Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Köpenhamns lättbana blir endast halvfylld?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    522

    Köpenhamns lättbana blir endast halvfylld?

    Kan det vara sant? Hur skall man resonera, då man gör järnvägsinvesteringar, inte bara stora dyra sådana, utan även i att öka användandet av befintliga anläggningar, t ex Markarydsbanan och HNJ. (Ursäkta mitt lokalpatriotiska perspektiv. Ni kan ju ge andra exempel.)

    https://www.dr.dk/nyheder/regionale/...bliver-halvtom


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 053

    Sv: Köpenhamns lättbana blir endast halvfylld?

    Ungefär så där sade man om Tvärbanan i Stockholm också. Eller rättare sagt, den skulle vara ännu halvtommare enligt olyckskorparna. Nu räcker snart inte ens 16 tvåvagnståg längre...


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    89

    Sv: Köpenhamns lättbana blir endast halvfylld?

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Kan det vara sant? Hur skall man resonera, då man gör järnvägsinvesteringar, inte bara stora dyra sådana, utan även i att öka användandet av befintliga anläggningar, t ex Markarydsbanan och HNJ. (Ursäkta mitt lokalpatriotiska perspektiv. Ni kan ju ge andra exempel.)

    https://www.dr.dk/nyheder/regionale/...bliver-halvtom
    Ja ja... sade man inte lite så om Tvärbanan också? Se hur det gick.

    /T


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Köpenhamns lättbana blir endast halvfylld?

    Citat Ursprungligen postat av TMG Visa inlägg
    Ja ja... sade man inte lite så om Tvärbanan också? Se hur det gick.

    /T
    Tilläggas kan att inget av de kollektivtrafiksprojekt i Stockholmsregionen som är beslutade inom Stockholms- och Sverigeförhandlingarna är "samhällsekonomiskt lönsamma" enligt konventionella beräkningsmodeller (mer läsning på danska). Så därför har man i Stockholm valt att strunta i dessa kalkyler!

    /TKO


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 356

    Sv: Köpenhamns lättbana blir endast halvfylld?

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Tilläggas kan att inget av de kollektivtrafiksprojekt i Stockholmsregionen som är beslutade inom Stockholms- och Sverigeförhandlingarna är "samhällsekonomiskt lönsamma" enligt konventionella beräkningsmodeller (mer läsning på danska). Så därför har man i Stockholm valt att strunta i dessa kalkyler!

    /TKO
    Man kan ju beräkna nyttan på framtida utnyttjande av banan istället för att beräkna på nuvarande bussresenärer. Det är kanske för osäker beräkning enligt nyttokslkylexperternas åsikt. Någon slags kalkyl behövs för att förstå vad som bör byggas och inte.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Köpenhamns lättbana blir endast halvfylld?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Man kan ju beräkna nyttan på framtida utnyttjande av banan istället för att beräkna på nuvarande bussresenärer. Det är kanske för osäker beräkning enligt nyttokslkylexperternas åsikt. Någon slags kalkyl behövs för att förstå vad som bör byggas och inte.
    Inte brukar man räkna med samma antal resenärer som för nuvarande busstrafik. Poängen med spårväg är att den ska locka fler resenärer.

    För att välja mellan olika alternativ brukar man i Stockholm räkna fram "restidsvinst" och ställa denna i relation till bygg- och driftskostnaderna.

    /TKO


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    89

    Sv: Köpenhamns lättbana blir endast halvfylld?

    För Navestadslinjen fick man räkna om... Man hade nämligen kommit fram till att den inte bara var samhällsekonomiskt lönsam utan även (hör och häpna) företagsekonomiskt lönsam. Det var tydligen omöjligt.

    Den omgjorda kalkylen var lägre och den ursprungliga, med facit i hand, även den för lågt räknad.

    /T


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    9 886

    Sv: Köpenhamns lättbana blir endast halvfylld?

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Tilläggas kan att inget av de kollektivtrafiksprojekt i Stockholmsregionen som är beslutade inom Stockholms- och Sverigeförhandlingarna är "samhällsekonomiskt lönsamma" enligt konventionella beräkningsmodeller (mer läsning på danska). Så därför har man i Stockholm valt att strunta i dessa kalkyler!
    Felet är kanske att kalkylerna inte beaktar den extrema nyttan av att få bort bara enstaka bilister från det överbelastade gatunätet. Varje bilist som kommer bort gör att alla kvarvarande kommer fram några sekunder snabbare och baserat på mängden påverkade blir det väldigt snabbt otroligt mycket tid. Den omvända effekten brukar lyftas fram när en enskild person väljer bilen för att spara några minuters restid och samtidigt påverkar framkomligheten så att massor av bilister fördröjs några sekunder, dvs den totala effekten blir åtskilliga minuters fördröjning.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •