Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Dubbalspår på Bohusbanan?

  1. #1
    - - -
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Dubbalspår på Bohusbanan?

    Enligt en utredning skulle dubbelspår på Bohusbanan vara lönsamt enligt Västsvenska handelskammaren. Önskedrömmar är tillåtna. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...usbanan-kan-bl


  2. #2
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 636

    Sv: Dubbalspår på Bohusbanan?

    Egentligen är det väl bara sunt förnuft. Det finns en järnväg i ett ganska obebyggt område kring Sveriges näst största stad. Med andra ord skulle nya städer kunna växa fram här med bra kommunikationer mot Göteborg.

    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 847

    Sv: Dubbalspår på Bohusbanan?

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Enligt en utredning skulle dubbelspår på Bohusbanan vara lönsamt enligt Västsvenska handelskammaren. Önskedrömmar är tillåtna. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...usbanan-kan-bl
    Vissa (t.ex. Oslo stad) vill ha en höghastighetsbana med dubbelspår hela vägen Oslo-Uddevalla-Göteborg-Helsingör-Köpenhamn.
    Det skulle bland annat gälla ett nytt dubbelspår Göteborg-Helsingborg, fast det nuvarande inte är färdigbyggt.

    De önskar sig Oslo-Köpenhamn på 2,5 timmar vilket för 55 mil skulle kräva mycket hög hastighet. Alltså egna höghastighetsspår utan regionaltåg med täta stopp.
    SJ kör ju för närvarande snabbtåg Göteborg-Malmö (28 mil) på drygt 2 timmar.

    http://8millioncity.com/hht/

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-10-18 klockan 19:30:48.

  4. #4
    - - -
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Dubbelspår på Bohusbanan?

    Jo. Men det är inte bara dubbelspår som behövs utan också kurvrätningar. Inte billigt. Fast man måste börja någonstans. Nu när en bromskloss försvunnit från Göteborgs kommunstyrelse kanske man kan börja med att öppna stationen i Säve och börja bygga där. En fd MP-politiker bromsade det, hon ville ha Säve som det var nu.

    Beklagar stavfelet i rubriken, men rubriken har så små bokstäver när man skriver så det är lätt att förbise sådant.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    157

    Sv: Dubbalspår på Bohusbanan?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Vissa (t.ex. Oslo stad) vill ha en höghastighetsbana med dubbelspår hela vägen Oslo-Uddevalla-Göteborg-Helsingör-Köpenhamn.
    Det skulle bland annat gälla ett nytt dubbelspår Göteborg-Helsingborg, fast det nuvarande inte är färdigbyggt.

    De önskar sig Oslo-Köpenhamn på 2,5 timmar vilket för 55 mil skulle kräva mycket hög hastighet. Alltså egna höghastighetsspår utan regionaltåg med täta stopp.
    SJ kör ju för närvarande snabbtåg Göteborg-Malmö (28 mil) på drygt 2 timmar.

    http://8millioncity.com/hht/
    Dessutom skulle Sotenäs,Tanums och Strömstads kommuner få helt nya möjligheter till året rumt boende. I flera fall genom att sommarhus blir permanent boende och byarna levande året runt. Kanske t o m X2 trafik Strömstad-Stockholm hela året.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 540

    Sv: Dubbelspår på Bohusbanan?

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jo. Men det är inte bara dubbelspår som behövs utan också kurvrätningar. Inte billigt. Fast man måste börja någonstans. Nu när en bromskloss försvunnit från Göteborgs kommunstyrelse kanske man kan börja med att öppna stationen i Säve och börja bygga där. En fd MP-politiker bromsade det, hon ville ha Säve som det var nu.
    Fast man får ganska mycket kurvrätning "gratis" genom att bredda inåt i innerkurvor och utåt i övrigt. Självklart leder det till att man inte kan göra det så enkelt att man bygger ett nytt spår intill det gamla, men inte heller det är så väldigt enkelt.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 847

    Sv: Dubbelspår på Bohusbanan?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fast man får ganska mycket kurvrätning "gratis" genom att bredda inåt i innerkurvor och utåt i övrigt. Självklart leder det till att man inte kan göra det så enkelt att man bygger ett nytt spår intill det gamla, men inte heller det är så väldigt enkelt.
    Det blir nog så att man bygger en ny järnväg. Även på den raka sträckan Älvängen–Göteborg byggdes två nya spår, eftersom byggreglerna för stabilitet och kurvradier (baserat på 250 km/h) gjorde att det gamla inte dög.
    Bohusbanan är så krokig att spåret inte duger. Om man vill förbereda höghastighetsbana Oslo–Köpenhamn räcker inte 250 km/h.
    Jag tror man kommer bygga dubbelspår Göteborg–Stenungsund inom 20 år, men tveksamt om Stenungsund–Uddevalla byggs. Det går att spara 20 minuter på Göteborg–Stenungsund med snabbt dubbelspår.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •