera vaksamma på detta så har anmälningarna ökat.
    För x antal år sedan såg man många runt spårområdena utan att inrapportera detta,men så hade vi nog fler olyckor då också.../Ulf


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    66

    Sv: Spårspring mycket värre nu!

    Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Om man sticker ut hakan en aning. Får säkert en del mothugg i följande:
    Vi har ju de senaste åren som bekant fått många nya svenskar med helt andra vanor på och bredvid spåret. I många länder inte alls långt från oss ex de forna öststaterna är det helt naturligt att använda spåret som en transportväg så varför ändra på detta när man kommer hit?
    Bara en fundering som inte har med sk migration att göra.
    Skulle säga att 90% av bomkryparna är sådana man kan kommunicera med på svenska och 90% av dom som går längsmed spåret är sådana man inte kan kommunicera med på svenska. Ungefärligt, efter egna erfarenheter. Så nog verkar det vara lite kulturellt det där.


  7. #7
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 880

    Sv: Spårspring mycket värre nu!

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Eftersom Trafikverket"uppmanar"alla som jobbar med järnvägsdrift samt att allmänheten har blivit mera vaksamma på detta så har anmälningarna ökat.
    För x antal år sedan såg man många runt spårområdena utan att inrapportera detta,men så hade vi nog fler olyckor då också.../Ulf
    Visst är det så, precis som med våldtäkter och annan sån brottlighet, det uppmärksammas mer och folk anmäler mer. Bra eller dåligt, beror väl på vad det är.
    Som det är nu, finns det folk som ringer o anmäler så fort de ser någon som står vid eller går över spåret. Trafikverket sätter ju ner foten direkt, eftersom de nån gång fått kritik för att de någon gång missat att stoppa trafiken vid ett allvarligt självmordsförsök.
    Att rapportera och stoppa för att någon genar över spår, är ingen vits med. De är ju borta lika fort som de kom. Däremot de som uppehåller sig nära och verkar vänta på nått, eller som hotat med att göra av med sig, ska man ta på allvar.

    Senast redigerat av Leif D den 2018-10-25 klockan 12:04:43.

  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 800

    Sv: Spårspring mycket värre nu!

    Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Om man sticker ut hakan en aning. Får säkert en del mothugg i följande:
    Vi har ju de senaste åren som bekant fått många nya svenskar med helt andra vanor på och bredvid spåret. I många länder inte alls långt från oss ex de forna öststaterna är det helt naturligt att använda spåret som en transportväg så varför ändra på detta när man kommer hit?
    Bara en fundering som inte har med sk migration att göra.
    Sådana "vanor" kan man observera även hos de som bor längs lågtrafikerade banor i Sverige.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 659

    Sv: Spårspring mycket värre nu!

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Sådana "vanor" kan man observera även hos de som bor längs lågtrafikerade banor i Sverige.
    Förr fanns det ju gångbiljetter.


  10. #10
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Spårspring mycket värre nu!

    Tyvärr har man i en liten ort norr om Uppsala placerat ett behandlingshem för psykiskt sjuka på snubbelavstånd från järnvägen. Detta har resulterat i flertalet påkörningar och nära påkörningar samt hot om suicid som stoppar trafiken nästan en gång i veckan... Självklart har trafikverket stängslat in nästan överallt utom där.


  11. #11

    Sv: Spårspring mycket värre nu!

    »Förr« (jag har bara jobbat som lokförare i tio år) kändes det som om man oftare satte ned hastigheten, eventuellt till krypfart, om det fanns uppgifter om att någon obehörig fanns på/vid spåret.

    Numera blir det oftast totalstopp. Även om det rör en begränsad sträcka, dagtid och med god sikt över området.

    Det borde vara mer effektivt att i låg hastighet via förarhytten se om någon befinner sig på olämpligt ställe än att ordningsmakten till fots ska vandra i makadammen.


    / Kiwi


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 852

    Sv: Spårspring mycket värre nu!

    Framför allt tror jag att många orutinerade förare inte tänker på konsekvenserna av att de anmäler spårspring! Man bör först och främst vara någorlunda säker på att eventuell spårspringare verkligen är en självmordskandidat. Och då är ju alla spårspringare som är fler än en uteslutna. Detta problemet har verkligen kat katastrofalt de senaste 5 åren.

    Senast redigerat av Henke den 2018-10-26 klockan 10:03:56.

  13. #13
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Spårspring mycket värre nu!

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Framför allt tror jag att många orutinerade förare inte tänker på konsekvenserna av att de anmäler spårspring! Man bör först och främst vara någorlunda säker på att eventuell spårspringare verkligen är en självmordskandidat. Och då är ju alla spårspringare som är fler än en uteslutna. Detta problemet har verkligen kat katastrofalt de senaste 5 åren.
    Som förare sedan bara fyra år känner jag mig oerhört kränkt nu.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 852

    Sv: Spårspring mycket värre nu!

    Det var ju synd om dig Det är ju inte alla nya som jag menar men man ska fundera lite innan man slår larm både om spårspring och om man tror sig kört på något! Var det inte stopp på VSB häromnatten för att någon anmält att de kört på någonting? Efter lång tid och mycket ståhej med helikopter med sökarljus visade det sig att det var en grävling...... En mera rutinerad förare hade direkt vetat att det inte var en människa. Det är en helt annan duns i grävlingen som är mycket tung och hård.


  15. #15
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Spårspring mycket värre nu!

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det var ju synd om dig Det är ju inte alla nya som jag menar men man ska fundera lite innan man slår larm både om spårspring och om man tror sig kört på något! Var det inte stopp på VSB häromnatten för att någon anmält att de kört på någonting? Efter lång tid och mycket ståhej med helikopter med sökarljus visade det sig att det var en grävling...... En mera rutinerad förare hade direkt vetat att det inte var en människa. Det är en helt annan duns i grävlingen som är mycket tung och hård.
    Det där går inte att lasta föraren helt för. Jag har fått frågan efter en påkörning av okänt djur att om jag inte var tre tusen procent säker på att det inte var människa så skulle tkl stoppa trafiken. Så jag fick NÄSTAN skicka bildbevis på pälsen som att på boggin... Slutsatsen är alltså att vi i princip måste ljuga om vi saknar bevis på att det inte var en människa, oavsett hur säker man är på ljud, känsla osv.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    42

    Sv: Spårspring mycket värre nu!

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det var ju synd om dig Det är ju inte alla nya som jag menar men man ska fundera lite innan man slår larm både om spårspring och om man tror sig kört på något! Var det inte stopp på VSB häromnatten för att någon anmält att de kört på någonting? Efter lång tid och mycket ståhej med helikopter med sökarljus visade det sig att det var en grävling...... En mera rutinerad förare hade direkt vetat att det inte var en människa. Det är en helt annan duns i grävlingen som är mycket tung och hård.
    Det kräver ju att man kört på en människa tidigare vilket inte alla förare gjort.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    66

    Sv: Spårspring mycket värre nu!

    Verkar vara olika på region det där. Jag fick åka ut på felavhjälpning efter att en lokförare kört på något. Kunde vara en älg, en varg eller en människa. Kan säga att söklamporna riktades långt bort och jag kom överens med kollegan att minsta tecken på tygbit så vänder vi om direkt och ringer 112.

    Det var en uggla.


  18. #18

    Sv: Spårspring mycket värre nu!

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Det där går inte att lasta föraren helt för. Jag har fått frågan efter en påkörning av okänt djur att om jag inte var tre tusen procent säker på att det inte var människa så skulle tkl stoppa trafiken. Så jag fick NÄSTAN skicka bildbevis på pälsen som att på boggin... Slutsatsen är alltså att vi i princip måste ljuga om vi saknar bevis på att det inte var en människa, oavsett hur säker man är på ljud, känsla osv.
    Jag hörde från någon kollega att de körde på något en sen natt. De hittade päls på fronten, så de åkte vidare. Dagen efter togs de ur tjänst; pälsen kom från en jacka...

    Om tkl skulle be mig köra långsamt på en sträcka för att de fått larm om obehöriga i spåret, så hade jag inte haft några problem med det. Hellre det än att stå stilla i en timme i väntan på att ordningsmakten hittar någon alternativt ger upp. Då är det mycket värre när jag kör i 180 km/h i tät dimma en natt och jag inte ser mer än 5-10 meter framför mig. Då är det svårt att veta om jag ska titta noggrant för att se vad jag eventuellt kör på eller om jag ska lägga fokus rakt fram i intigheten. Inte det roligaste att hinna få en människa i »blixtljus« millisekunden innan det smäller, även om man blir »tretusenprocentigt« säker på vad man kört på.


    / Kiwi


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    7

    Sv: Spårspring mycket värre nu!

    Är det ingen som gör den uppenbara kopplingen till uppdrag gransknings program för några år sedan?

    Efter det började alla spårspring rapporteras och alla följer beslutade rutiner, oavsett konsekvenser för trafiken.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 659

    Sv: Spårspring mycket värre nu!

    Citat Ursprungligen postat av Infrastrukturministern Visa inlägg
    Är det ingen som gör den uppenbara kopplingen till uppdrag gransknings program för några år sedan?

    Efter det började alla spårspring rapporteras och alla följer beslutade rutiner, oavsett konsekvenser för trafiken.
    Det är väl klart man ska följa beslutade rutiner? Om rutinerna ger oönskade effekter är det rutinerna som ska ses över, inte att vissa skiter i dem.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •