Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tidszonsgräns i Öresundsbron?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 132

    Tidszonsgräns i Öresundsbron?

    EU har en lagstiftningsprocess pågående om att sluta ställa om klockan två gånger per år. En webenkät gav starkt stöd hos folket, liksom hos många regeringar.
    EU-kommissionen har beslutat att inga mer klockomställningar ska göras efter oktober 2019. EU-parlamentet ska besluta och sedan gäller det.
    Vissa protester finns nu avseende den tajta tidsplanen där varje EU-land ska välja tidszon "permanent vintertid" eller "permanent sommartid" senast i maj 2019.
    Men förutom önskemål om en långsammare tidsplan så finns starkt stöd för detta.

    Enligt artikeln Countries resist Juncker’s clock change plan så funderar Danmark på att ha "permanent vintertid" alltså Greenwich+1, vilket man kan förstå då landet till 99,5% ligger väster om Greenwich+1-meridianen.

    Vad Sverige skulle välja framgår inte av artikeln. Partierna har annat att prata om nu.

    Men jag gissar att Sverige skulle välja "permanent sommartid" (Greenwich+2) då det skulle ge ljusare kvällar, och den kritik mot förslaget som finns i Sydeuropa, mörkare vintermorgnar, inte gäller i Sverige eftersom det är mörkt på väg till jobbet på vintern ändå, inte minst i Huvudstaden (soltid Greenwich+1:15). Dagens Nyheter gjort en undersökning som ger stöd för detta. Skåningarna skulle protestera mot en tidszonsgräns mot Danmark, men det kanske Stockholmarna tar lättare på.

    Så, vad tror ni om en tidszonsgräns i Öresundsbron?
    Hur skulle tågtrafiken och tågpassagerarna hantera det?


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: Tidszonsgräns i Öresundsbron?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    EU har en lagstiftningsprocess pågående om att sluta ställa om klockan två gånger per år. En webenkät gav starkt stöd hos folket, liksom hos många regeringar.
    EU-kommissionen har beslutat att inga mer klockomställningar ska göras efter oktober 2019. EU-parlamentet ska besluta och sedan gäller det.
    Vissa protester finns nu avseende den tajta tidsplanen där varje EU-land ska välja tidszon "permanent vintertid" eller "permanent sommartid" senast i maj 2019.
    Men förutom önskemål om en långsammare tidsplan så finns starkt stöd för detta.

    Enligt artikeln Countries resist Juncker’s clock change plan så funderar Danmark på att ha "permanent vintertid" alltså Greenwich+1, vilket man kan förstå då landet till 99,5% ligger väster om Greenwich+1-meridianen.

    Vad Sverige skulle välja framgår inte av artikeln. Partierna har annat att prata om nu.

    Men jag gissar att Sverige skulle välja "permanent sommartid" (Greenwich+2) då det skulle ge ljusare kvällar, och den kritik mot förslaget som finns i Sydeuropa, mörkare vintermorgnar, inte gäller i Sverige eftersom det är mörkt på väg till jobbet på vintern ändå, inte minst i Huvudstaden (soltid Greenwich+1:15). Dagens Nyheter gjort en undersökning som ger stöd för detta. Skåningarna skulle protestera mot en tidszonsgräns mot Danmark, men det kanske Stockholmarna tar lättare på.

    Så, vad tror ni om en tidszonsgräns i Öresundsbron?
    Hur skulle tågtrafiken och tågpassagerarna hantera det?
    Jag föreställer mig att en tidzongräns faktiskt vore en fördel när det gäller pendlingstrafiken. I och med att rusningstiden blir en timme förskjuten mellan Sverige och Danmark kan tågsätten användas effektivare. Pendlarna själva kan slippa en del av den värsta trängseln, men får i gengäld olägenheten av komma för sent till kvällsaktiviteter respektive ge sig i väg väl tidigt, vilket påverkar exempelvis hämtning respektive lämning på dagis.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 374

    Sv: Tidszonsgräns i Öresundsbron?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    EU har en lagstiftningsprocess pågående om att sluta ställa om klockan två gånger per år. En webenkät gav starkt stöd hos folket, liksom hos många regeringar.
    EU-kommissionen har beslutat att inga mer klockomställningar ska göras efter oktober 2019. EU-parlamentet ska besluta och sedan gäller det.
    Vissa protester finns nu avseende den tajta tidsplanen där varje EU-land ska välja tidszon "permanent vintertid" eller "permanent sommartid" senast i maj 2019.
    Men förutom önskemål om en långsammare tidsplan så finns starkt stöd för detta.

    Enligt artikeln Countries resist Juncker’s clock change plan så funderar Danmark på att ha "permanent vintertid" alltså Greenwich+1, vilket man kan förstå då landet till 99,5% ligger väster om Greenwich+1-meridianen.

    Vad Sverige skulle välja framgår inte av artikeln. Partierna har annat att prata om nu.

    Men jag gissar att Sverige skulle välja "permanent sommartid" (Greenwich+2) då det skulle ge ljusare kvällar, och den kritik mot förslaget som finns i Sydeuropa, mörkare vintermorgnar, inte gäller i Sverige eftersom det är mörkt på väg till jobbet på vintern ändå, inte minst i Huvudstaden (soltid Greenwich+1:15). Dagens Nyheter gjort en undersökning som ger stöd för detta. Skåningarna skulle protestera mot en tidszonsgräns mot Danmark, men det kanske Stockholmarna tar lättare på.

    Så, vad tror ni om en tidszonsgräns i Öresundsbron?
    Hur skulle tågtrafiken och tågpassagerarna hantera det?
    Ja, frågan väcker en hel del följdfrågor. Vad väljer Tyskland, och påverkar det Danmarks val. Det vore ju töntigt för danskarna om Tyskland och Sverige valde GMT+2, men danskarna behöll GMT+1, skiften åt bägge hållen.
    Även t.ex. flygvärlden måste påverkas om det blir en mer fragmenterad tidszonskarta, och speciellt om beslutet tas först i maj 2019 för att införas i oktober 2019. Hur vill flygbolag (och järnvägsföretag) ändra när ett flyg avgått 8.00 och anlänt 9.00? Skall avgångstiden ändras (i lokal tid alltså) eller skall ankomsttiden ändras (i lokal tid)?
    Däremot när man väl är igång och får lite framförhållning så måste det ju gå bra, det finns ju massor av tidszoner både i USA och i Ryssland där samma järnvägsbolag kör tåg över flera tidszoner. Det funkar.

    Jag hoppas att det inte skall beslutas om begreppet "permanent sommartid", utan att det måste kallas att Sverige i så fall byter tidszon från dagens CET till EET, dvs samma som Finland.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 132

    Sv: Tidszonsgräns i Öresundsbron?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, frågan väcker en hel del följdfrågor. Vad väljer Tyskland, och påverkar det Danmarks val. Det vore ju töntigt för danskarna om Tyskland och Sverige valde GMT+2, men danskarna behöll GMT+1, skiften åt bägge hållen.
    Även t.ex. flygvärlden måste påverkas om det blir en mer fragmenterad tidszonskarta, och speciellt om beslutet tas först i maj 2019 för att införas i oktober 2019. Hur vill flygbolag (och järnvägsföretag) ändra när ett flyg avgått 8.00 och anlänt 9.00? Skall avgångstiden ändras (i lokal tid alltså) eller skall ankomsttiden ändras (i lokal tid)?
    Däremot när man väl är igång och får lite framförhållning så måste det ju gå bra, det finns ju massor av tidszoner både i USA och i Ryssland där samma järnvägsbolag kör tåg över flera tidszoner. Det funkar.

    Jag hoppas att det inte skall beslutas om begreppet "permanent sommartid", utan att det måste kallas att Sverige i så fall byter tidszon från dagens CET till EET, dvs samma som Finland.
    Det handlar om att byta till EET, därför kallade jag det "permanent sommartid" inom citationstecken, fast det har kallats det i artiklar jag läst.
    Det blir nog inte i oktober 2019, det anses för tajt av många, för många är inte redo att besluta i april och behöver diskutera internt och med grannländer.

    Flyget har framför allt slots (flyglägen) på storflygplaterna att ta hänsyn till. Mindre utrikesflygplatser som Landvetter får anpassa sig (för inrikesflygplatser spelar det mindre roll, bara om man måste planera om på storflygplatser som Arlanda). Om Arlanda/Kastrup får olika tidszon blir det jobbig omplanering för SAS.

    Om Öresundsbron har styv tidtabell, varje timme per linje, torde det gå bra att omplanera.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 924

    Sv: Tidszonsgräns i Öresundsbron?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Om Öresundsbron har styv tidtabell, varje timme per linje, torde det gå bra att omplanera.
    Om Sverige skiftar till EET medan Danmark behåller CET kan man få problemet att den inomskånska pendlingen i högre grad sammanfaller med pendlingen (framförallt) till Danmark. Då kommer kapacitetsproblemen att accentueras.


  6. #6
    Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 078

    Sv: Tidszonsgräns i Öresundsbron?

    Av i detta nu 42 skrivna inlägg i denna tråd (som jag tidigare inte intresserat mig för) har 38 (trettioåtta) ingen anknytning alls till järnväg, utan det är dagis, det är tjafs om det ska vara engelska eller tyska, det är solljusvinklar etc etc etc.

    Dessutom är det inte ens säkert - eller särskilt troligt - att det alls blir ett problem, men om det blir det kan diskussionen väckas på nytt då. Tills dess är det dels ett icke-problem, dels totalt OTför Postvagnen, så nu är jag kanske grinig i överkant, men det blir radering av snart sagt hela rasket.

    Mattias J / mod


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •