Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Antal medlemmar i Postvagnen

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Antal medlemmar i Postvagnen

På väg till Alcatraz kom den här vagnen i min väg. Den kändes lite malplacerad tyckte jag, och tror inte att den åkte omkring i sin naturliga omgivning. Men vad vet jag ...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Antal medlemmar i Postvagnen

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg

På väg till Alcatraz kom den här vagnen i min väg. Den kändes lite malplacerad tyckte jag, och tror inte att den åkte omkring i sin naturliga omgivning. Men vad vet jag ...
    Vagnen lär vara importerad från Milano där vagntypen länge dominerade stadsmiljön.
    Men även om de tillverkades i Italien så har själva vagnstypen sitt ursprung från USA och den som tittar på Wikipedia rubriken : ”Peter Witt streetcar ” får veta mer.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Vagnen lär vara importerad från Milano där vagntypen länge dominerade stadsmiljön.
    Men även om de tillverkades i Italien så har själva vagnstypen sitt ursprung från USA och den som tittar på Wikipedia rubriken : ”Peter Witt streetcar ” får veta mer.
    När jag besökte Milano våren 2016 uppfattade jag den här spårvagnstypen som den vanligaste i stadsmiljön. Sex italienska tillverkare levererade 1929 och 1930 sammanlagt 500 sådana spårvagnar till den kommunala spårvägen i Milano. Lokala tjänstemän hade utgått från "Peter Witt" och modifierat den till en milansk enhetstyp.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-10-24 klockan 21:37:16.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Fin vagn (och fin bild!).
    På den linjen går det väl väldigt mycket vagnar från olika städer, och i olika målningar.
    Som de här nedan som står vid norra vändslingan för linjen.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    När jag besökte Milano våren 2016 uppfattade jag den här spårvagnstypen som den vanligaste i stadsmiljön. Sex italienska tillverkare levererade 1929 och 1930 sammanlagt 500 sådana spårvagnar till den kommunala spårvägen i Milano. Lokala tjänstemän hade utgått från "Peter Witt" och modifierat den till en milansk enhetstyp.
    Min erfarenhet av att åka med en vagn av denna typ inskränker sig till en resa för något tiotal år sedan, en eller par hållplatshåll lång. Jag slogs av att resan gick anmärkningsvärt stadigt och vibrationsfritt trots vagnens höga ålder. Är detta generellt för vagntypen eller råkade det bara vara en ovanligt bra spårsträcka och ett ovanligt bra exemplar av typen?

Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-10-24 klockan 21:55:49.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Den skiljer sig onekligen från de i övrigt förhärskande PCC-vagnarna på samma linje. Alcatraz var förresten en väldigt fängslande ö...

Old PCC tram on line E in Fishermans Warf San Francisco by Simon Bertilsson, on Flickr

Senast redigerat av Simon B den 2018-10-25 klockan 00:34:34.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Min erfarenhet av att åka med en vagn av denna typ inskränker sig till en resa för något tiotal år sedan, en eller par hållplatshåll lång. Jag slogs av att resan gick anmärkningsvärt stadigt och vibrationsfritt trots vagnens höga ålder. Är detta generellt för vagntypen eller råkade det bara vara en ovanligt bra spårsträcka och ett ovanligt bra exemplar av typen?

Snart är vi nog så här många...
    Jo vagnarna går fint generellt och med rätt förare snabba som vesslor.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Den skiljer sig onekligen från de i övrigt förhärskande PCC-vagnarna på samma linje. Alcatraz var förresten en väldigt fängslande ö...

Old PCC tram on line E in Fishermans Warf San Francisco by Simon Bertilsson, on Flickr
    1006 syns faktiskt på ursprungsbilden i inlägget också. Den som har argusögon ser en vagn komma smygande mellan palmerna långt bak i bilden. Om 1006 är original San Francisco eller kommer från någon annan stad vet förstås inte jag.

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

1006 syns faktiskt på ursprungsbilden i inlägget också. Den som har argusögon ser en vagn komma smygande mellan palmerna långt bak i bilden. Om 1006 är original San Francisco eller kommer från någon annan stad vet förstås inte jag.
    Tvåriktningsvagnarna är orginal San Francisco. (Som köpte få nybyggda PCC vagnar men åtskildiga bättre begagnade när andra städer la ned. SF hade också länge ett policybeslut om att inte betala royalties, vilket utgick för PCC konstruktionen, så det var ganska sent man kunde köpa PCC. Istället köpte man några anorlunda men moderna vagnar efter kriget som kallades "flying carpets" utan royalty.) Linje E kräver tvåriktningsvagnar eftersom vändslinga saknas vid Caltrain/4:th street station och är rellativt nyöppnad. Den ursprungliga "museilinjen" F har slingor så där kan alla vagnar gå.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Er det noe jeg ikke forstår her...

Denne tråden har som emne: "Antal medlemmar i Postvagnen" ?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg

Det är inte helt ovanligt att publicera en bild på ett fordon med nummer som är detsamma som antalet medlemmar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg

Det låter kanske kuriöst men vi har haft det här som ämne några gånger förut. Det gäller då att hitta en bild med fordonsnummer som sammanfaller med aktuell siffra för antal medlemmar i Postvagnen. Lite långsökt kanske kan tyckas men en kul grej att få fram lite bilder...

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-10-25 klockan 17:45:26.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det låter kanske kuriöst men vi har haft det här som ämne några gånger förut. Det gäller då att hitta en bild med fordonsnummet som sammanfaller med aktuell siffra för antal medlemmar i Postvagnen. Lite långsökt kanske kan tyckas men en kul grej att få fram lite bilder...
    Takker.. Da forstår jeg...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det låter kanske kuriöst men vi har haft det här som ämne några gånger förut. Det gäller då att hitta en bild med fordonsnummer som sammanfaller med aktuell siffra för antal medlemmar i Postvagnen. Lite långsökt kanske kan tyckas men en kul grej att få fram lite bilder...
    Och nu är det dags för en ny bild, antal av medlemmar stämmer inte längre med fordonsnummer ;)

Mvh mormax

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •