Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Mer från Bisjkek [KG]

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Mer från Bisjkek [KG]

Straxefter bilden i bildgåtan tog jag den här bilden från gångbron över bangården på Bishkek-2 (som är den största stationen i Kirgizistans huvudstad). Det färggranna loket målat i kirgiziska flaggans färger är ett TE33A, ett GE lok byggt av "Lokomotiv kurastyru zauyty" i Astana, Kazakstan. De är en version för den bredspåriga marknaden av GEs Evolution lok och har exporterats till ett flertal länder i forna sovjet. Ljudet från fyrtaktsmotorn är distinkt anorlunda och låter mycket likt AMTRAKs Genesis lok.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Mer från Bisjkek [KG]

Citat Ursprungligen postat av Johan Wahlstedt Visa inlägg
    Straxefter bilden i bildgåtan tog jag den här bilden från gångbron över bangården på Bishkek-2 (som är den största stationen i Kirgizistans huvudstad). Det färggranna loket målat i kirgiziska flaggans färger är ett TE33A, ett GE lok byggt av "Lokomotiv kurastyru zauyty" i Astana, Kazakstan. De är en version för den bredspåriga marknaden av GEs Evolution lok och har exporterats till ett flertal länder i forna sovjet. Ljudet från fyrtaktsmotorn är distinkt anorlunda och låter mycket likt AMTRAKs Genesis lok.
    Snyggt.

Det var ju flera gåtor i den gamla tråden, bland annat var det något konstigt med lokaltåget på spåret till höger.
    Kan det vara att lokaltåget är det enda tåg som bara går inrikes, alla andra passerar gränsen?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Snyggt.

Det var ju flera gåtor i den gamla tråden, bland annat var det något konstigt med lokaltåget på spåret till höger.
    Kan det vara att lokaltåget är det enda tåg som bara går inrikes, alla andra passerar gränsen?
    Det här missade jag eftersom det inte hamnade i bildgåtetråden (får jag skylla på i alla fall...). Nej det är inte rätt, men du är det på spåret..

Senast redigerat av Johan Wahlstedt den 2018-10-28 klockan 20:27:40.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Johan Wahlstedt Visa inlägg
    Det här missade jag eftersom det inte hamnade i bildgåtetråden (får jag skylla på i alla fall...). Nej det är inte rätt, men du är det på spåret..
    Tvärtom då. Det kallas lokaltåg, men det går ändå över gränsen?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Tvärtom då. Det kallas lokaltåg, men det går ändå över gränsen?
    Ja det är ett lokaltåg, men internationellt. Det går till Merke i Kazakstan, lokaltåg (Förortståg är nog en mer ordagrann översättning) är minst lika olönsamma där som här så det är udda att "bjuda" grannlandet på subventionerad trafik, och med tider anpassade för arbetspendling till Bisjkek. Merki inte heller någon betydand ort och ligger halvvägs mellan gränsen vid Kaindy och järnvägsknuten Lugovoj längs Turksib, som har dåliga förbindelser med Bisjkek.

Tror jag visat denna bild från Lugovoj förut, ett Kirgisiskt 2TE10V som tagit över Moskva - Bisjkek tåget från ett Kazakstanskt ellok.

Lika konstigt är att KTJ (Kisgisiska statsjärnvägen) driver järnvägen hela vägen till Lugovoj.
    Skrivet Lugovaya - Bishkek - Balykchi på denna karta.
    Det finns också en sträcka söder om Taraz som ligger i Kirgisistan (men närmare än det ser ut på kartan, typ 500 meter på fel sida floden) som endast trafikeras av Kazakstanska tåg (utan uppehåll för resandeutbyte). Dock finns det två stationer på sträckan som också drivs av TKJ. Förbindelserna mellan Kirgisistan och Kazakstan verkar vara goda/välfungerande. De mellan Kisgisistan och Uzbekistan har varit knepigare, och sedan länge är persontrafiken nedlaggd och godstrafiken begränsad på järnvägsstumparna i Fergenadalen som leder till Uzbekistan. Men det kanske håller på att bli bättre efter att Uzbekistans evige president la näsan i vädret, nu går det ett Uzbekiskt tåg Taskjent - Bisjkek - Ribache (Balykchi) en gång i veckan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •