Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: MaDaDa och massaved

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    103

    MaDaDa och massaved

    Borlänge 23/3 1979(det mittre loket är Da 908):





    © Magnus Vesslas arkiv


  2. #2
    1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    200

    Sv: MaDaDa och massaved

    Det var en intressant och potent lösning på dragkraft.


  3. #3
    Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    292

    Sv: MaDaDa och massaved

    Ser ut som lite överdragkraft.

    Trätågen på den tiden hade 44 Lp-vagnar à 40 ton, tågvikten blir då knappt 1800 ton.
    Ett Da-lok fick framföra 600 ton Borlänge - Gävle, pga 17 promillestigningen Korsnäs - Ryggen.
    Ett Ma-lok fick på samma sträcka framföra 1200 ton.
    Vid multipelkoppling gäller att den totalt tillåtna vagnvikten är summan av de enskilda lokens värden, dvs om det varit tre multippelkopplade Da, vilket var det normala, skulle de fått ta 1800 ton.
    Vid lokkoppling gäller att den totalt tillåtna vagnviken beräknas som 4/5 av de enskilda lokens värden. Detta för att det då är (minst) två förare som manövrerar och det är svårt att "dra jämnt".
    Kombinationen Ma+(2 mtkpl Da) ger alltså 0,8*(1200 + 2x600)= 1920 ton.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    12

    Sv: MaDaDa och massaved

    Att tänka på att den enda kommunikationen mellan de båda förarna var ljudsignaler, "öka hastigheten" och "minska hastigheten".

    Trevliga bilder från "gamla" Borlänge" inte så gammalt då bilden togs, men ändå helt annorlunda jämfört med hur det ser ut nu.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 830

    Sv: MaDaDa och massaved

    Citat Ursprungligen postat av säo Visa inlägg
    Att tänka på att den enda kommunikationen mellan de båda förarna var ljudsignaler, "öka hastigheten" och "minska hastigheten".

    Trevliga bilder från "gamla" Borlänge" inte så gammalt då bilden togs, men ändå helt annorlunda jämfört med hur det ser ut nu.
    Plus då att bromsning i sig innebar en förstärkning av signalen "minska hastigheten", dvs har man inte pådraget på noll när bromsning inleds får man se till att få dit det.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    913

    Sv: MaDaDa och massaved

    Häftiga och annorlunda bilder. Det var väl ändå ganska ovanligt med Ma i Trätåg vid den här tiden? Mer vanligt med Da och Mg. Mvh Alex


  7. #7
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    219

    Sv: MaDaDa och massaved

    Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Häftiga och annorlunda bilder. Det var väl ändå ganska ovanligt med Ma i Trätåg vid den här tiden? Mer vanligt med Da och Mg. Mvh Alex
    Mg i multipel var vanligt i timmertågen 1974-1975. Sedan slopades många i rask takt.
    Min sista notering är en multipel-Mg 1977.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    466

    Sv: MaDaDa och massaved

    Citat Ursprungligen postat av Fryksdalingen Visa inlägg
    Mg i multipel var vanligt i timmertågen 1974-1975. Sedan slopades många i rask takt.
    Min sista notering är en multipel-Mg 1977.
    Gick Mg verkligen att multipelkoppla ??


  9. #9
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: MaDaDa och massaved

    Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Gick Mg verkligen att multipelkoppla ??
    Nej. Om det var dubbla Mg fick bakre loket endera bemannas med en förare eller läggas i transport.

    Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    913

    Sv: MaDaDa och massaved

    Jag har tillgång till en bild på ett Trätåg som har Mg+Ma i koppling. Problemet är bara att det inte är min bild. Kan man lägga ut den ändå om man anger fotograf och källa?
    Mvh/Alex


  11. #11
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    219

    Sv: MaDaDa och massaved

    Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Gick Mg verkligen att multipelkoppla ??
    Nej! Du har säkert rätt. Däremot var Mg+Mg vanligt 1974, men då förstås med två förare.
    Redan 1975 började loken slopas.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •