Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Förklaringen till problemen på VSB.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förklaringen till problemen på VSB.

Finns att läsa här. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...stra-stambanan Måste ha varit mycket olyckliga omständigheter. Jag hittade en gång en kattuggla som jordat kontaktledningen i en tunnel och den hade bara lite synliga brännskador. Ugglan alltså. Den var givetvis stendöd. En liten bildgåta, varifrån kommer arkivbilden i artikeln?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Förklaringen till problemen på VSB.

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Finns att läsa här. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...stra-stambanan Måste ha varit mycket olyckliga omständigheter. Jag hittade en gång en kattuggla som jordat kontaktledningen i en tunnel och den hade bara lite synliga brännskador. Ugglan alltså. Den var givetvis stendöd. En liten bildgåta, varifrån kommer arkivbilden i artikeln?
    Malmö? Är det Citytunneln till höger om X-et?
    Jag ser ju en Snälltåget vagn (lånad från Inlandsbanan) och sen är det väl 2-skenssignal med blå märkskylt?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Malmö? Är det Citytunneln till höger om X-et?
    Jag ser ju en Snälltåget vagn (lånad från Inlandsbanan) och sen är det väl 2-skenssignal med blå märkskylt?
    Det är säkert rätt, jag glömde skriva att jag själv inte visste. X2000-tåget ser urspårat ut men den är kanske ok.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det är säkert rätt, jag glömde skriva att jag själv inte visste. X2000-tåget ser urspårat ut men den är kanske ok.
    Fotografen har stått ovanpå Citytunnelns östra (norra) mynning. X2000-tågets läge kommer sig av att det är parkerat delvis i en ganska snäv kurva.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det står på Trafikverkets nyhetssida att i varje fall det andra teknikhuset fick strömmen in genom rälen.
    https://www.trafikverket.se/om-oss/n...ar-aterstalld/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den blåa märkskylten på signalen i bakgrunden till höger säger en del.

Den markerar att ljussignalen inte är som de brukar vara i system H.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Den blåa märkskylten på signalen i bakgrunden till höger säger en del.

Den markerar att ljussignalen inte är som de brukar vara i system H.
    Den bilden är en arkivbild från Malmö C. Där och genom hela Citytunneln tillämpas tvåskenssignalering, vilket markeras med att signalen har en blå märktavla. Dessutom finns det särskilda tavlor som anger start resp slutpunkt för område med tvåskenssignalering. Det finns två platser i Sverige som har detta. Den andra är Citybanan i Stockholm, på sträckan Stockholm S till Tomteboda Övre.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett av problemen är nog också att fordonens strömbehov har ökat betydligt på senare tid. När det bara var några enstaka D-loksdragna tåg på linjen drog de inte så mycket ström och linjeskydden kunde stå inställda ganska lågt och löste ut brytaren vid lägre kortslutningsström. I dag med fler tåg igång och fordon som kräver högre ström måste linjeskydden ställas upp för att inte lösa ut för normal driftström. Då måste också kortslutningsströmmen vara högre innan brytaren för linjen slår från. Ljusbågen kan då stå på längre tid innan strömmen blir tillräckligt hög för att skydden ska starta och lösa ut brytaren. Det gäller att allt är ordentligt jordat så att kortslutningsströmmen snabbt uppnår högt värde.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •