Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hur många procent av tågen får nytt tågnummer pga omledning

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    118

    Hur många procent av tågen får nytt tågnummer pga omledning

    Är det någon som har en uppfattning om hur många procent av persontågen får nytt tågnummer p.g.a. omledning eller andra anledningar (där ändå tåget når den planerade slutstationen)?

    Senast redigerat av Anders Björk den 2018-10-20 klockan 11:46:55.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 582

    Sv: Hur många procent av tågen får nytt tågnummer pga omledning

    Citat Ursprungligen postat av Anders Björk Visa inlägg
    Är det någon som har en uppfattning om hur många procent av persontågen får nytt tågnummer p.g.a. omledning eller andra anledningar (där ändå tåget når den planerade slutstationen)?
    Ett nytt tekniskt tågnummer får alla som leds om, däremot visas mot allmänheten samma som tidtabellernas.

    Ex. Tåg 528 - som idag som enda SJ tåg på Malmölinjen, från idag Osby, kör helt in till Stockholm C.
    På jvgfoto.se trafikplats Flen kan man se de tekniska för samma tåg. 10528-99328 vidare 99329 Flen-Kolbäck-Stockholm C.

    Senast redigerat av Ville den 2018-10-20 klockan 12:20:06.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    118

    Sv: Hur många procent av tågen får nytt tågnummer pga omledning

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ett nytt tekniskt tågnummer får alla som leds om, däremot visas mot allmänheten samma som tidtabellernas.

    Ex. Tåg 528 - som idag som enda SJ tåg på Malmölinjen, från idag Osby, kör helt in till Stockholm C.
    På jvgfoto.se trafikplats Flen kan man se de tekniska för samma tåg. 10528-99328 vidare 99329 Flen-Kolbäck-Stockholm C.
    Jo men hur många tåg per år av det totala antalet rör det sig om, hur många procent?


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 482

    Sv: Hur många procent av tågen får nytt tågnummer pga omledning

    Citat Ursprungligen postat av Anders Björk Visa inlägg
    Jo men hur många tåg per år av det totala antalet rör det sig om, hur många procent?
    Undras om den frågan kan besvaras? Till att börja med måste man bestämma vad i procent av vad? T ex hur räkna när ett tåg omleds med flera nya nummer? Och hur om omledningen avser mer än en dag?


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 654

    Sv: Hur många procent av tågen får nytt tågnummer pga omledning

    Det kanske underlättar om vi får veta vad syftet med frågan är.

    Om jag får gissa lite så kanske det handlar om hur viss statistik ska tolkas?


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 354

    Sv: Hur många procent av tågen får nytt tågnummer pga omledning

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det kanske underlättar om vi får veta vad syftet med frågan är.

    Om jag får gissa lite så kanske det handlar om hur viss statistik ska tolkas?
    Eller har det med detta att det vid akuta omledningar tar (för) lång tid att få ut nya tågnummer (eller egentligen: Få fram en ny körplan med detaljerade tider för det nya tågnumret)?
    I så fall borde man väl räkna bort (eller separatredovisa) de nya tågnummer som tilldelats lång tid i förväg.

    Instämmer att en bakgrund till frågan skulle underlätta.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    118

    Sv: Hur många procent av tågen får nytt tågnummer pga omledning

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Eller har det med detta att det vid akuta omledningar tar (för) lång tid att få ut nya tågnummer (eller egentligen: Få fram en ny körplan med detaljerade tider för det nya tågnumret)?
    I så fall borde man väl räkna bort (eller separatredovisa) de nya tågnummer som tilldelats lång tid i förväg.

    Instämmer att en bakgrund till frågan skulle underlätta.
    Ja det var med anledningen att 2.5% av tågen inte kommer fram till slutstation enligt statistiken. Då undrar man är det 2.5% som drabbats av fordonsfel...

    Senast redigerat av Anders Björk den 2018-10-21 klockan 11:30:53.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 482

    Sv: Hur många procent av tågen får nytt tågnummer pga omledning

    Citat Ursprungligen postat av Anders Björk Visa inlägg
    Ja det var med anledningen att 2.5% av tågen inte kommer fram till slutstation enligt statistiken. Då undrar man är det 2.5% som drabbats av fordonsfel...
    Nej, det förekommer spårfel, signalfel, olyckor, spårspring, andra tåg som hindrar, akuta arbeten o s v.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 354

    Sv: Hur många procent av tågen får nytt tågnummer pga omledning

    Citat Ursprungligen postat av Anders Björk Visa inlägg
    Ja det var med anledningen att 2.5% av tågen inte kommer fram till slutstation enligt statistiken. Då undrar man är det 2.5% som drabbats av fordonsfel...
    Aha, det var en ganska annorlunda fråga.
    Å ena sidan bör väl Trv om de anger denna uppgift (2.5%) se det ur kundens synvinkel. dvs når det tåg som kunden ser som ett tåg sin slutstation; oavsett planerade eller oplanerade tågnummerbyten. Dvs de 2.5% borde inte bero på att tåget når slutstationen med ett annat tågnummer än enligt tågplanen.

    Å andra sidan måste det väl finnas flera andra skäl till att ett tåg inte når sin slutstation (utöver rena fordonsfel och tågnummerbyte):
    - Banan spärrad för trafik och vettig omledning omöjlig.
    - Tåget så försenat så det bedöms bättre avbryta i förtid (eller ställa in helt) för resenärerna åkte/åker ändå med ett annat tåg, eller för att snabbare kunna vända till nästa tåg i omloppet.
    - Personalbrist (vilket kan inkludera att föraren inte får köra längre).


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 881

    Sv: Hur många procent av tågen får nytt tågnummer pga omledning

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Aha, det var en ganska annorlunda fråga.
    Å ena sidan bör väl Trv om de anger denna uppgift (2.5%) se det ur kundens synvinkel. dvs når det tåg som kunden ser som ett tåg sin slutstation; oavsett planerade eller oplanerade tågnummerbyten. Dvs de 2.5% borde inte bero på att tåget når slutstationen med ett annat tågnummer än enligt tågplanen.

    Å andra sidan måste det väl finnas flera andra skäl till att ett tåg inte når sin slutstation (utöver rena fordonsfel och tågnummerbyte):
    - Banan spärrad för trafik och vettig omledning omöjlig.
    - Tåget så försenat så det bedöms bättre avbryta i förtid (eller ställa in helt) för resenärerna åkte/åker ändå med ett annat tåg, eller för att snabbare kunna vända till nästa tåg i omloppet.
    - Personalbrist (vilket kan inkludera att föraren inte får köra längre).
    Sett ur kundens synvinkel är det så att om genomsnittsresan innehöll ett byte skulle 5 % av resenärerna drabbas av om 2,5 % av tågen var drabbade.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    118

    Sv: Hur många procent av tågen får nytt tågnummer pga omledning

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Sett ur kundens synvinkel är det så att om genomsnittsresan innehöll ett byte skulle 5 % av resenärerna drabbas av om 2,5 % av tågen var drabbade.
    Tänkte inte på det! Det är ju en sak som är viktigt för upplevelsen av resandet.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 654

    Sv: Hur många procent av tågen får nytt tågnummer pga omledning

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Sett ur kundens synvinkel är det så att om genomsnittsresan innehöll ett byte skulle 5 % av resenärerna drabbas av om 2,5 % av tågen var drabbade.
    Nja, så länge de hinner med byteståget och detta kommer fram i tid så drabbas de ju typ nästan inte alls


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 354

    Sv: Hur många procent av tågen får nytt tågnummer pga omledning

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nja, så länge de hinner med byteståget och detta kommer fram i tid så drabbas de ju typ nästan inte alls
    Dessutom har jag den bestämda uppfattningen att tågresor i Sverige i genomsnitt har (avrundat) noll byten. Alltså, det absolut vanligaste är att man reser utan byte (med tåg; sen kanske någon tar buss eller tunnelbana till tåget, men då är inte Trafikverkets siffror inblandade). Mitt minne är att siffran kanske är någonstans 0.2 - 0.3 byten, och inte 1.0.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 881

    Sv: Hur många procent av tågen får nytt tågnummer pga omledning

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Dessutom har jag den bestämda uppfattningen att tågresor i Sverige i genomsnitt har (avrundat) noll byten. Alltså, det absolut vanligaste är att man reser utan byte (med tåg; sen kanske någon tar buss eller tunnelbana till tåget, men då är inte Trafikverkets siffror inblandade). Mitt minne är att siffran kanske är någonstans 0.2 - 0.3 byten, och inte 1.0.
    Om du nu ändå anger att det handlar om 0,2 à 0,3 finns det väl ingen anledning att ange det till noll? Om inte annat är den verbala framställningen otydlig med huruvida "noll" avser 0 eller 0,0, eller kanske t o m ännu mer precis noll.

    Sedan var jag dessutom noga med att skriva "om genomsnittsresan innehöll ett byte".


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 681

    Sv: Hur många procent av tågen får nytt tågnummer pga omledning

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Sett ur kundens synvinkel är det så att om genomsnittsresan innehöll ett byte skulle 5 % av resenärerna drabbas av om 2,5 % av tågen var drabbade.
    Bara om Sveriges alla tågresenärer är jämnt fördelade mellan tågen. Och det är de ju inte.


  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 881

    Sv: Hur många procent av tågen får nytt tågnummer pga omledning

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Bara om Sveriges alla tågresenärer är jämnt fördelade mellan tågen. Och det är de ju inte.
    Nä, min erfarenhet är att det är fler resenärer på de tåg som försenas än på de som kommer fram i tid, men så innehåller inte heller genomsnittsresan ett byte.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 354

    Sv: Hur många procent av tågen får nytt tågnummer pga omledning

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nä, min erfarenhet är att det är fler resenärer på de tåg som försenas än på de som kommer fram i tid, men så innehåller inte heller genomsnittsresan ett byte.
    Fast nu gällde väl frågan inte försenade tåg, utan tåg som inte når sin slutdestination.
    Jag tror att det är lättare att ersätta ett tåg med få resande med en buss (t.ex. Tjustbanan och Stångådalsbanan) på delsträcka (eller helt) än att ersätta ett fullbokat X2000 med 6-8 bussar.
    Så, jag håller med Mattias.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •