Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: SVT: Stora försämringar väntar Östergötlands tågpendlare

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SVT: Stora försämringar väntar Östergötlands tågpendlare

Östgötatrafiken är irriterade
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...i-ostergotland

och Trafikverket ger svar på tal
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...-helhetsansvar

/ Per

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: SVT: Stora försämringar väntar Östergötlands tågpendlare

Citat Ursprungligen postat av Per Lindh Visa inlägg
    och Trafikverket ger svar på tal:
    "Från verkets sida vill man framhålla att man inte ”skjuter” speciellt på Östergötland, utan att det är den stora bilden man är ute efter."

Det ligger i och för sig i sakens natur att i och med att Östergötland (till skillnad mot Stockholm och Skåne) ligger mittpå sträckan Stockholm-Malmö så behövs där i högre grad marginaler för att kunna hantera försenade fjärrtåg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    "Från verkets sida vill man framhålla att man inte ”skjuter” speciellt på Östergötland, utan att det är den stora bilden man är ute efter."

Det ligger i och för sig i sakens natur att i och med att Östergötland (till skillnad mot Stockholm och Skåne) ligger mittpå sträckan Stockholm-Malmö så behövs där i högre grad marginaler för att kunna hantera försenade fjärrtåg.
    Och som så ofta i sådana svar: ”görs för alla tågresenärers bästa”. ”Alla ” kan ju inte inkludera de som får en försämring. Om man åtminstone begränsat sig till ”de flesta” så hade jag kunnat köpa svamlet.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och som så ofta i sådana svar: ”görs för alla tågresenärers bästa”. ”Alla ” kan ju inte inkludera de som får en försämring. Om man åtminstone begränsat sig till ”de flesta” så hade jag kunnat köpa svamlet.
    Fast om åtgärderna ökar punktligheten för Östgötapendlarna, kan inte det vara bra för dem (totalt sett)? Fast visst, det var ingen konkret beskrivning exakt hur det skull bli bättre.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

och Trafikverket ger svar på tal
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...-helhetsansvar

/ Per
    Någon som vet var man kan hitta de nya tiderna? Här - finns de inte.
    Är det för att sena snabbtåg blir ännu mer sena genom att de inte kan/får köra om pendeln genom Östergötland?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

/ Per
    Östgötatrafikens VD säger att hon fick beskedet om detta i början av oktober. Kan det stämma?

Vem är det som äger tåglägena för Östgötatrafiken, länsbolaget eller tågoperatören? Enligt tåglistan är det Ö-traf som är sökande och Arriva operatör. Så, Arriva kan knappast ha mörkat för Ö-traf.
    Eller menar VDn bara att hon själv fick det slutliga beslutet i början av oktober, men tjänstemännen har vetat om risken en längre tid?
    Eller kan Trv droppa ett sånt beslut i oktober utan att ha pratat med inblandade?

Sen undrar jag hur katastrofalt det är.
    Jag kollar tågnummer listan i primär tågplan 2019, för Ö-traf, avgång Norrköping.
    Mitt på dagen går tågen xx.18 och xx.48.
    På morgonen går det tåg 6.32 och 7.21, i stället för xx.33 (om det skulle varit jämn 15-minuterstrafik). Dessutom går det tåg tåg xx.03.
    På eftermiddagen verkar det vara 15.29 och 16.35 och 17.44, i stället för xx.35. Där kan jag förstå att 17.44 sticker ur, avgår 4 minuter före nästa pendel, men de har ju förstås olika destinationer (Mjölby resp Motala, och det blir ju i rätt ordning, det som går kortare går före och avlastar det som går längre).
    Så, ser jag fel, eller är det värre i annan riktning eller vid annan station, eller vad handlar det om? Dessa xx.35 är ju inte heller stomtågen, som man kan ha byggt upp regelbunden halvtimmestrafik på anslutningar efter, utan insatståg.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Någon som vet var man kan hitta de nya tiderna? Här - finns de inte.
    Är det för att sena snabbtåg blir ännu mer sena genom att de inte kan/får köra om pendeln genom Östergötland?
    Här, https://www.trafikverket.se/for-dig-...-tagplan-2019/ antar jag.

Det finns grafer i bilaga 1 (svårläst), det finns tågnummerförteckning i bilaga 5 (mer begriplig, går ju att filtrera fint i Excel-liknande program).

Finns mer, kanske finns någon konfliktlösningsdokument.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Här, https://www.trafikverket.se/for-dig-...-tagplan-2019/ antar jag.

Det finns grafer i bilaga 1 (svårläst), det finns tågnummerförteckning i bilaga 5 (mer begriplig, går ju att filtrera fint i Excel-liknande program).

Finns mer, kanske finns någon konfliktlösningsdokument.
    Okej tack. Ska studeras, men det blir alltså inga förändringar med uppläggen xx.18 och xx.48 avgångarna norrifrån eller motsvarande från andra hållet och
    redan idag är det ju inte strikt kvartstrafik i rusningstimmarna.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Fast om åtgärderna ökar punktligheten för Östgötapendlarna, kan inte det vara bra för dem (totalt sett)? Fast visst, det var ingen konkret beskrivning exakt hur det skull bli bättre.
    Det är det här fnoskiga ”alla tågresenärer” jag reagerar på. Hade alla fått det bättre hade det väl inte funnits anledning för Östgötatrafiken att bry sig. Och det är väl lätt att räkna ut att det blir problematiskt med omlopp om man inte har jämna avgångstider.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tänk om regionen skulle lyfta blicken över länsgränsen också. Saknas väl anslutning till de sena x2000 tågen från Göteborg på söndagskvällar även i nästa tidtabell? Och hur är det med anslutning mellan Kustpilen och snabbtågen i Linköping? Och har man försökt få till fler uppehåll i Katrineholm för fler resemöjligheter västerut (Blå tåget, MTR, SJs sommartåg till Strömstad,, t.ex.). Istället för att gnälla över några minuter för pendeln, som kan innebära bättre tidhållning för östgötar som dristar sig till att lämna länet (och kanske för som håller sig inom länet också)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är det här fnoskiga ”alla tågresenärer” jag reagerar på. Hade alla fått det bättre hade det väl inte funnits anledning för Östgötatrafiken att bry sig. Och det är väl lätt att räkna ut att det blir problematiskt med omlopp om man inte har jämna avgångstider.
    Jag tror det är så att de retar sig mer över avvikelserna från den styva tidtabellen än de inser nyttan av att tågen får bättre möjligheter att hålla tiden, i sådana lägen innebär inte nödvändigtvis en objektiv förbättring som är större än den subjektiva försämringen att man blir glad.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Östgötatrafikens VD säger att hon fick beskedet om detta i början av oktober. Kan det stämma?

Vem är det som äger tåglägena för Östgötatrafiken, länsbolaget eller tågoperatören? Enligt tåglistan är det Ö-traf som är sökande och Arriva operatör. Så, Arriva kan knappast ha mörkat för Ö-traf.
    Eller menar VDn bara att hon själv fick det slutliga beslutet i början av oktober, men tjänstemännen har vetat om risken en längre tid?
    Eller kan Trv droppa ett sånt beslut i oktober utan att ha pratat med inblandade?

Sen undrar jag hur katastrofalt det är.
    Jag kollar tågnummer listan i primär tågplan 2019, för Ö-traf, avgång Norrköping.
    Mitt på dagen går tågen xx.18 och xx.48.
    På morgonen går det tåg 6.32 och 7.21, i stället för xx.33 (om det skulle varit jämn 15-minuterstrafik). Dessutom går det tåg tåg xx.03.
    På eftermiddagen verkar det vara 15.29 och 16.35 och 17.44, i stället för xx.35. Där kan jag förstå att 17.44 sticker ur, avgår 4 minuter före nästa pendel, men de har ju förstås olika destinationer (Mjölby resp Motala, och det blir ju i rätt ordning, det som går kortare går före och avlastar det som går längre).
    Så, ser jag fel, eller är det värre i annan riktning eller vid annan station, eller vad handlar det om? Dessa xx.35 är ju inte heller stomtågen, som man kan ha byggt upp regelbunden halvtimmestrafik på anslutningar efter, utan insatståg.
    Skulle nog drista mej till att påsta att de som uttalat sig i media, inte förstår helheten. Det finns nog rätt mycket tänk och arbete bakom sånt här. Men så djupt orkar inte dessa personer gå i saken. Utan ut o basunera sin ovilja och okunskap. Att Chefen inte fått veta, tyder nog mest på att hon inte bett om att får veta hur det går i tidtabellsarbetet, för detta har ju pågått länge.
    I T18, så går ju tågen från Norrköping xx.18 och xx.48 vilket de ska fortsätta med, under högtrafiktiden går även 00.03 och 00.39, den senare då direkttåg Linköping, för att sen bilda kvartstrafik därifrån. Detta har ju fungerat utmärkt under T18, så varför skulle det inte göra så under T19. Att får ihop fordonsomlopp och personalturer är ändå ett stort pussel, så att generellt säga att detta medför högre kostnader, är nog en sanning med otroligt stor modifikation. Penetrerar man detta noga, när omlopp och turer är klara, så kanske man rent av sparat in en de på detta, men det vet nog bara operatören och rent av först när man kört ett tag o sett hur väl det fungerar, eller inte...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men många som reser med ÖTRAF-pendeln åker även buss till och från tåget. Dessa linjer (menar inte tätortslinjerna) har ofta också
    någon form av styv tidtabell och behöver alltså ändras om förbindelserna inte ska försämras. Kan i så fall medföra ökade kostnader
    för personal och fordon.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Men många som reser med ÖTRAF-pendeln åker även buss till och från tåget. Dessa linjer (menar inte tätortslinjerna) har ofta också
    någon form av styv tidtabell och behöver alltså ändras om förbindelserna inte ska försämras. Kan i så fall medföra ökade kostnader
    för personal och fordon.
    Men, jag skrev ju att stomtrafiken (xx.18 och xx.48) inte verkar ändras alls och de går i styv tidtabell, och det är väl de som man främst lägger styva busstidtabeller emot.
    Av insatstågen i rusning verkar ju alla xx.03 gå samma tid och exakt 15 minuter före och efter stomtågen.
    Alltså är det bara xx.33 som någon gång diffar på en minut, och sen är det EN enda avgång som verkar skilja mycket, 17.44.
    Om jag fattat rätt, hur skulle denna enda avgång 17.44 (i stället för 17.33) kunna påverka landsortstrafiken?

I tidningsartikeln står det "Istället kommer pendeln att ibland avgå med fem minuters mellanrum, ibland med 25."
    Detta gäller ju för ett enda tåg: Det går 26 minuter efter föregående och 4 minuter före nästa, men det rör alltså ett och samma tåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men, jag skrev ju att stomtrafiken (xx.18 och xx.48) inte verkar ändras alls och de går i styv tidtabell, och det är väl de som man främst lägger styva busstidtabeller emot.
    Av insatstågen i rusning verkar ju alla xx.03 gå samma tid och exakt 15 minuter före och efter stomtågen.
    Alltså är det bara xx.33 som någon gång diffar på en minut, och sen är det EN enda avgång som verkar skilja mycket, 17.44.
    Om jag fattat rätt, hur skulle denna enda avgång 17.44 (i stället för 17.33) kunna påverka landsortstrafiken?

I tidningsartikeln står det "Istället kommer pendeln att ibland avgå med fem minuters mellanrum, ibland med 25."
    Detta gäller ju för ett enda tåg: Det går 26 minuter efter föregående och 4 minuter före nästa, men det rör alltså ett och samma tåg.
    Att man mot slutet av högtrafiken få tåg som går med 26 och sen 4 min mellanrum är inget bra trafikutbud och det måste varit starka skäl som
    gjort att detta ansetts nödvändigt. Har inte kollat på graferna för T19 och vet inte heller om det liknande upplägg på nordgång. Minns för några
    år sen då ÖTRAF fick senarelägga en sydgående pendel i rusningstid för ett passerande SJAB snabbtåg, som sedan ställdes in så gott som hela
    tdt-perioden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Någon frågade om anslutning till Kustpilen . Jag kan då meddela att Länstågen till Västervik och Kalmar är PEST för Ötraf. De arbetar inte alls för någon anslutning utan det är helt KLT:s problem. Man har föreslagit att starta BUSSTRAFIK till Vimmerby och förbjuda Länstågen att gå inom Östergötland. Så det är totalt Ointresse för Länsbanorna . Tjustbanan har man kämpat för att få bort länge.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Någon frågade om anslutning till Kustpilen . Jag kan då meddela att Länstågen till Västervik och Kalmar är PEST för Ötraf. De arbetar inte alls för någon anslutning utan det är helt KLT:s problem. Man har föreslagit att starta BUSSTRAFIK till Vimmerby och förbjuda Länstågen att gå inom Östergötland. Så det är totalt Ointresse för Länsbanorna . Tjustbanan har man kämpat för att få bort länge.
    Förbjuda?
    Knappast, men de kan ju dra in sin andel av stödet till trafiken och att Ötraf-biljetter att gälla ombord.

Men något förbud att köra i eller genom länet kan de inte lägga.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-10-24 klockan 06:49:15.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Antingen är de dumma under håret på ÖTRAF men så här har de visat att de vill göra. De bryr sej inte om tågen går i Småland men i Östergötland ska det vara bussar. Det är pensionären Gunnarsson som vill ha det så. Antagligen har TUNNLAR och NY STATION gått Ötraf upp i huvet . .De har bara Ostlänken i hjärnorna nu.Antagligen har väl någon räknat ut att länsbanan är ivägen för högfärdsbanan.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Att man mot slutet av högtrafiken få tåg som går med 26 och sen 4 min mellanrum är inget bra trafikutbud och det måste varit starka skäl som
    gjort att detta ansetts nödvändigt. Har inte kollat på graferna för T19 och vet inte heller om det liknande upplägg på nordgång. Minns för några
    år sen då ÖTRAF fick senarelägga en sydgående pendel i rusningstid för ett passerande SJAB snabbtåg, som sedan ställdes in så gott som hela
    tdt-perioden.
    Angående starka skäl så har ju Trafikverket i sitt svar påpekat att det finns det, nämligen att få tågen att gå enligt tidtabellen.

Jag tittade nu på hur det ser ut i dagens tidtabell (T18) på nordgång för det värsta tåget.
    Där går det inget tåg 17.33 eller 17.44, utan det går bara de ordinarie 17.18 och 17.48. Så, tåget som sätts in 17.44 kan i mina ögon bara vara en förbättring, och om det inte upplevs så är det kanske bättre att inte köra det alls, utan behålla 30 minuter mellan tågen i det läget.

Jag hade ju bara kollat på sydgång, men för säkerhets skull har jag nu kollat hur det ser ut på nordgång, dvs jag kollar ankomster till Norrköping (jag vet inte ifall vissa tåg har färre uppehåll, och vilket man försöker ha styvt, avgång Mjölby eller avgång Linköping eller ankomst Norrköping ).

Det normala är ankomst xx.12 och xx.42.
    På morgonen går det insatståg 6.57 (precis 15 minuter) och 7.56 (1 minuts diff).
    Det är de tåg som man velat anlända xx.27 som inte blir så, utan det blir 7.25 och 8.30, dock max 3 min diff.

På eftermiddagen ankommer xx.57 på 15.57 och 16.57 (precis 15 minuter på bägge). Men sen ankommer ett 18.04, dvs 7 minuter diff. Där blir det 22 minuter efter och 8 minuter före, och det tåget motsvarar i dagens T18 ett som ankommer 17.57.
    Medan xx.27 blir 16.21 och 17.31, dvs 6 resp 4 minuters diff. För 16.21 så går det alltså 9 minuter efter ett och 21 minuter före nästa. Det tåget motsvarar i dagens T18 ett tåg som ankommer 16.30, dvs 3 minuters diff åt andra hållet.
    Så, i dagens tidtabell är det inte heller exakt 15 minuter mellan tågen i rusning.

Summering: De tåg som sticker ut och som haft bättre tider i T18 är alltså två tåg på nordgång, ankomst 16.21 och 18.04. Det går ju inte att se om det finns positiva effekter (då sker resandet, eller det blir ett bättre omlopp för Östgötatrafikens fordon, eller att då är resandet så lågt att det inte behöver gå i styv tidtabell).

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Angående starka skäl så har ju Trafikverket i sitt svar påpekat att det finns det, nämligen att få tågen att gå enligt tidtabellen.

Jag tittade nu på hur det ser ut i dagens tidtabell (T18) på nordgång för det värsta tåget.
    Där går det inget tåg 17.33 eller 17.44, utan det går bara de ordinarie 17.18 och 17.48. Så, tåget som sätts in 17.44 kan i mina ögon bara vara en förbättring, och om det inte upplevs så är det kanske bättre att inte köra det alls, utan behålla 30 minuter mellan tågen i det läget.

Jag hade ju bara kollat på sydgång, men för säkerhets skull har jag nu kollat hur det ser ut på nordgång, dvs jag kollar ankomster till Norrköping (jag vet inte ifall vissa tåg har färre uppehåll, och vilket man försöker ha styvt, avgång Mjölby eller avgång Linköping eller ankomst Norrköping ).

Det normala är ankomst xx.12 och xx.42.
    På morgonen går det insatståg 6.57 (precis 15 minuter) och 7.56 (1 minuts diff).
    Det är de tåg som man velat anlända xx.27 som inte blir så, utan det blir 7.25 och 8.30, dock max 3 min diff.

På eftermiddagen ankommer xx.57 på 15.57 och 16.57 (precis 15 minuter på bägge). Men sen ankommer ett 18.04, dvs 7 minuter diff. Där blir det 22 minuter efter och 8 minuter före, och det tåget motsvarar i dagens T18 ett som ankommer 17.57.
    Medan xx.27 blir 16.21 och 17.31, dvs 6 resp 4 minuters diff. För 16.21 så går det alltså 9 minuter efter ett och 21 minuter före nästa. Det tåget motsvarar i dagens T18 ett tåg som ankommer 16.30, dvs 3 minuters diff åt andra hållet.
    Så, i dagens tidtabell är det inte heller exakt 15 minuter mellan tågen i rusning.

Summering: De tåg som sticker ut och som haft bättre tider i T18 är alltså två tåg på nordgång, ankomst 16.21 och 18.04. Det går ju inte att se om det finns positiva effekter (då sker resandet, eller det blir ett bättre omlopp för Östgötatrafikens fordon, eller att då är resandet så lågt att det inte behöver gå i styv tidtabell).
    Alltså inser både du och jag att detta är spel för gallerierna som man håller på med. Läser man sen detta dokument, från 21 augusti, så ser på sidorna 6-7 och 9 att man kommit överens. Nu hanterar ju Arriva det praktiska arbetet, men det borde ju vara Ötrafs och Arrivas sak att driva ärenden och informera ömsesidigt.
    Generellt tycker jag inte det man kommit överens om avviker så väldigt mycket från det man tillämpat under T18. Men visst man måste ju göra sin stämma hörd, om inte annat för politisk vinnings skull.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •