Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 35 Milliarder € för en ny bana i Turkiet i samarbete med Tyskland

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    404

    35 Milliarder € för en ny bana i Turkiet i samarbete med Tyskland

    En delegation från Tyskland med ledning av näringslivsministern är i Turkiet för att bygga en ny bana där i samarbete med Siemens. Det har tydligen skett tidigare och då mellan den tyska kejsaren och sultanen (Osmanska riket?), dock utan Siemens. Texten innehåller mest politik, men det finns en fotosamling kopplad till artikeln på fyra foton. Det fjärde visar en, får vi hoppas, aktuell järnvägskarta över Turkiet, vilket kanske några här finner intressant. Investeringsbeloppet är ju också intressant med tanke på våra investeringar i höghastighetsjärnväg.

    http://www.spiegel.de/wirtschaft/tue...a-1234836.html


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 131

    Sv: 35 Milliarder € för en ny bana i Turkiet i samarbete med Tyskland

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    En delegation från Tyskland med ledning av näringslivsministern är i Turkiet för att bygga en ny bana där i samarbete med Siemens. Det har tydligen skett tidigare och då mellan den tyska kejsaren och sultanen (Osmanska riket?), dock utan Siemens. Texten innehåller mest politik, men det finns en fotosamling kopplad till artikeln på fyra foton. Det fjärde visar en, får vi hoppas, aktuell järnvägskarta över Turkiet, vilket kanske några här finner intressant. Investeringsbeloppet är ju också intressant med tanke på våra investeringar i höghastighetsjärnväg.

    http://www.spiegel.de/wirtschaft/tue...a-1234836.html
    Det står inte var banan ska byggas. Wikipedia på tyska har en lista, och det är därifrån Spiegel har lånat kartan. Här är kartan:
    Svart=gamla banor, Rött=snabbtåg i trafik, Gult=Byggs, Streckat=Planeras


    Listan nedan kommer från https://de.wikipedia.org/wiki/Schnellfahrstrecke#Türkei men verkar inte vara riktigt uppdaterad. Hur som helst satsar de i Turkiet.

    I trafik Esenkent–Eskişehir . 250 km/h 203 km 2009
    I trafik Sincan–Esenkent . . 250 km/h 15 km
    I trafik Eskişehir–Pendik (İstanbul) 250 km/h 291 km 25. Juli 2014
    I trafik Polatlı–Konya . . . 250 km/h 212 km 2011
    I trafik Ankara–Sincan . . 250 km/h 24 km
    Byggs Konya–Karaman . . 200 km/h 102 km 2015 (planeras)
    Byggs Bilecik–Bursa . . . 200 km/h 75 km 2016 (planeras)
    Byggs Osmaneli–Bursa . 200 km/h 89 km 2016 (planeras)
    Byggs Ankara–Sivas . . . 250 km/h 442 km 2017 (planeras)
    Byggs Polatlı–Afyon . . . 250 km/h 167 km 2017 (planeras)
    Planeras Yerköy–Kayseri 250 km/h 142 km 2018 (planeras)
    Planeras Eskişehir–Antalya 250 km/h 407 km
    Planeras Halkalı (İstanbul)–Kapıkule 250 km/h 241 km
    Planeras Afyon–İzmir . . . 250 km/h 275 km
    Planeras Kayseri–Antalya 250 km/h 544 km

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-10-25 klockan 07:59:51.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    404

    Sv: 35 Milliarder € för en ny bana i Turkiet i samarbete med Tyskland

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det står inte var banan ska byggas. Wikipedia på tyska har en lista, och det är därifrån Spiegel har lånat kartan. Här är kartan:
    Svart=gamla banor, Rött=snabbtåg i trafik, Gult=Byggs, Streckat=Planeras


    Listan nedan kommer från https://de.wikipedia.org/wiki/Schnellfahrstrecke#Türkei men verkar inte vara riktigt uppdaterad. Hur som helst satsar de i Turkiet.

    I trafik Esenkent–Eskişehir . 250 km/h 203 km 2009
    I trafik Sincan–Esenkent . . 250 km/h 15 km
    I trafik Eskişehir–Pendik (İstanbul) 250 km/h 291 km 25. Juli 2014
    I trafik Polatlı–Konya . . . 250 km/h 212 km 2011
    I trafik Ankara–Sincan . . 250 km/h 24 km
    Byggs Konya–Karaman . . 200 km/h 102 km 2015 (planeras)
    Byggs Bilecik–Bursa . . . 200 km/h 75 km 2016 (planeras)
    Byggs Osmaneli–Bursa . 200 km/h 89 km 2016 (planeras)
    Byggs Ankara–Sivas . . . 250 km/h 442 km 2017 (planeras)
    Byggs Polatlı–Afyon . . . 250 km/h 167 km 2017 (planeras)
    Planeras Yerköy–Kayseri 250 km/h 142 km 2018 (planeras)
    Planeras Eskişehir–Antalya 250 km/h 407 km
    Planeras Halkalı (İstanbul)–Kapıkule 250 km/h 241 km
    Planeras Afyon–İzmir . . . 250 km/h 275 km
    Planeras Kayseri–Antalya 250 km/h 544 km
    Ytterligare en pusselbit för ett år sedan. Det verkar lite underligt om denna viktiga nya järnväg skulle sluta i Kars. Kan det enligt kartan vara den planerade sträckan mellan Kars och Erzincan som tyskarna är inblandade i? Men den verkar redan vara igång att byggas. Intressant hursomhelst med långa perspektiv, både tidsmässigt och geografiskt.

    https://www.sydsvenskan.se/2017-10-3...uropa-med-kina


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 828

    Sv: 35 Milliarder € för en ny bana i Turkiet i samarbete med Tyskland

    Kartan verkar ju helt missvisande. Många befintliga sträckor finns ju redan på de sträckor som är markete ”im bau” . Elazig-Malatya-Sivas har jag själv åkt och det finns väl befintlig järnväg även till Kars med nybyggd förlängning till Georgien (och för tåg Istanbul-Baku,Azerbaijan) . Förbindelsen till Armenien är däremot stängd sedan många år.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    404

    Sv: 35 Milliarder € för en ny bana i Turkiet i samarbete med Tyskland

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Kartan verkar ju helt missvisande. Många befintliga sträckor finns ju redan på de sträckor som är markete ”im bau” . Elazig-Malatya-Sivas har jag själv åkt och det finns väl befintlig järnväg även till Kars med nybyggd förlängning till Georgien (och för tåg Istanbul-Baku,Azerbaijan) . Förbindelsen till Armenien är däremot stängd sedan många år.
    Den här kartan verkar inte tillförlitlig. Har försökt få fram lite mer om Siemens insats i Turkiet. Jag kan då citera följande på tyska, som finns på följande sida. Det handlar om leverans av tio höghastighetståg, men också om planering kopplad till höghastighetsbanor. Intressant på hemsidan är att Siemens och Alstom kommer att samarbeta för att möta konkurrensen från Kina, om konkurrensmyndigheterna tillåter.

    https://www.handelsblatt.com/unterne.../21172300.html

    Zehn Velaro-Hochgeschwindigkeitszüge soll Siemens an die türkische Staatsbahn liefern. Das Modell fährt in Deutschland als ICE.

    Det är alltså inte någon bestämd sträcka utan en mängd olika, som skall planers, elektrifieras och installeras med signal teknik.

    "...solle neue Strecken planen, alte elektrifizieren und moderne Signaltechnik installieren, schreibt „Der Spiegel“.

    Senast redigerat av steisi den 2018-10-25 klockan 18:26:26.

  6. #6
    Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    682

    Sv: 35 Milliarder € för en ny bana i Turkiet i samarbete med Tyskland

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Kartan verkar ju helt missvisande. Många befintliga sträckor finns ju redan på de sträckor som är markete ”im bau” . Elazig-Malatya-Sivas har jag själv åkt och det finns väl befintlig järnväg även till Kars med nybyggd förlängning till Georgien (och för tåg Istanbul-Baku,Azerbaijan) . Förbindelsen till Armenien är däremot stängd sedan många år.
    Jag tolkar svart-gulstreckad som befintlig konventionell bana (svart) som planerar att uppgraderas till höghastighetsbana (gulstreckad). Färgvalet gulstreckad på gul bakgrund är inte så lättläst dock... Kartan har säkert något år på nacken dessutom.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    404

    Sv: 35 Milliarder € för en ny bana i Turkiet i samarbete med Tyskland

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    ............ Investeringsbeloppet är ju också intressant med tanke på våra investeringar i höghastighetsjärnväg.

    http://www.spiegel.de/wirtschaft/tue...a-1234836.html
    Ingen som reagerar på att ett enskilt företag (Siemens) tillsammans med tyska staten kan finansiera ett helt svenskt höghastighets projekt, 362 miljarder SEK för 250 km/h och 403 miljarder SEK för 320 km/h? Varför all denna diskussion hit och dit om projektet. Ta hit Siemens, så fixar dom det. (Varning! Detta är ett skämtsamt inlägg, dock med en tankeväckande bakgrund.)


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •