Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Signalsystem från 1912 ersätts i Nordjylland med ERTMS

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    547

    Signalsystem från 1912 ersätts i Nordjylland med ERTMS

    Den först sträckningen i Danmark med ERTMS? Hur är det med den nya Ringstedbanan? Kör man med dubbla system där? Nästa i tur verkar vara Roskilde-Køge-Næstved. Trots problem rullar det på.

    https://www.dr.dk/nyheder/regionale/...ver-der-faerre


  2. #2
    Passagerare Lennart Gustafssons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    49

    Sv: Signalsystem från 1912 ersätts i Nordjylland med ERTMS

    Här finns en film från Danmark hur det gick.
    https://www.youtube.com/watch?v=xu7XgTtlDYs&t=0s


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 934

    Sv: Signalsystem från 1912 ersätts i Nordjylland med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Hur är det med den nya Ringstedbanan? Kör man med dubbla system där?
    Ja, enligt filmaren här - https://youtu.be/xu7XgTtlDYs?t=229... eller dubbla förresten, kan man ha det?


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    207

    Sv: Signalsystem från 1950-80-talen ersätts i Nordjylland med ERTMS

    Nja, det där med "från 1912" är en sanning med stor modifikation.

    Ställarställverket i Hjørring var visserligen av den 1946 års typ som byggdes på 1940- och 50-talen med 1912 års typ som förlaga. Hjørring fick sitt ställverk 1952. De övriga stationerna hade reläställverk av 1954 och 1972 års typer, installerade mellan 1966 och 1980. Linjeblockeringen var av 1957 års typ, installerad 1980, då också fjärrstyrningen från Aalborg togs i bruk (förutom att Hjørring inte kunde fjärrstyras, och att Fredrikshavn kunde fjärrstyras endast delvis, i "lågtrafik").

    Allt detta framgår i princip av översikt på www.blokposten.dk, där man också kan se foton av ställverken (manöverapparaterna).

    Senast redigerat av Ulf Pålsson den 2018-10-22 klockan 20:39:03.

  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    158

    Sv: Signalsystem från 1950-80-talen ersätts i Nordjylland med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Nja, det där med "från 1912" är en sanning med stor modifikation.

    Ställarställverket i Hjørring var visserligen av den 1946 års typ som byggdes på 1940- och 50-talen med 1912 års typ som förlaga. Hjørring fick sitt ställverk 1952. De övriga stationerna hade reläställverk av 1954 och 1972 års typer, installerade mellan 1966 och 1980. Linjeblockeringen var av 1957 års typ, installerad 1980, då också fjärrstyrningen från Aalborg togs i bruk (förutom att Hjørring inte kunde fjärrstyras, och att Fredrikshavn kunde fjärrstyras endast delvis, i ".
    Det ligger ju helt i linje med hur ERTMS-propagandan brukar framföras. Dvs att framföra hur gamla anläggningar (gärna med lite lagom överdrifter) det finns i drift och hur dåligt det är. Egentligen den höga åldern på många signalanläggningar ett alldeles fantastiskt betyg till äldre tiders ställverkskonstruktörer. Sveriges äldsta ställverk är drygt 90 år. Så gamla ERTMS-anläggningar lär vi aldrig få uppleva.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 458

    Sv: Signalsystem från 1950-80-talen ersätts i Nordjylland med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Månsson Visa inlägg
    Det ligger ju helt i linje med hur ERTMS-propagandan brukar framföras. Dvs att framföra hur gamla anläggningar (gärna med lite lagom överdrifter) det finns i drift och hur dåligt det är. Egentligen den höga åldern på många signalanläggningar ett alldeles fantastiskt betyg till äldre tiders ställverkskonstruktörer. Sveriges äldsta ställverk är drygt 90 år. Så gamla ERTMS-anläggningar lär vi aldrig få uppleva.
    Ett problem med ERTMS är att även relativt nya ställverk och signalanläggningar måste bytas, liksom ombordsystem, vilket är en stor kostnad. ERTMS är planerad utan större känsla för kostnader.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    547

    Sv: Signalsystem från 1950-80-talen ersätts i Nordjylland med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Nja, det där med "från 1912" är en sanning med stor modifikation.

    Ställarställverket i Hjørring var visserligen av den 1946 års typ som byggdes på 1940- och 50-talen med 1912 års typ som förlaga. Hjørring fick sitt ställverk 1952. De övriga stationerna hade reläställverk av 1954 och 1972 års typer, installerade mellan 1966 och 1980. Linjeblockeringen var av 1957 års typ, installerad 1980, då också fjärrstyrningen från Aalborg togs i bruk (förutom att Hjørring inte kunde fjärrstyras, och att Fredrikshavn kunde fjärrstyras endast delvis, i "lågtrafik").

    Allt detta framgår i princip av översikt på www.blokposten.dk, där man också kan se foton av ställverken (manöverapparaterna).
    Jag läste om artikeln för jag tyckte man presenterat det gamla systemet som alldeles föråldrat. Hundra år väcker ju en viss uppmärksamhet. I artikeln har man dock redogjort för att uppdateringar har gjorts. Det framgår också av bilden. Hundra år är ju en ansenlig tid för ett system inom en bransch. Jag har sysslat med IT sedan rördatorernas tid. Det fanns ett motsvarande paradigmskifte, då stordatorernas textgränssnitt mötte Windows grafiska. Man löste det genom att låta Windows vara ett klientprogram mot stordatorns huvudprogram. Vi kallade det för att:"Måla läpparna på liket".

    Men går det att, som någon här tagit upp, att köra de båda trafikledningssystemen samtidigt. Det måst i så fall finnas en central synkronisering. Eller kör man det gamla tills alla tåg på banan har ERTMS?


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    207

    Sv: Signalsystem från 1950-80-talen ersätts i Nordjylland med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    - - - Men går det att, som någon här tagit upp, att köra de båda trafikledningssystemen samtidigt. Det måst i så fall finnas en central synkronisering. Eller kör man det gamla tills alla tåg på banan har ERTMS?
    Banedanmark har valt att inte dubbelutrusta bansträckor med "gammalt system" och med ERTMS/ETCS. En viss sträcka har antingen traditionell yttre signalering och eventuellt dansk ATC som tågskyddssystem, eller ERTMS/ETCS. Fordonen är utrustade med ETCS/STM, där STM är en tilläggsenhet som kan läsa det äldre nationella systemet, här dansk ATC. Problemen, som nämns i Kennys Youtubefilm, är att det har stött på väldiga svårigheter att installera ETCS/STM i äldre danska fordon. I princip är det nu bara nya fordon som har ETCS/STM, och det är bara dessa fordon som kan användas på sträckan Fredrikshavn--(Lindholm).

    Samma princip gäller även i Sverige och Norge, alltså ingen dubbelutrustning av banan, utan i stället krav på att fordon som ska gå på ERTMS/ETCS-sträcka har ETCS med STM för det gamla tågskyddssystemet.

    Förklaringar:
    ERTMS, European Rail Traffic Management System. Hela idén med det alleuropeiska trafiklednings- och tågskyddssystemet, "hela konceptet." Består bl.a. av ETCS och GSM-R.
    ETCS, European Traffic Control System. System i ERTMS för ban- och ombordutrustning. Banutrustningen omfattar bl.a. standarder för baliser och radioöverföring av körtillstånd m.m. Ombordutrustningen är ett tågskyddssystem som också visar körtillstånd m.m. och därför i princip ersätter den yttre signaleringen.
    GSM-R. Systemet för radioöverföring av körtillstånd m.m. Används också för talkommunikation.
    STM, Specific Transmission Module. Som sagt, en tilläggsenhet till ETCS ombord; läser av ett gammalt nationellt tågskyddsystem på banan och ser till att detta verkar som avsett för fordon som är utrustat med ETCS. Varje STM är avsedd för endast ett nationellt system: för svensk-norsk ATC, för dansk ATC, för tysk PZB, för fransk KVB, o.s.v.

    Vissa länder föredrar att tala om ERTMS som det "nya systemet", andra talar om det som ETCS. Man menar i princip samma sak.
    /up


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 830

    Sv: Signalsystem från 1950-80-talen ersätts i Nordjylland med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Men går det att, som någon här tagit upp, att köra de båda trafikledningssystemen samtidigt. Det måst i så fall finnas en central synkronisering. Eller kör man det gamla tills alla tåg på banan har ERTMS?
    I Frankrike har t ex LGV-linjen Paris-Strasbourg både ERTMS L2 och TVM430. Den "centrala synkroniseringen" är signalställverken och linjeblockeringen vilka håller reda på upptagna/lediga blocksträckor, låsta tågvägar m m.


  10. #10
    Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Signalsystem från 1950-80-talen ersätts i Nordjylland med ERTMS

    Kan det bli liknande stora problem att installera ETCS i äldre svensk materiel?


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 152

    Sv: Signalsystem från 1950-80-talen ersätts i Nordjylland med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Kan det bli liknande stora problem att installera ETCS i äldre svensk materiel?
    Visst skulle det kunna bli det i några äldre fordon som används i Sverige. Det kan ju inte vara t.ex. danska språket som gör det krångligt.

    MEN:
    Sverige har ju ETCS sedan länge på flera banor, dvs ett antal fordonstyper har redan byggts om, och fungerar.
    T.ex. Rc och jag tror att en X10 var tidigt ett testfordon.
    Företag i Sverige har ju också i några år beställt fordon med ETCS, t.ex. SL:s X60B, så en ombyggnad av X60A borde inte vara så svårt.
    Jag har läst att danska IC3 är krångliga dels för att utrustning är utspridd, långt mellan förarhytterna och att de har byggts om och kompletterats i många omgångar genom åren.

    Så, de fordonstyper som (såvitt jag fattat) ännu inte finns någon ombyggd, som är ganska gamla och som är viktiga för trafiken i Sverige är väl X2 och möjligen Regina (fast de är inte så gamla).
    Men X2 byggs ju om radikalt nu och jag skulle gissa att de bygger in ETCS när de ändå river mycket.
    Medan Y1-or kanske aldrig kommer byggas om, utan får hålla sig på andra banor.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 239

    Sv: Signalsystem från 1950-80-talen ersätts i Nordjylland med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Visst skulle det kunna bli det i några äldre fordon som används i Sverige. Det kan ju inte vara t.ex. danska språket som gör det krångligt.

    MEN:
    Sverige har ju ETCS sedan länge på flera banor, dvs ett antal fordonstyper har redan byggts om, och fungerar.
    T.ex. Rc och jag tror att en X10 var tidigt ett testfordon.
    Företag i Sverige har ju också i några år beställt fordon med ETCS, t.ex. SL:s X60B, så en ombyggnad av X60A borde inte vara så svårt.
    Jag har läst att danska IC3 är krångliga dels för att utrustning är utspridd, långt mellan förarhytterna och att de har byggts om och kompletterats i många omgångar genom åren.

    Så, de fordonstyper som (såvitt jag fattat) ännu inte finns någon ombyggd, som är ganska gamla och som är viktiga för trafiken i Sverige är väl X2 och möjligen Regina (fast de är inte så gamla).
    Men X2 byggs ju om radikalt nu och jag skulle gissa att de bygger in ETCS när de ändå river mycket.
    Medan Y1-or kanske aldrig kommer byggas om, utan får hålla sig på andra banor.
    Kanske svårare att installera i Y2?


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 152

    Sv: Signalsystem från 1950-80-talen ersätts i Nordjylland med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Kanske svårare att installera i Y2?
    Jag tror du skall stryka ordet kanske.
    Om det inte är så att Y2-orna genomgått färre ombyggnader än de danske IC3-orna eller har bättre ritningar kvar, så bör det vara lika svårt som att bygga om IC3.
    Så, antingen får KLT invänta att danskarna lyckats bygga om IC3-or och så köpa tjänsten från samma verkstad, eller så får man hoppas att infarten till Linköping går att hantera på något sätt under resterande livstiden för Y2.
    Jag vet inte vilken livstid man tror att Y2-orna kan ha. Har det börjat diskuteras ersättare?

    Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-10-23 klockan 14:14:30.

  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    757

    Sv: Signalsystem från 1950-80-talen ersätts i Nordjylland med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Visst skulle det kunna bli det i några äldre fordon som används i Sverige. Det kan ju inte vara t.ex. danska språket som gör det krångligt.

    MEN:
    Sverige har ju ETCS sedan länge på flera banor, dvs ett antal fordonstyper har redan byggts om, och fungerar.
    T.ex. Rc och jag tror att en X10 var tidigt ett testfordon.
    Företag i Sverige har ju också i några år beställt fordon med ETCS, t.ex. SL:s X60B, så en ombyggnad av X60A borde inte vara så svårt.
    Jag har läst att danska IC3 är krångliga dels för att utrustning är utspridd, långt mellan förarhytterna och att de har byggts om och kompletterats i många omgångar genom åren.

    Så, de fordonstyper som (såvitt jag fattat) ännu inte finns någon ombyggd, som är ganska gamla och som är viktiga för trafiken i Sverige är väl X2 och möjligen Regina (fast de är inte så gamla).
    Men X2 byggs ju om radikalt nu och jag skulle gissa att de bygger in ETCS när de ändå river mycket.
    Medan Y1-or kanske aldrig kommer byggas om, utan får hålla sig på andra banor.
    Var inte en X1 testfordon för ETCS?

    X52E, dvs Regina med ETCS. Även X55 är en Reginavariant och har ETCS.

    Och vad gäller X2 har jag för mig att installation av ETCS är uppskjutet då ombyggnad av SSB är uppskjutet. Men givetvis så förbereds dom för ETCS iom ombyggnaden.

    Senast redigerat av Jan Kardell den 2018-10-23 klockan 14:54:56.

  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 830

    Sv: Signalsystem från 1950-80-talen ersätts i Nordjylland med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Var inte en X1 testfordon för ETCS?

    X52E, dvs Regina med ETCS. Även X55 är en Reginavariant och har ETCS.

    Och vad gäller X2 har jag för mig att installation av ETCS är uppskjutet då ombyggnad av SSB är uppskjutet. Men givetvis så förbereds dom för ETCS iom ombyggnaden.
    X1:an var testfordon för ETCS. Men inte för inbyggnad av ETCS; d v s man behövde inte ta hänsyn till vilket utrymme som togs i anspråk, kabeldragning m m.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    241

    Sv: Signalsystem från 1950-80-talen ersätts i Nordjylland med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    ...

    X52E, dvs Regina med ETCS. Även X55 är en Reginavariant och har ETCS.

    ...
    X52E och X55 försågs med ETCS från början (byggdes inte om).

    Rc6, Rd, Td, T66, m.fl. typer har fått ETCS genom ombyggnad.
    /A


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 458

    Sv: Signalsystem från 1950-80-talen ersätts i Nordjylland med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Banedanmark har valt att inte dubbelutrusta bansträckor med "gammalt system" och med ERTMS/ETCS. En viss sträcka har antingen traditionell yttre signalering och eventuellt dansk ATC som tågskyddssystem, eller ERTMS/ETCS. Fordonen är utrustade med ETCS/STM, där STM är en tilläggsenhet som kan läsa det äldre nationella systemet, här dansk ATC. Problemen, som nämns i Kennys Youtubefilm, är att det har stött på väldiga svårigheter att installera ETCS/STM i äldre danska fordon. I princip är det nu bara nya fordon som har ETCS/STM, och det är bara dessa fordon som kan användas på sträckan Fredrikshavn--(Lindholm).

    /up
    Det har gått att läsa att en anledning till att det varit problem med att installera ERTMS i äldre tåg, mest IC3, var att DSB ville varken bekosta eller ens installera ERTMS i tågen. I Sverige räknas SJ som ett kommersiellt bolag, en av flera, men i Danmark är DSB lika med tåg (Arrvia kör upphandlad lite regionaltrafik, men bortsett från det alltså). Så DSB pratade sig ur det, och myndigheten BaneDanmark ("Banverket") tog på sig det. Men de hade inte rätt kompetens och förstörde certifiering etc.
    Ett problem som kan gälla generellt för äldre tåg är att de kan vara dåligt dokumenterade med blandade reservdelar installerade. ERTMS är petigt på sånt, kan kräva certifiering som egen fordonstyp.

    https://ing.dk/artikel/sa-svaert-at-...ignaler-207775

    Man är tvungna att ändå installera ERTMS i IC3 eftersom de går på diesel och kan gå innan det är elektrifierat.
    Och elektrifiering kan först ske efter ERTMS är installerat eftersom det nuvarande signalsystemets komponenter vanligen inte klarar elektrifiering och det vore för dyrt att bygga för några års period.

    För att hålla igång trafiken måste man ha dieseltåg med ERTMS eftersom elektrifiering sker efter ERTMS-installation.
    Och ERTMS får installeras först efter IC3 byggts om, annars stannar trafiken.
    Systertåget IR4 från 90-talet ska skrotas för de går på el och kan inte gå på banor innan de elektrifieras.

    https://ing.dk/artikel/dsb-maa-skrot...ignaler-208796
    https://ing.dk/artikel/knald-eller-f...illiard-dyrere

    På den nya höghastighetsbanan till Ringsted var man tvungna att installera gammalt system för att få trafik alls, men det gjordes snålt med långa blocksträckor som ger låg kapacitet.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-10-23 klockan 20:47:00.

  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 152

    Sv: Signalsystem från 1950-80-talen ersätts i Nordjylland med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av ArneL Visa inlägg
    X52E och X55 försågs med ETCS från början (byggdes inte om).

    Rc6, Rd, Td, T66, m.fl. typer har fått ETCS genom ombyggnad.
    /A
    Så min slutsats att Sverige inte riskerar att drabbas av samma problem som DSB sitter i verkar väl korrekt, för vi har redan kommit längre.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •