Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: X200 i Tyskland?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

X200 i Tyskland?

Hej!
    Jag undrar om och i vilken utsträckning man provkört X2000/X2 i Tyskland? Den svenska profilen brukar ju vara för bred, men X2 är ju lite smalare än många andra svenska järnvägsfordon. Jag antar att SJ anpassar profilen på sina nya snabbtåg till Danmark och norra Tyskland. /A

Senast redigerat av A Nilsson den 2018-10-24 klockan 07:26:17.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: X200 i Tyskland?

Citat Ursprungligen postat av A Nilsson Visa inlägg
    Hej!
    Jag undrar om och i vilken utsträckning man provkört X2000/X2 i Tyskland? Den svenska profilen brukar ju vara för bred, men X2 är ju lite smalare än många andra svenska järnvägsfordon. Jag antar att SJ anpassar profilen på sina nya snabbtåg till Danmark och norra Tyskland. /A
    Jag tror inte man provkört X2 i Tyskland, utan man har några gånger transporterat den genom Tyskland. Senaste gången, för något år sedan så gick det inte bra, mellanvagnen fick inte rulla på egna hjul för överhänget var för stort. Lastbil ned och något konstigt sätt hem.
    Om SJ kravställt mindre profil på de fordon som är under beställning vet jag inte, och det är ju inte säkert det är värt pengarna (det blir trängre på tåget än vi är vana vid). Vår profil funkar ju i Danmark och Norge.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jo, X2000 provkördes i Tyskland i början på 1990-talet.

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag tror inte man provkört X2 i Tyskland, utan man har några gånger transporterat den genom Tyskland. Senaste gången, för något år sedan så gick det inte bra, mellanvagnen fick inte rulla på egna hjul för överhänget var för stort. Lastbil ned och något konstigt sätt hem.
    Om SJ kravställt mindre profil på de fordon som är under beställning vet jag inte, och det är ju inte säkert det är värt pengarna (det blir trängre på tåget än vi är vana vid). Vår profil funkar ju i Danmark och Norge.
    Har läst att det finns tankar på att köra tåg från Stockholm till Tyskland, när Fehmarn-tunneln är klar. Så då borde man väl ha tåg som även går att köra med i Tyskland?

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Och vad blev resultatet av dessa provkörningar?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Helt riktigt, bland annat på Moselbanan (Koblenz-Trier). Enligt tidningsrapporter var tyskarna imponerade av att det inte ens blev en krusning i vinglasen vid kurvtagning! (Kan ju varit "pressrelease-journalistik"...)

Mer minns jag inte!

/TKO

Senast redigerat av TKO den 2018-10-24 klockan 09:57:21. Anledning: Korrigerad interpunktion

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Enligt den tyska sidan http://www.hochgeschwindigkeitszuege...n/schweden.php

förekom provkörningar sommaren 1991 på sträckorna Trier-Dillingen. Stuttgart-Singen och på den nybyggda höghastighetsbanan Würzburg-Fulda.

Enligt samma källa beslöt sig dock DB för den italienska Pendolino-tekniken.

"Auch in Deutschland unternahm der Kurvenflitzer Testfahrten, so im Sommer 1991
    an der Saarstrecke "Trier-Dillingen", der Gäubahn "Stuttgart-Singen" und auf der Neubaustrecke zwischen Würzburg und Fulda.
    Aber die DB entschied sich für die Neigetechnik des italienischen Rivalen - des Pendolinos."

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den här bilden från 1991 är tagen då. Plats Wiltingen.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Men det betyder inte att X2000 får köras på alla tyska spår. Jag antar att X2 och dess vagnar är byggda enligt den svenska profilen. Jag kan inte tro annat än att det krävs dispens för varje bansträcka man i så fall vill köra på, och att provkörning beviljas endast efter noggranna undersökningar. Så var det ju i alla fall när SJ ville köra svenska vagnar i nattåget Malmö - Berlin.

Det har sagts i Postvagnen att det var ganska lätt att få igenom det eftersom DR på sin tid hade anpassat järnvägen Sassnitz - Berlin för att vagnar från dåvarande Sovjetunionen vid "behov" skulle kunna tas in i DDR via den färjehamn som då hette Mukran och nu heter Sassnitz. Det har också sagts att ett vanligt problem om man på tyska spår vill köra tåg med större profil än den tyska, är att vagnsändar på långa boggivagnar slår ut för mycket i kurvor där det finns plattformar eller annat nära spåret.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: X2000 i Tyskland?

Men var inte det demonstrationskörningar för att försöka sälja X2 till Tyskland?
    Dvs inte för att prova själva fordonet, vilket var det jag svarade på.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-10-24 klockan 11:39:06.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Har läst att det finns tankar på att köra tåg från Stockholm till Tyskland, när Fehmarn-tunneln är klar. Så då borde man väl ha tåg som även går att köra med i Tyskland?
    Innan det är möjligt, lär man säkert ha hunnit skaffa nya tåg att köra med, upphandling pågår ju.

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Innan det är möjligt, lär man säkert ha hunnit skaffa nya tåg att köra med, upphandling pågår ju.
    Fast nu citerade jag Ulf Broman där han skrev:

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av A Nilsson Visa inlägg
    ...
    Jag antar att SJ anpassar profilen på sina nya snabbtåg till Danmark och norra Tyskland. /A
    ...
    Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Ja, men det var ju just de tåg som är under upphandling som delar av tråden talat om.
    Har du hört ifall de som upphandlas nu skall ha europeisk profil eller svensk, eller om det är egalt för SJ?

Eller menar du att innan tunneln är klar har SJ hunnit upphandla ytterligare en generation?

Som invändning mot Anders.o93 kan man ju säga att det kanske är DB eller DSB som kan tillhandahålla de fordon som skulle gå t.ex. Stockholm-Hamburg, när tunneln är klar.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-10-24 klockan 11:59:21. Anledning: Förtydligat rubriken

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Vad är det för bestämmelse som anger vilket land som står för fordonen.
    På Sträckan Stockholm - Hamburg ligger ju merparten av kilometrarna i Sverige.
    Den mesta nyttan av ev direkttåg till Hamburg har ju tveklöst Sverige...så förklara gärna för en "yngling" varför något annat land skall beställa?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Vad är det för bestämmelse som anger vilket land som står för fordonen.
    På Sträckan Stockholm - Hamburg ligger ju merparten av kilometrarna i Sverige.
    Den mesta nyttan av ev direkttåg till Hamburg har ju tveklöst Sverige...så förklara gärna för en "yngling" varför något annat land skall beställa?
    I mina ögon är det i nuläget helt felaktigt att tala om att "det kanske är DB eller DSB som kan tillhandahålla de fordon som skulle gå t.ex. Stockholm-Hamburg, när tunneln är klar". Det handlar ju snarare att antingen kör SJ sträckan med egna eller inhyrda fordon, eller så gör någon annan det. Ingen kommer att "tillhandahålla" fordon till SJ.

Trier - Dillingen som nämns här är en vanlig sträcka för testkörningar. Och man kan ja sammanbinda det ena med det andra.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    I mina ögon är det i nuläget helt felaktigt att tala om att "det kanske är DB eller DSB som kan tillhandahålla de fordon som skulle gå t.ex. Stockholm-Hamburg, när tunneln är klar". Det handlar ju snarare att antingen kör SJ sträckan med egna eller inhyrda fordon, eller så gör någon annan det. Ingen kommer att "tillhandahålla" fordon till SJ.
    Eventuella direkttåg mellan Sverige och Hamburg kommer att köras av det eller de företag som tror sej kunna tjäna pengar på det. Det går naturligtvis också att tänka sej en samverkan mellan ett eller flera järnvägsföretag, som DB och ÖBB samarbetar i trafiken mellan Tyskland och Österrike.

Mitt tips är att vi aldrig kommer att få se X2-tågsätt i reguljär trafik till Hamburg!

/TKO
    /TKO

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Eventuella direkttåg mellan Sverige och Hamburg kommer att köras av det eller de företag som tror sej kunna tjäna pengar på det. Det går naturligtvis också att tänka sej en samverkan mellan ett eller flera järnvägsföretag, som DB och ÖBB samarbetar i trafiken mellan Tyskland och Österrike.

Mitt tips är att vi aldrig kommer att få se X2-tågsätt i reguljär trafik till Hamburg!

/TKO
    /TKO
    Det är ju mycket möjligt att MTR ser en potential i en sådan här framtida trafik eller någon helt annan privat aktör. Skulle SJ vilja köra kan nog ett samarbete med DSB och DB vara rätt smart med tanke på biljettförsäljning från Köpenhamn. Innan detta är verklighet kommer säkerligen nya tåg vara beställda och levererade till SJ och därmed bli flagg(skeppet) till Tyskland.

Senast redigerat av Anders.o93 den 2018-10-24 klockan 13:16:28.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Den här tråden har utvecklats till ett ganska gott exempel på hur rörigt det blir i vagnen ibland.

Ursprungsinlägget var strängt taget två delar:

1) "Jag undrar om och i vilken utsträckning man provkört X2000/X2 i Tyskland? Den svenska profilen brukar ju vara för bred, men X2 är ju lite smalare än många andra svenska järnvägsfordon."

samt

2) "Jag antar att SJ anpassar profilen på sina nya snabbtåg till Danmark och norra Tyskland."

Att döma av hela trådens rubrik så torde 1) ha varit huvudfrågan, med 2) mer som en "sidoförmodan".

Nåväl, några svarade på 1) och där blev det dessutom som ren Postvagnsbonus ett sidospår om vad man menar med "provkörning" (ett sidospår som kanske blir några tiotal inlägg och sisådär 75-80% av tråden innan det hela är klart, det vore väldigt PV-mässigt i så fall).

Några kommenterade 2) och sedan kom de båda sakerna att gå ihop till att frågeställningen på något vis skulle ha handlat om huruvida det blir X2 i en ny fast förbindelse, vilket dock med absolut säkerhet aldrig var något trådstartaren undrade över (och därför är det rätt konstigt att det prompt måste tolkas i den riktningen i alla fall).

Det är svårt att kommunicera fruktbart på nätet ibland...

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-10-24 klockan 13:28:14.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Den här tråden har utvecklats till ett ganska gott exempel på hur rörigt det blir i vagnen ibland.

Ursprungsinlägget var strängt taget två delar:

1) "Jag undrar om och i vilken utsträckning man provkört X2000/X2 i Tyskland? Den svenska profilen brukar ju vara för bred, men X2 är ju lite smalare än många andra svenska järnvägsfordon."

samt

2) "Jag antar att SJ anpassar profilen på sina nya snabbtåg till Danmark och norra Tyskland."

Att döma av hela trådens rubrik så torde 1) ha varit huvudfrågan, med 2) mer som en "sidoförmodan".

Nåväl, några svarade på 1) och där blev det dessutom som ren Postvagnsbonus ett sidospår om vad man menar med "provkörning" (ett sidospår som kanske blir några tiotal inlägg och sisådär 75-80% av tråden innan det hela är klart, det vore väldigt PV-mässigt i så fall).

Några kommenterade 2) och sedan kom de båda sakerna att gå ihop till att frågeställningen på något vis skulle ha handlat om huruvida det blir X2 i en ny fast förbindelse, vilket dock med absolut säkerhet aldrig var något trådstartaren undrade över (och därför är det rätt konstigt att det prompt måste tolkas i den riktningen i all fall).

Det är svårt att kommunicera fruktbart på nätet ibland...
    Redan i gamla PV lärde jag mig att det ofta är fruktbart att få frågeställaren (trådstartaren) att precisera sin fråga så att det blir klart exakt vad frågan gäller, alla tolkningsmöjligheter/varianter kommer annars att aktualiseras.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •