"Afrosiyob" 761Ф Buchara - Taskjent inväntar avgångstid från Buchara en eftermiddag i juni 2017. Det är närmare 40 grader i skuggan och stekande sol, så de flesta skyndar från det uppiffade luftkonditionerade stationshuset direkt till tåget. De knappa 60 milen till Taskjent klaras på knappt fyra timmar. Banan är en blandning av upprustad och elektrifierad, samt nybyggd för upp till 250 km/h med några linjerätningar. Men ovägen via Gulistan för att undvika att köra genom ett hörn av Kazakstan är betydligt längre än rätningarna... Ständigt dessa nypåhittade gränser i Centralasien. Karta som visar Uzbekistans järnvägsnät (i år har en ny bana mellan Buchara och Miskin öppnats och ytterligare sträckor elektrifierats). Trafiken till Samarkand började 2011, Karshi 2015 och Buchara 2016.

UTY (Uzbekistans statsjärnvägar) har köpt fyra Talgo 250 tågsätt som vardera gör en dubbeltur per dag, kassiskt sovjetiskt fordonsutnytjande... Drivenheterna har bogier medan mellanvagnarna har enkelaxlar, vilket går bra på nybyggnadssträckorna men ger sådär bra åkkomfort på de äldre upprustade sträckorna. Men fortare än i Sverige går det!