Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Nytt spår i Södertälje [1 bild]

Nytt spår i Södertälje [1 bild]

Har noterat när jag är inne och tömmer plastförpackningarna på Torekällberget att de höll på att bygga nåt nere vid grinden, och nu kan man se vad det ska bli. Här kommer ett ånglok att stå, SSnJ 7 att stå. Blir en fin sak att titta på från vägen, och för mig när jag ska öppna grinden in!

//Jocke

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Nytt spår i Södertälje [1 bild]

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Har noterat när jag är inne och tömmer plastförpackningarna på Torekällberget att de höll på att bygga nåt nere vid grinden, och nu kan man se vad det ska bli. Här kommer ett ånglok att stå, SSnJ 7 att stå. Blir en fin sak att titta på från vägen, och för mig när jag ska öppna grinden in!
    Fint på sitt sätt, men man får hoppas att de sätter tak över, annars är lokets dagar räknade.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fint på sitt sätt, men man får hoppas att de sätter tak över, annars är lokets dagar räknade.
    Hoppas kan man ju förstås (och så kanske är planen?), sen är det ju tyvärr ändå inte särskilt sannolikt att det där loket någonsin kommer i trafik igen. Det är väl ungefär 50 år sedan det var under ånga senast?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Hoppas kan man ju förstås (och så kanske är planen?), sen är det ju tyvärr ändå inte särskilt sannolikt att det där loket någonsin kommer i trafik igen. Det är väl ungefär 50 år sedan det var under ånga senast?
    Även om man inte skulle vilja sätta det i trafik i framtiden kan jag inte påminna mig något ånglok som stått uppställt utan tak mer än några decennier, sedan har de varit genomrostade och färdiga för skrot.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Även om man inte skulle vilja sätta det i trafik i framtiden kan jag inte påminna mig något ånglok som stått uppställt utan tak mer än några decennier, sedan har de varit genomrostade och färdiga för skrot.
    Och det är ju ändå ett långt liv jämfört med t ex en X60 som kommer att vara färdig för återvinning redan medan SSnJ 7 fortfarande kommer att vara teoretiskt möjlig att restaurera till driftlok...

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Nu verkar det inte "bara" vara ett ånglok, utan en hel stationsmiljö som ska byggas upp. Det blir nog ett väldigt bra tillskott till det annars välskötta museet över Södertäljes med omnejds historia. Det är lite som ett mindre Skansen och väldigt väl värt ett besök om du inte har varit där förr.

Passagerare cgn1954s avatar
    Medlem
    mar 2018

Det är väl den som står hos SÅS i Västberga.

Så fall är det väl denna, fr. 29 april 2018, årets tågsläpp.

Senast redigerat av cgn1954 den 2018-10-23 klockan 14:49:16. Anledning: Bild
    Med bästa hälsningar
    /CGN Civilingenjör, digital expert

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Var visst i Västerås någon ställde upp ett ånglok som inte blev så långlivad. Tydligen lite problem med folk som inte kunde se skillnaden mellan kisskur och ånglok. dessutom var det ett poppisställe för sprutnarkomaner.
    Nuförtiden är ångloket borta och uteliggarna har visst flyttat in under järnvägsbron över Svartån.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Var visst i Västerås någon ställde upp ett ånglok som inte blev så långlivad. Tydligen lite problem med folk som inte kunde se skillnaden mellan kisskur och ånglok. dessutom var det ett poppisställe för sprutnarkomaner.
    Nuförtiden är ångloket borta och uteliggarna har visst flyttat in under järnvägsbron över Svartån.
    Ånglok på offentliga platser har varit vanligt och flera har tagits bort efter att inte ha hållit speciellt väl. Men det här är som sagt ett riktigt friluftsmuseum, och jag tror att vi kan ha lite högre förväntningar på lokets bevarande. På samma mark står det ovärderliga historiska hus, trädgårdar, parker och levande djur som verkar få vara i fred.

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Ånglok på offentliga platser har varit vanligt och flera har tagits bort efter att inte ha hållit speciellt väl. Men det här är som sagt ett riktigt friluftsmuseum, och jag tror att vi kan ha lite högre förväntningar på lokets bevarande. På samma mark står det ovärderliga historiska hus, trädgårdar, parker och levande djur som verkar få vara i fred.
    Området är dessutom nu inhägnat och låst nattetid. Så var inte fallet förr i tiden. Så vi behöver nog som du säger inte oroa oss!

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det är nog sant i sig, om det går ett antal decennier. På 60 och 70talet blev det populärt att ställa upp ett gammalt ånglok i kommunerna , kanske bredvid stationshuset. Men tiden gick och de började förfalla. Två alternativ fanns , skrot var det ena och det andra var att någon förening tog hand om loket och rustade upp det vartefter man hade resurser.
    Lokuppställningar på öppen plats blev alltså en patentes i stort sett men det blev ju faktiskt ett antal intressanta lok bevarade som inte skulle blivit det annars.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •