Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hur många har varit i Samarkand (och hur många har dessutom åkt tåg dit)?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Hur många har varit i Samarkand (och hur många har dessutom åkt tåg dit)?

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det går ju sällskapsresor till Samarkand och det är inte särskilt svårt att ta sig dit på egen hand. Ofta ingår tågresa mellan Buchara-Samarkand och Tasjkent. Skulle gissa att det är nog 100gånger fler svenskar som varit i Samarkand än Timbuktu.
    Kan vi hoppas på en handuppräckning av de läsare som varit i Samarkand?
    Jag har förstås redan noterat Johan W och Jonas S, och gissar att du Lennart varit där eftersom du besökt många järnvägsländer.
    Men är det några flera?

PS: Jag startade en ny tråd för att synas bättre. DS

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hur många har varit i Samarkand (och hur många har dessutom åkt tåg dit)?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Kan vi hoppas på en handuppräckning av de läsare som varit i Samarkand?
    Jag har förstås redan noterat Johan W och Jonas S, och gissar att du Lennart varit där eftersom du besökt många järnvägsländer.
    Men är det några flera?
    PS: Jag startade en ny tråd för att synas bättre. DS
    Nej inte jag men kollega har varit i Samarkand och det ingick tågresa i Uzbekistan . Det syns ju ofta annonser om resebyråarrangemang dit med sällskapsresor så helt ovanligt är det nog inte. Men ovanligt att man åker tåg hela vägen till Samarkand . Men Timbuktu är extremt under nuvarande förhållanden, vi hade ju en svensk som blev kvar i ett antal år.
    UD avråder från alla resor till Mali undantaget för Bamako och för denna huvudstad gäller avrådan från icke nödvändiga resor.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-10-23 klockan 19:26:06.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Nej inte jag men kollega har varit i Samarkand och det ingick tågresa i Uzbekistan . Det syns ju ofta annonser om resebyråarrangemang dit med sällskapsresor så helt ovanligt är det nog inte. Men ovanligt att man åker tåg hela vägen till Samarkand.
    Det kan väl för all del tänkas vara så att det är något som höjer ögonbrynen såpass att det allmänt lockar kunder till resebolaget, fast kunderna kanske sen väljer en annan resa? Det kan ju också vara så att resan är så lönsam för arrangören att det är värt att kosta på "oproportionerligt" många annonser.

Men Timbuktu är extremt under nuvarande förhållanden, vi hade ju en svensk som blev kvar i ett antal år.
    UD avråder från alla resor till Mali undantaget för Bamako och för denna huvudstad gäller avrådan från icke nödvändiga resor.
    Vi får hålla till godo med Kkrumbuktu

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Det kan väl för all del tänkas vara så att det är något som höjer ögonbrynen såpass att det allmänt lockar kunder till resebolaget, fast kunderna kanske sen väljer en annan resa? Det kan ju också vara så att resan är så lönsam för arrangören att det är värt att kosta på "oproportionerligt" många annonser.
    -)
    Uzbekistan har runt 200tusen turister om året. Inte så mycket jämfört med exempelvis Spanien men säkert väentligt mer än Mali. Svenskar reser också mycket så det lär nog vara några tusen om året som åker dit och tillräckligt för att resebyråer ska arrangera sällskapsresor dit. Men få åker dit hela vägen med tåg.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag och Till Klingenhäger var där på genomresa med tåg 2004. Noterade att bussar tillverkade i Sydkorea var vanliga.

Senast redigerat av BD den 2018-10-27 klockan 18:11:11.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Jag och Till Klingenhäger var där på genomresa med tåg 2004. Noterade att bussar tillverkade i Sydkorea var vanliga.
    OK, två till som varit där.
    Kontrollfråga, för att kunna räkna rätt: Åkte ni tåg dit, eller kom ni dit med annat färdmedel (t.ex. buss)?

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Vi var fyra som var där samtidigt, Jonas, jag och två till som skriver på PV till och från. N flög till Urgench medan vi andra kom med tåg från Moskva.

Senast redigerat av Johan Wahlstedt den 2018-10-27 klockan 22:26:52.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Samarkand (och har åkt tåg dit)? - Iran-Centralasienresa 2004

Hej,

Det finns några bilder på en reseberättelse på nätet som vi gjorde då. Den gamla adressen iran-by-train.net har slutat fungera för länge sedan - det kommer någon sorts reklam för en obskyr naturläkemedel eller dylikt på japanska om man provar den...
    Men nu har jag flyttat den gamla sidan Iran by Train till mitt nuvarande webbhotell, men inte gjort några moderniseringar, så jag ber om ursäkt att den ser lite stenålders ut...
    Bildsidan från Usbekistan finns här.

Till

P.S.: Jag har hastigast uppdaterad länkarna på den flyttade sidan, om ni hittar en länk som inte fungerar så meddela mig gärna!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hej,

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    OK, två till som varit där.
    Kontrollfråga, för att kunna räkna rätt: Åkte ni tåg dit, eller kom ni dit med annat färdmedel (t.ex. buss)?
    Det var mest tåg, med undantag av färjor i Turkiet över Bosporen och Vansjön, och taxi mellan Mashhad (Iran) och Serakhs (turkmenisk gränsstad) samt Turkmenabad (Turkmenistan) och Bukhara (Uzbekistan). Se reseberättelse. Så tyvärr, gränspassagen vid inresan till Uzbekistan var inte med tåg...
    På hemvägen åkte vi tåg hela vägen via Kazakstan och Ryssland till Åbo, sedan båt till Stockholm.

Duger det för att bli godkänd? Till vårt försvar kan jag lägga till att färjan över Vansjön var en tågfärja och medförde åtminstone resgodsvagnen av vårt tåg till Teheran.

Till

Senast redigerat av Till den 2018-10-27 klockan 23:17:55.

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Jag fortsätter med sångerna. Jag har hittat en sång till, "Om du nånsin kommer fram till Samarkand". Här första versionen från 1972 med Lena Andersson. https://www.youtube.com/watch?v=86DV31LXLT8 Inte direkt min favorit. Vaggvisa med för mycket vibrato. Varken denna eller Hep Stars låt, från 1968, handlar egentligen inte om Samarkand utan om ett drömt och oftast ouppnåeligt resmål till en legendarisk stad långt borta. Det har ändrats på senare tid.

Senast redigerat av Åke K den 2018-10-28 klockan 08:03:49.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Till Visa inlägg
    Hej,

Det var mest tåg, med undantag av färjor i Turkiet över Bosporen och Vansjön, och taxi mellan Mashhad (Iran) och Serakhs (turkmenisk gränsstad) samt Turkmenabad (Turkmenistan) och Bukhara (Uzbekistan). Se reseberättelse. Så tyvärr, gränspassagen vid inresan till Uzbekistan var inte med tåg...
    På hemvägen åkte vi tåg hela vägen via Kazakstan och Ryssland till Åbo, sedan båt till Stockholm.

Duger det för att bli godkänd? Till vårt försvar kan jag lägga till att färjan över Vansjön var en tågfärja och medförde åtminstone resgodsvagnen av vårt tåg till Teheran.

Till
    Det räcker mer än väl!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det bor väl ganska många koreaner i Uzbekistan? Har för mig att det är förhållandevis starka ekonomiska band mellan Uzbekistan och Sydkorea. Daewoo hade ju också ett tag en bilfabrik i Ferghana-dalen. (Vem äger den fabriken nu?)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •