Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Hur länge kommer lok och vagn finnas hos SJ?

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Hur länge kommer lok och vagn finnas hos SJ?

När jag hade LIA hos SJ för något år sedan så talade min körlärare om för mig att lok och vagn snart var ett minne blott. Eller åtminstone att snacket från SJ hade varit i det stuket i ett par år. Är det någon som vet mer exakt när lok och vagn är tänkta att bytas ut eller kommer detta inte ske?

Nu när man får nya fordon som skall köra runt mälaren så kanske det sakta men säkert börjar försvinna...… Eller?

Någon som vet mer här?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Hur länge kommer lok och vagn finnas hos SJ?

Citat Ursprungligen postat av lokforareleven Visa inlägg
    När jag hade LIA hos SJ för något år sedan så talade min körlärare om för mig att lok och vagn snart var ett minne blott. Eller åtminstone att snacket från SJ hade varit i det stuket i ett par år. Är det någon som vet mer exakt när lok och vagn är tänkta att bytas ut eller kommer detta inte ske?

Nu när man får nya fordon som skall köra runt mälaren så kanske det sakta men säkert börjar försvinna...… Eller?

Någon som vet mer här?
    Några planer på nattågsmotorvagnar finns nog inte, inte heller att helt lägga ned nattågstrafiken. Därmed kan vi för överskådlig framtid räkna med viss loktågskörning.

Sedan borde väl 80-talssittvagnarna kunna hänga med ytterligare ett par decennier. Finns det bara lämpliga sträckor för dem kommer de säkert att rulla vidare ett tag till, möjligen med annan operatör än SJ.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Några planer på nattågsmotorvagnar finns nog inte, inte heller att helt lägga ned nattågstrafiken. Därmed kan vi för överskådlig framtid räkna med viss loktågskörning.

Sedan borde väl 80-talssittvagnarna kunna hänga med ytterligare ett par decennier. Finns det bara lämpliga sträckor för dem kommer de säkert att rulla vidare ett tag till, möjligen med annan operatör än SJ.
    Detta om att lok o vagn ska bort har vi hört så länge nu, så det vill nog i vart fall jag se först, innan jag tror det.
    Dock planeras ju inga nyaanskaffningar (ännu).
    Nu beror ju mycket på vad som händer med Mälartågstrafiken när den upphandlas nästa gång.
    Behövs mer fordon än de MÄLAB nu får levererade, så lär inte så mycket annat än SJs jag lok o vagn finnas att tillgå.
    Men iofs får någon annan trafiken, så kan ju SJ använda sina fordon i egentrafik istället.
    Som det är idag, råder ju fordonsbrist och SJ ställer in egna planerade tåg för att kunna ha fordon till Mälartågstrafiken.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Detta om att lok o vagn ska bort har vi hört så länge nu, så det vill nog i vart fall jag se först, innan jag tror det.
    Dock planeras ju inga nyaanskaffningar (ännu).
    Nu beror ju mycket på vad som händer med Mälartågstrafiken när den upphandlas nästa gång.
    Behövs mer fordon än de MÄLAB nu får levererade, så lär inte så mycket annat än SJs jag lok o vagn finnas att tillgå.
    Men iofs får någon annan trafiken, så kan ju SJ använda sina fordon i egentrafik istället.
    Som det är idag, råder ju fordonsbrist och SJ ställer in egna planerade tåg för att kunna ha fordon till Mälartågstrafiken.
    Går man utanför SJ egentrafik är det ju även så att man för Öresundstrafiken överväger anskaffning av lokdragna tvåvåningsvagnar. Så vissa funderingar på nyanskaffning förekommer ändå.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Går man utanför SJ egentrafik är det ju även så att man för Öresundstrafiken överväger anskaffning av lokdragna tvåvåningsvagnar. Så vissa funderingar på nyanskaffning förekommer ändå.
    Danmark satsar ju nu på lokdragna tvåvåningståg och har beställt ett antal nya ellok. Även i Finland skaffas det väl nya vagnar för loktåg. Och Österrike satsar en del på loktåg. Och X2-tågen som nu ska totalrenoveras kan ju i princip betraktas som loktåg om man så vill, om än inte helt jämförbart.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Men "man" som "överväger" är väl i detta fall annan än SJ.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Men frågan kanske kan vidgas till att omfatta resandetåg i Sverige i allmänhet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tycker du jag var otydlig med det?

Däremot underlät jag att ändra rubriken, helt enkelt för att det inte påverkar hur inlägget presenteras, trådens rubrik är det enda som syns innan man öppnar själva inlägget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag funderar lite på Kust till kust. Under vardagarna går tågen med 4 vagnar men på helgerna hänger man på en vagn till. Hur skulle det gå till med motorvagnar istället? Mycket mera smidigt med vanliga vagnar när behovet växlar. Idag gick fö 327/344 med 4 vagnar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jag funderar lite på Kust till kust. Under vardagarna går tågen med 4 vagnar men på helgerna hänger man på en vagn till. Hur skulle det gå till med motorvagnar istället? Mycket mera smidigt med vanliga vagnar när behovet växlar. Idag gick fö 327/344 med 4 vagnar.
    Ett alternativ är högre turtäthet när det är många som vill åka, men det kan vara lite svårt att samordna med personalplaneringen.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    En vacker dag kan du förvänta dig X40-2 eller X40-3 på tåg med lägre beläggning och X40-2 + X40-2 på de lite tyngre tågen.
    På de riktigt tunga tågen kan det då bli X40-2 + X4-3 och X40-3 + X40-3... Sen går det naturligtvis att bygga på ytterligare om man vill och har tågsätt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men frågan kanske kan vidgas till att omfatta resandetåg i Sverige i allmänhet.
    Finns det någon fråga här som inte kan vidgas till vad som helst?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Finns det någon fråga här som inte kan vidgas till vad som helst?
    Nej det går väl om man vill. Men jag tycker nog att frågan om lok och vagn i framtiden inte behöver nödvändigt enbart omfatta SJ när vi nu har ett sortiment tågoperatörer som kör loktåg.
    Jag är t.ex övertygad om att Resplusföretaget ÖSLJ kommer att fortsätta med loktåg.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

I en annan tråd här om Markarydsbanan beskrivs att SJ erbjuder sig att, villkorat, skapa en förbindelse redan i T19 mellan Hässleholm, Halmstad, Göteborg. Man vill sätta in ett loktåg med två-tre vagnar. Man skriver vidare att den optimala sträckningen är Kristianstad - Göteborg, men att riktningsbytet i Hässleholm är en " showstopper". Man vill återkomma till denna senare sträckning när man har lämpliga tågsätt att använda.

Min fundering är, att det tydligen inte är lämpligt/ ekonomiskt att sätta ett gammalt lok i vardera ändan på detta korta tåg och därmed kunna utnyttja vagnparken en längre tid?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av janc Visa inlägg
    I en annan tråd här om Markarydsbanan beskrivs att SJ erbjuder sig att, villkorat, skapa en förbindelse redan i T19 mellan Hässleholm, Halmstad, Göteborg. Man vill sätta in ett loktåg med två-tre vagnar. Man skriver vidare att den optimala sträckningen är Kristianstad - Göteborg, men att riktningsbytet i Hässleholm är en " showstopper". Man vill återkomma till denna senare sträckning när man har lämpliga tågsätt att använda.

Min fundering är, att det tydligen inte är lämpligt/ ekonomiskt att sätta ett gammalt lok i vardera ändan på detta korta tåg och därmed kunna utnyttja vagnparken en längre tid?
    Problemet i Hässleholm är inte enbart bytet av körriktning, det är dessutom ont om spår som går att använda för färden Kristianstad-Halmstad och omvänt, lägg därtill komplikationen med korsande tågvägar så inser man att det kostar mycket kapacitet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Att SJ lägger anbud på körning i andra länder lär väl också påverka framtiden vad gäller fordon...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej. I Norge, Danmark och Finland förser beställaren operatören med fordon.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Nej. I Norge, Danmark och Finland förser beställaren operatören med fordon.
    ... vilket ökar chansen för att SJ ska köra loktåg även om några decennier?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vilka sträckor är det idag som SJ kör med lok+vagnar?

Här från Göteborg kommer jag bara på två och det är mot Kalmar och mot Norge.

Hur ser det ut i övriga landet?

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Vilka sträckor är det idag som SJ kör med lok+vagnar?

Här från Göteborg kommer jag bara på två och det är mot Kalmar och mot Norge.

Hur ser det ut i övriga landet?
    Stockholm - Borlänge - Falun (samt ett par direkttåg till/från Mora) är huvudsakligen loktåg.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •