Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Ang stationerings orter där lokförare finns iag

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    71

    Ang stationerings orter där lokförare finns iag

    Undrar hur många lokförare som utgår från älmhult och karlshamn ?

    Lyder alla under malmö i regionindelningen ?

    Hur många lok används här , disel och el-lok ?

    Hur går turerna mellan älmhult och osby ?


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 924

    Sv: Ang stationerings orter där lokförare finns iag

    Citat Ursprungligen postat av Kamelen Y3 Visa inlägg
    Undrar hur många lokförare som utgår från älmhult och karlshamn ?

    Lyder alla under malmö i regionindelningen ?

    Hur många lok används här , disel och el-lok ?

    Hur går turerna mellan älmhult och osby ?
    Utan att veta säkert gissar jag att det inte finns någon järnvägspersonal alls stationerad i Karlshamn. I Älmhult finns det däremot en hel del växlingspersonal varav flera säkert är utbildade att radiostyra växlingslok. Sedan finns det möjligen någon lokförare som kör till/från Olofström, men förmodligen inte fler. Kan tänka mig att det går åt 2-3 diesellok för Olofströmstrafiken och 1-2 lokomotorer för växlingen, övriga lok gästspelar antagligen bara.

    (fram med fakta nu, hade jag inte gissat hade det kanske inte kommit något svar alls)


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    55

    Sv: Ang stationerings orter där lokförare finns iag

    Green Cargo har lokförare stationerade i såväl Älmhult som Karlshamn. I det senare fallet med mest växlingstjänst


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    7

    Sv: Ang stationerings orter där lokförare finns iag

    Karlshamn: 10 lokförare + 1 växlare. (3 av dessa lokförare ingår i bemanningspoolen och tjänstgör oftast på annan ort)
    Älmhult: 13-15 lokförare, plus ungefär lika många växlare, beroende på hur man räknar in timanställda pensionärer.
    Båda stationeringsorterna tillhör Region Syd. Osbyväxlingen sköts från Älmhult.

    Senast redigerat av Lokföraren den 2018-10-20 klockan 20:01:47.

  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 924

    Sv: Ang stationerings orter där lokförare finns iag

    Citat Ursprungligen postat av Lokföraren Visa inlägg
    Karlshamn: 10 lokförare + 1 växlare. (3 av dessa lokförare ingår i bemanningspoolen och tjänstgör oftast på annan ort)
    Älmhult: 13-15 lokförare, plus ungefär lika många växlare, beroende på hur man räknar in timanställda pensionärer.
    Tackar! Imponerande att det är så många fortfarande.


  6. #6
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Ang stationerings orter där lokförare finns iag

    Citat Ursprungligen postat av Lokföraren Visa inlägg
    Karlshamn: 10 lokförare + 1 växlare. (3 av dessa lokförare ingår i bemanningspoolen och tjänstgör oftast på annan ort)
    Älmhult: 13-15 lokförare, plus ungefär lika många växlare, beroende på hur man räknar in timanställda pensionärer.
    Båda stationeringsorterna tillhör Region Syd. Osbyväxlingen sköts från Älmhult.
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tackar! Imponerande att det är så många fortfarande.
    Fast med tanke på godsmängden och antalet tåg känns det som rätt lite personal.


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    71

    Sv: Ang stationerings orter där lokförare finns iag

    Är då CLF inräknade från göteborg och alvesta ?
    var sker byte av förare från Göteborg.Alvesta,Borlänge och Folkesta som kör till Karlshamn ?

    Finns överliggning i Karlshamn ? Älmhult ? Hotell ?

    Senast redigerat av Kamelen Y3 den 2018-10-20 klockan 20:17:45.

  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 924

    Sv: Ang stationerings orter där lokförare finns iag

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Fast med tanke på godsmängden och antalet tåg känns det som rätt lite personal.
    Då är det ju även en imponerande mängd gods och en imponerande effektiv hantering.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 374

    Sv: Ang stationerings orter där lokförare finns iag

    Citat Ursprungligen postat av Kamelen Y3 Visa inlägg
    Är då CLF inräknade från göteborg och alvesta ?
    Vad är CLF i detta sammanhanget? Costruzioni Linee Ferroviarie S.p.A. (som har VKM-en CLF)?
    Eller är det felstavat och har något med CFL att göra? Ovanliga förkortningar är bra att förklara.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    71

    Sv: Ang stationerings orter där lokförare finns iag

    Det skall varan CFL enl Railit Tracker
    vet inte vad CFL tågtransporter är ?

    Senast redigerat av Kamelen Y3 den 2018-10-21 klockan 09:39:06.

  11. #11
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Ang stationerings orter där lokförare finns iag

    Citat Ursprungligen postat av Kamelen Y3 Visa inlägg
    Det skall varan CFL enl Railit Tracker
    vet inte vad CFL tågtransporter är ?
    Godstågsföretaget CFL cargo ägs av ett bolag i Luxemburg, som i sin tur ägs till 80 procent av staten och 20 procent av ett stort stålföretag. Det har cirka 20 anställda i Sverige, men verksamheten här involverar fler, uppemot 40 personer. De sex loken hyrs in och servas på tre verkstäder. Företaget började som BK Tåg, det första privata tågföretaget i Sverige. CFL Cargo tog över för sju år sedan. Det svenska kontoret finns i Nässjö.

    Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    7

    Sv: Ang stationerings orter där lokförare finns iag

    Godstrafiken till Karlshamn är mycket omfattande. Green Cargo kör den mesta trafiken. Två vagnslasttåg om dagen kommer till Karlshamn från Malmö, två heltåg med gas i veckan rullar till Borlänge och två eller tre heltåg med massaved per vecka körs till pappersbruket strax utanför stan. Dessutom sköts Sölvesborgstrafiken numera från Karlshamn. Räknar man in tågen som tidigare kördes som vagnuttagningar till Vekerum så blir det ett 50-tal Green Cargotåg i veckan som ankommer och avgår till och från Karlshamn. Utöver detta lastas ibland flis och bark på Mörrums Bruk. Brukar bli någon eller några gånger per månad. Dessa tåg växlas ihop i Karlshamn. Till detta kommer sedan CFLs containertåg till Göteborg som rullar torsdagar och lördagar samt Vidas tåg med virke som körs två-tre dagar/vecka. Personalen i Karlshamn är till största del lokförare, men hinner inte köra tåg några längre sträckor, eftersom växlingsarbetet upptar den mesta arbetstiden. Green Cargos tåg körs därför av lokförare från Malmö, Helsingborg, Älmhult och Nässjö. Samtliga godståg går västerut. Från Karlskrona rullar inte en endaste godsvagn, trots att Emmabodabanan rustades för en miljard, just för den utlovade godstrafikens skull!

    Senast redigerat av Lokföraren den 2018-10-22 klockan 14:40:57.

  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 873

    Sv: Ang stationerings orter där lokförare finns iag

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Godstågsföretaget CFL cargo ägs av ett bolag i Luxemburg, som i sin tur ägs till 80 procent av staten och 20 procent av ett stort stålföretag. Det har cirka 20 anställda i Sverige, men verksamheten här involverar fler, uppemot 40 personer. De sex loken hyrs in och servas på tre verkstäder. Företaget började som BK Tåg, det första privata tågföretaget i Sverige. CFL Cargo tog över för sju år sedan. Det svenska kontoret finns i Nässjö.
    Då jag har bekanta som jobbar/jobbat åt CFL kan jag säga att det verkar vara ett välskött bolag där personalen trivs bra. Sen kan man ju förstås fundera över vad Luxemburgs statsjärnvägar kan ha för intresse av att bedriva inrikestrafik i Sverige?


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    701

    Sv: Ang stationerings orter där lokförare finns iag

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Då jag har bekanta som jobbar/jobbat åt CFL kan jag säga att det verkar vara ett välskött bolag där personalen trivs bra. Sen kan man ju förstås fundera över vad Luxemburgs statsjärnvägar kan ha för intresse av att bedriva inrikestrafik i Sverige?
    Säkert samma intresse som ligger bakom i stort sätt alla företag både inom och utanför Sverige.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •