Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Idag för 14 år sedan – En främmande fågel i Karlberg

  1. #1
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 339

    Idag för 14 år sedan – En främmande fågel i Karlberg

    Även om X420-motorvagnarna fick både SL-logga och SL-färger så kändes de som främmande fåglar - dörrar som fungerade på annat sätt än vad resenärerna var vana vid och med ett eller annat anslag på tyska som avslöjade deras härkomst. Men det gjorde sitt jobb under den korta period de gick i vårt land.


    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  2. #2
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 993

    Sv: Idag för 14 år sedan – En främmande fågel i Karlberg

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Även om X420-motorvagnarna fick både SL-logga och SL-färger så kändes de som främmande fåglar - dörrar som fungerade på annat sätt än vad resenärerna var vana vid och med ett eller annat anslag på tyska som avslöjade deras härkomst. Men det gjorde sitt jobb under den korta period de gick i vårt land.

    Ändå lite märkligt de du skriver...
    Här i Norrköping fick vi ju 10 år tidigare en ganska stor mängd tyska spårvagnar på våra spår. Även dessa med dörrar som funkade på annat sätt och tyska skyltar här o var... De skulle användas i 3 år var det sagt, men de finns ännu kvar, om än i upprustad skick, men används varje dag, trots att de nu passerat 50-år med god marginal.
    Undrar vad som gick så fel i Stockholm..? Tågsätt av denna typ används ju fortfarande, om än i liten omfattning, runt München.

    En teori är väl att det aviga facket helt enkelt satte sig på tvären så mycket, att man till slut gav upp och skrotade tågsätten.
    Men andra kanske vet mer eller har andra teorier...


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    506

    Sv: Idag för 14 år sedan – En främmande fågel i Karlberg

    Krånglade och folk blev sjuka av att köra dom...... Så det aviga facket kanske inte var så avigt.....

    Senast redigerat av Peter Flink den 2018-10-22 klockan 10:08:11.

  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 907

    Sv: Idag för 14 år sedan – En främmande fågel i Karlberg

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Ändå lite märkligt de du skriver...
    Här i Norrköping fick vi ju 10 år tidigare en ganska stor mängd tyska spårvagnar på våra spår. Även dessa med dörrar som funkade på annat sätt och tyska skyltar här o var... De skulle användas i 3 år var det sagt, men de finns ännu kvar, om än i upprustad skick, men används varje dag, trots att de nu passerat 50-år med god marginal.
    Undrar vad som gick så fel i Stockholm..? Tågsätt av denna typ används ju fortfarande, om än i liten omfattning, runt München.

    En teori är väl att det aviga facket helt enkelt satte sig på tvären så mycket, att man till slut gav upp och skrotade tågsätten.
    Men andra kanske vet mer eller har andra teorier...
    Men de var väl inhyrda från DB för att åtgärda en akut fordonsbrist (innan nya X60 levererades) och de togs ur trafik efter att X60 började levereras. Så står det i alla fall på jarnvag.net.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    131

    Sv: Idag för 14 år sedan – En främmande fågel i Karlberg

    Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Krånglade och folk blev sjuka av att köra dom...... Så det aviga facket kanske inte var så avigt.....
    Men vilken hög sjukfrånvaro DB måste haft när 420 stod för all pendeltrafik i München, Frankfurt och Stuttgart...

    //R


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Idag för 14 år sedan – En främmande fågel i Karlberg

    Citat Ursprungligen postat av Robert Brink Visa inlägg
    Men vilken hög sjukfrånvaro DB måste haft när 420 stod för all pendeltrafik i München, Frankfurt och Stuttgart...

    //R
    Tyska förare kanske är av ett annat virke...


  7. #7

    Sv: Idag för 14 år sedan – En främmande fågel i Karlberg

    Tack för fotot, Jan!


    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Tågsätt av denna typ används ju fortfarande, om än i liten omfattning, runt München.
    Dessutom finns några sätt i Düsseldorf och i Köln.
    I München har man en nyare delserie än den som kom upp till Stockholm. Under våren 2019 ska man vara igen upp vid runt 35 sätt.


  8. #8
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 993

    Sv: Idag för 14 år sedan – En främmande fågel i Karlberg

    Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Krånglade och folk blev sjuka av att köra dom...... Så det aviga facket kanske inte var så avigt.....
    Sjuka på vilket sätt då..? Sjuka av ovilja..? Sånt brukar facken i Stockholmstrakten vara rätt hyfsade på att smitta sina medlemmar med...
    Paralleller finns inom busstrafiken, där man försökt använda Setrabussar och Solarisbussar, men fackens makt och tjat gjorde att bussarna fick flyttas. Men på andra håll gick de länge och bra...


  9. #9
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 993

    Sv: Idag för 14 år sedan – En främmande fågel i Karlberg

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Tack för fotot, Jan!




    Dessutom finns några sätt i Düsseldorf och i Köln.
    I München har man en nyare delserie än den som kom upp till Stockholm. Under våren 2019 ska man vara igen upp vid runt 35 sätt.
    Var kan man hitta dessa enklast i Düsseldorf och Köln..?


  10. #10

    Sv: Idag för 14 år sedan – En främmande fågel i Karlberg

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Var kan man hitta dessa enklast i Düsseldorf och Köln..?
    I Düsseldorf endast må - fr under rusningstiden.
    Alla tåg på S 68 (Langenfeld - Düsseldorf - Wuppertal-Vohwinkel) samt vissa tåg som pendlar endast mellan Düsseldorf och Solingen Hbf i tillägg till 20-minuterstrafiken. Det tillkommer tomtåg mellan Düsseldorf och Solingen samt på sträckan av S 68. Lägg märke till att tågen kan vara inställda p.g.a. förarbrist eller annat. Nya fordon är beställda.

    I Köln är det två omlopp må-lö mellan Horrem, Köln, Hennef och Au (Sieg) - linje S 12.
    Må - fr tillkommer ett omlopp mellan Horrem och Hennef under rusningstiden samt pendeln mellan Köln och Köln-Dellbrück (S 11). Ingen trafik på söndagar. Vanligt med nerklottrade vagnar. Se http://www.moebahn.de/t18363f122-Uml...ihe-Koeln.html för tiderna.

    Källa: DREHSCHEIBE 286 (mars/april 2018).

    Mvh Sören


  11. #11
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 993

    Sv: Idag för 14 år sedan – En främmande fågel i Karlberg

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    I Düsseldorf endast må - fr under rusningstiden.
    Alla tåg på S 68 (Langenfeld - Düsseldorf - Wuppertal-Vohwinkel) samt vissa tåg som pendlar endast mellan Düsseldorf och Solingen Hbf i tillägg till 20-minuterstrafiken. Det tillkommer tomtåg mellan Düsseldorf och Solingen samt på sträckan av S 68. Lägg märke till att tågen kan vara inställda p.g.a. förarbrist eller annat. Nya fordon är beställda.

    I Köln är det två omlopp må-lö mellan Horrem, Köln, Hennef och Au (Sieg) - linje S 12.
    Må - fr tillkommer ett omlopp mellan Horrem och Hennef under rusningstiden samt pendeln mellan Köln och Köln-Dellbrück (S 11). Ingen trafik på söndagar. Vanligt med nerklottrade vagnar. Se http://www.moebahn.de/t18363f122-Uml...ihe-Koeln.html för tiderna.

    Källa: DREHSCHEIBE 286 (mars/april 2018).

    Mvh Sören
    Tack..! Kan nog vara värt en resa efter årsskiftet då, hoppas de inte är för sent då Men finns ju mycket annat att titta på.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 048

    Sv: Idag för 14 år sedan – En främmande fågel i Karlberg

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Sjuka på vilket sätt då..? Sjuka av ovilja..? Sånt brukar facken i Stockholmstrakten vara rätt hyfsade på att smitta sina medlemmar med...
    Paralleller finns inom busstrafiken, där man försökt använda Setrabussar och Solarisbussar, men fackens makt och tjat gjorde att bussarna fick flyttas. Men på andra håll gick de länge och bra...
    Jag hörde i vart fall inte talas om någon sjukfrånvaro i samband med X420 och inte var det inställda tåg i någon anmärkningsvärd grad. Dom verkade fungera bra och resenärerna var nöjda, inga klagolåtar syntes från resenärer i form av insändare och sådant. Men dom var ju uppenbart avsedda för en begränsad tid. SL fick inte köpa dem eftersom DB var angelägna att de inte skulle gå vidare till någon konkurrent. Men man prövade lite av varje den tiden och ett grepp var ju loktåg med Bn vagnar från DSB med ett Rc i varje ände från Green Cargo. Ingen ville ha dessa vagnar när de blev överflödiga.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 669

    Sv: Idag för 14 år sedan – En främmande fågel i Karlberg

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    En teori är väl att det aviga facket helt enkelt satte sig på tvären så mycket, att man till slut gav upp och skrotade tågsätten.
    Men andra kanske vet mer eller har andra teorier...
    De var också revisionsmogna. Vilket ingen ville betala för. Inte heller ville någon köpa dem.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 048

    Sv: Idag för 14 år sedan – En främmande fågel i Karlberg

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    De var också revisionsmogna. Vilket ingen ville betala för. Inte heller ville någon köpa dem.
    Kanske ingen var intresserad men DB såg väl till att det inte gick att köpa dem eftersom man inte ville att konkurrenter skulle komma över dem. Konstruktionen var väl att ett dotterbolag till DB ägde dem och sedan hyrde ut till SL .
    Men för SL var väl hela upplägget att det var en tillfällig lösning intill X60 började levereras.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 669

    Sv: Idag för 14 år sedan – En främmande fågel i Karlberg

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Kanske ingen var intresserad men DB såg väl till att det inte gick att köpa dem eftersom man inte ville att konkurrenter skulle komma över dem. Konstruktionen var väl att ett dotterbolag till DB ägde dem och sedan hyrde ut till SL .
    Men för SL var väl hela upplägget att det var en tillfällig lösning intill X60 började levereras.
    DB hade nog inte sagt Nej till reda pengar. Men för SL var det helt riktigt en tillfällig lösning (delvis finansierad av annan ...).


  16. #16

    Sv: Idag för 14 år sedan – En främmande fågel i Karlberg

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    DB hade nog inte sagt Nej till reda pengar.
    Där är jag inte säkert på. Det fanns verkligen en stor rädsla inom DB att fotdon kunde tas över av konkurrenter. Numera ser det hela bättre ut.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 048

    Sv: Idag för 14 år sedan – En främmande fågel i Karlberg

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    DB hade nog inte sagt Nej till reda pengar. Men för SL var det helt riktigt en tillfällig lösning (delvis finansierad av annan ...).
    Nu fanns det förmodligen ingen spekulant,nyttan av ett sådant fordon är ju begränsad men DB var ju uppenbarligen oroliga att dom skulle säljas vidare och det var därför man föredrog hyravtal. Och detta fenomen gick igen hemma i Tyskland där man gjorde vad man kunde för att konkurrenter inte skulle få några fordon. Efter många år med den principen ruckade man en smula på den så att exempelvis några diesellok 221 som stått uppställda i många år såldes till Italien och en del vagnarbhamnade i exJugoslavien och Albanien.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 669

    Sv: Idag för 14 år sedan – En främmande fågel i Karlberg

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Nu fanns det förmodligen ingen spekulant,nyttan av ett sådant fordon är ju begränsad men DB var ju uppenbarligen oroliga att dom skulle säljas vidare och det var därför man föredrog hyravtal. Och detta fenomen gick igen hemma i Tyskland där man gjorde vad man kunde för att konkurrenter inte skulle få några fordon. Efter många år med den principen ruckade man en smula på den så att exempelvis några diesellok 221 som stått uppställda i många år såldes till Italien och en del vagnarbhamnade i exJugoslavien och Albanien.
    Det lär ha funnits någon som i alla fall tittade på dem. Hur som helst slutade det med enkelresor till Nykroppa. Några av 221:orna är tillbaka i Tyskland. Och konkurrenterna vill inte ha DB:s gamla fordon ...


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •