Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Lilla drevet granskar SJ:s reklam!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Lilla drevet granskar SJ:s reklam!

I den senaste utgåvan av den alltid lika intressanta podden "Lilla Drevet" har Ola Söderholm tittat på SJ:s TV-reklam. Inslaget är i början på podden men fortsätt gärna lyssna - det här är bland den bästa kulturjournalistik som produceras i Sverige idag.

(Om någon kan ge en bra svensk synonym till "podd" så bjuder jag på en pilsner...)

soliga hösthälsningar från

Thomas K Ohlsson

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Lilla drevet granskar SJ:s reklam!

Även det engelska Pod är en styggelse. Det betyder en kapsel. Apple kallade sin musikspelare iPod. Förutom musik hade man något kallat PodCast, inspelade pratradioliknande innehåll. Folk är lata och förkortade PodCast pod.

Har dagens poddar något med podcast att göra alls så namnet är relevant?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För egen del nöjer jag mig med "Radioprogram".

Ingvar
    (Alkoholfritt om det blir aktuellt)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Fast radio är väl något som sänds via radiovågor?
    Men annars är det kanske ett bra uttryck - vi behöver inte något nytt...

/TKO

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg

/TKO
    Internetprogram något som sänds via internet? jmf. radioprogram, TV-program. I den senaste utgåvan av den alltid lika intressanta internetprogrammet "Lilla Drevet".... låter väl ok?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Humbla Visa inlägg
    Internetprogram något som sänds via internet? jmf. radioprogram, TV-program. I den senaste utgåvan av den alltid lika intressanta internetprogrammet "Lilla Drevet".... låter väl ok?
    Varför inte bara "ljudprogram"?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Play-radio ...?

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

/TKO
    Uttrycket 'pod(d)radio' är väl tämligen etablerat redan som svenskt namn på företeelsen ifråga‽

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Uttrycket 'pod(d)radio' är väl tämligen etablerat redan som svenskt namn på företeelsen ifråga‽
    Å där har Postvagnen blivit Språkvagnen för sjuttioelfte gången. Snälla, kan vi inte slippa detta gång på gång?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Å där har Postvagnen blivit Språkvagnen för sjuttioelfte gången. Snälla, kan vi inte slippa detta gång på gång?
    Med tanke på trådstarten med pilsnererbjudande så får det nog betecknas som väntat i det här fallet, till skillnad från i många andra trådar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Med tanke på trådstarten med pilsnererbjudande så får det nog betecknas som väntat i det här fallet, till skillnad från i många andra trådar.
    Men varför hacka på Arne när alla inlägg är av språkkaraktär? Gäller egentligen inte ztenlund.

Senast redigerat av Åke K den 2018-10-19 klockan 16:10:20.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Men varför hacka på Arne när alla inlägg är av språkkaraktär?
    Varför frågar du mig det?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det är ingen som har någon åsikt om innehållet?

(Jag hoppas att mitt inlägg hamnar rätt nu så ingen känner sej påhoppad!)

Tack för alla språkliga förslag förresten.
    Pilsnerjuryn sammanträdet senare i afton...

/TKO

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

/TKO
    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Javisst herr Tåg-redaktör emeritus, så gärna! Men nog vore det väl bra i så fall om skribenter som TKO inte utlovar en present (läs: 'en pilsner') för ett synonymt uttryck för en 'podd'. Jag trodde nog att det var kutym – och dessutom artigt – att man svarar på frågor här i forumet‽ ¯\_(ツ)_/¯

Citat från TKO:s tidigare inlägg i tråden: (Om någon kan ge en bra svensk synonym till "podd" så bjuder jag på en pilsner...)

soliga hösthälsningar från

Thomas K Ohlsson

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Det är ingen som har någon åsikt om innehållet?

TKO
    Jo, visst kan jag klämma ur mig en åsikt om innehållet.

Jag brukar aldrig lyssna på poddar, men eftersom du pratade om att Lilla Drevet bör räknas till landets bästa kulturjournalistik blev jag nyfiken och klickade. Det var ungefär en timme sedan och jag har hunnit glömma det mesta vad som sas och kan med yttersta svårighet erinra mig att det handlade om SJ:s TV-reklam.

Den PV-relevanta delen av podden dominerades av en herre som på ett närmast obegripligt språk kommenterade några TV-inslag producerade av SJ. Reflektionerna ackompanjerades av ett omotiverat fnittrande från två damer som uppenbarligen delade platsen bredvid mikrofonen. Mellan ansatserna till fullständiga meningar uppfattade jag att den pratsamme herren ansåg att SJ:s TV reklam är okonventionell och att den domineras av en vad han kallade "normkreativ människosyn". Det hela gick ut på att han förstått att SJ vill framhålla att alla människor är välkomna att åka tåg och att den inställningen understöddes av poddprataren. En ståndpunkt som är svår att motsätta sig.

Om den länkade podden är representativ för innehållet i "Lilla Drevet" har jag svårt att förstå vad den tillför svensk kulturjournalistik.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Det har i denna tråd som sagt hittills varit uteslutande språkinlägg, samt kommentarer om sagda språkinlägg, inget enda svar om sakinnehållet. Rätt trist faktiskt.

Är det möjligt att folk kan hålla sams? Det vore trevligt att inte behöva hårdbevaka forumet om fredagskvällen...

Mattias J / mod

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Jo, visst kan jag klämma ur mig en åsikt om innehållet.

Jag brukar aldrig lyssna på poddar, men eftersom du pratade om att Lilla Drevet bör räknas till landets bästa kulturjournalistik blev jag nyfiken och klickade. Det var ungefär en timme sedan och jag har hunnit glömma det mesta vad som sas och kan med yttersta svårighet erinra mig att det handlade om SJ:s TV-reklam.

Den PV-relevanta delen av podden dominerades av en herre som på ett närmast obegripligt språk kommenterade några TV-inslag producerade av SJ. Reflektionerna ackompanjerades av ett omotiverat fnittrande från två damer som uppenbarligen delade platsen bredvid mikrofonen. Mellan ansatserna till fullständiga meningar uppfattade jag att den pratsamme herren ansåg att SJ:s TV reklam är okonventionell och att den domineras av en vad han kallade "normkreativ människosyn". Det hela gick ut på att han förstått att SJ vill framhålla att alla människor är välkomna att åka tåg och att den inställningen understöddes av poddprataren. En ståndpunkt som är svår att motsätta sig.

Om den länkade podden är representativ för innehållet i "Lilla Drevet" har jag svårt att förstå vad den tillför svensk kulturjournalistik.
    Jag kan bara instämma... Jag gav upp efter bara några minuter. Lät som om några bara "lekte radio" och gjorde ett program utan vare sig producent eller ljudtekniker. Därtill sändes eländet i helt oredigerat skick. Men jag är kanske yrkesskadad från tiden innan jag blev Tåg-redaktör...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Varför frågar du mig det?
    Beklagar, hamnade fel.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag kan bara instämma... Jag gav upp efter bara några minuter. Lät som om några bara "lekte radio" och gjorde ett program utan vare sig producent eller ljudtekniker. Därtill sändes eländet i helt oredigerat skick. Men jag är kanske yrkesskadad från tiden innan jag blev Tåg-redaktör...
    Alla kanske inte vet men det kanske kan vara av intresse att Jan L varit just ljudtekniker. Och även programledare för ett kul radioprogram som hette ”järnvägsmagasinet”.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Det har i denna tråd som sagt hittills varit uteslutande språkinlägg, samt kommentarer om sagda språkinlägg, inget enda svar om sakinnehållet. Rätt trist faktiskt.

Är det möjligt att folk kan hålla sams? Det vore trevligt att inte behöva hårdbevaka forumet om fredagskvällen...

Mattias J / mod
    Jag tycker det var en bra analys av SJs reklam, samtiden, och reklamtrender. Men det känns som en viss kulturkrock eller generationskrock här, när huvudmålgruppen för lilla drevet torde vara kvinnor mellan 16-40. Det är en podd som har rätt många lyssnare per vecka, runt 40 000 per vecka.
    För att vara en podd är den välproducerad och ljudet är bra för att vara en podd.

Ny mätning: Så många lyssnare har poddstjärnorna, egentligen

Senast redigerat av Anders Björk den 2018-10-19 klockan 21:57:49.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •