Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ett långväga tåg [UZ]

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Ett långväga tåg [UZ]

Tåg 334Ж Saratov - Tashkent ankommer till Urgench i västra Uzbekistan i maj förra året.
    På drygt två dygn har tåget avverkat 2199 km från Saratov i södra Ryssland och 1093 km återstår till slutstationen Tashkent, Uzbekistans huvudstad, vilket klaras på ungefär 18 timmar. Hela sträckan på 3279 km genom tre länder tar 2 dygn 18 timmar och 56 minuter med fyra gränskontroller och otaliga lokbyten. Ett av många långväga tåg i den forna Sovjetunionen..

Loktypen UzTE16M2 är en fd. 2TE10M som moderniserats med ny motor mm. i Uzbekistan. Det fins även en tredelad version, UzTE16M3.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ett långväga tåg [UZ]

Citat Ursprungligen postat av Johan Wahlstedt Visa inlägg

Tåg 334Ж Saratov - Tashkent ankommer till Urgench i västra Uzbekistan i maj förra året.
    På drygt två dygn har tåget avverkat 2199 km från Saratov i södra Ryssland och 1093 km återstår till slutstationen Tashkent, Uzbekistans huvudstad, vilket klaras på ungefär 18 timmar. Hela sträckan på 3279 km genom tre länder tar 2 dygn 18 timmar och 56 minuter med fyra gränskontroller och otaliga lokbyten. Ett av många långväga tåg i den forna Sovjetunionen..

Loktypen UzTE16M2 är en fd. 2TE10M som moderniserats med ny motor mm. i Uzbekistan. Det fins även en tredelad version, UzTE16M3.
    Härliga foton du skämmer bort oss med. Åker du runt i många av de gamla forna sovjetrepublikerna?
    Hur är det med språket? latinskt eller kyrilliskt... själv känner jag mig lite lätt som en analfabet bara jag kommer till Serbien, men på något sätt så är det olika hur svårt dom kyrilliska hieroglyferna är att tyda i olika länder.
    Kan det vara lite som arabiskan. En marockan har väl inte helt lätt att förstå en person från Libanon.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Härliga foton du skämmer bort oss med. Åker du runt i många av de gamla forna sovjetrepublikerna?
    Hur är det med språket? latinskt eller kyrilliskt... själv känner jag mig lite lätt som en analfabet bara jag kommer till Serbien, men på något sätt så är det olika hur svårt dom kyrilliska hieroglyferna är att tyda i olika länder.
    Kan det vara lite som arabiskan. En marockan har väl inte helt lätt att förstå en person från Libanon.
    Tack! Kul att de uppskattas. Jag gillar att resa över huvud taget och gärna med tåg, sen är platser utan "massturism" klart intressantare och folk i allmänhet vänligare där. Och allt efter måste kanske "utmaningen" i resandet ökas.. Hittils har jag kommit till alla de forna sovjetrepublikerna utom Turkmenistan som inte behagade ge oss transitvisum förra våren. Kanske får bli med turistvisum ändå, men då måste man ha "hålla-handen-guide" hela tiden... Någon som är intresserad av en tur till Absurdistan?

I Centralasien är ryska lingua franca (gemensama språket), och skrivs alltid med kyrilliska bokstäver. Att lära sig Kyrilliska bokstäver är egentligen inte så svårt (men man läser förstås som ett barn ett bra tag varje gång...), men absolut ett extra motstånd för att lära sig ryska. Själv blir jag inspirerad att lära mig ryska efter varje resa, men har aldrig riktigt orkat ta tag i det (även om jag började en ryskakurs på KTH) utan har bara snappat upp några enstaka ord. Papper och penna är bra, så här kan det se ut (i Jonas anteckningsblock) efter en diskussion med en rysk pilot om flygplan mm. över ett par öl i en restaurangvagn:

Han hade ganska nyligen flugit som kapten på 747 till bland annat Turkiet utan att kunna ett ord Engelska, radiosamtal på engelska fick styrman sköta..

Uzbekiska är ett turkiskt språk som (numera) skrivs med latinska bokstäver. Kazakiska och kirgiziska är också (närbesläktade) turkiska språk men skrivs med kyrilliska bokstäver. Tadzjikiska är däremot ett persiskt språk/dialekt som skrivs med kyrilliska bokstäver. Eftersom landsgränserna är påhittade under stalintiden enligt måttot "härska genom att söndra" har alla de centralasiatiska länderna en blandad befolkning och det är normalt att prata två-tre av språken + ryska. Att inte kunna ryska anses obildat, men engelskakunskaperna är inte så spridda.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Uzbekiska är ett turkiskt språk som (numera) skrivs med latinska bokstäver. Kazakiska och kirgiziska är också (närbesläktade) turkiska språk men skrivs med kyrilliska bokstäver. Tadzjikiska är däremot ett persiskt språk/dialekt som skrivs med kyrilliska bokstäver. Eftersom landsgränserna är påhittade under stalintiden enligt måttot "härska genom att söndra" har alla de centralasiatiska länderna en blandad befolkning och det är normalt att prata två-tre av språken + ryska. Att inte kunna ryska anses obildat, men engelskakunskaperna är inte så spridda.
    Kazakhstan håller på att byta till det latinska alfabetet, icke helt utan problem och kommer självt att kalla sig Qazagstan i framtiden. Ett tag var det svårt att få visum till Kazakhstan men nu är det väl rentav slopat för svenskar ? Trassligt till max annars med visumbestämmelser, ett tag efter upplösningen var det enkelt när ett visum till ett av länderna gällde till alla övriga. Förutom de tre baltiska staterna som hade en liknande visumöverenskommelse.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ett långväga tåg [UZ] – kyrilliska fortfarande bra för tågresande till Qazaqstan!

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Kazakhstan håller på att byta till det latinska alfabetet, icke helt utan problem och kommer självt att kalla sig Qazagstan i framtiden. Ett tag var det svårt att få visum till Kazakhstan men nu är det väl rentav slopat för svenskar ? Trassligt till max annars med visumbestämmelser, ett tag efter upplösningen var det enkelt när ett visum till ett av länderna gällde till alla övriga. Förutom de tre baltiska staterna som hade en liknande visumöverenskommelse.
    Kazakstans president Nursultan Äbisjuly Nazarbajev har bestämt att den stora officiella stavningsövergången ska bli först år 2025. Men eftersom ryska också fortfarande är officiellt andraspråk i landet så kommer det att finnas (gatu)skyltar och alla officiella dokument med mera även i fortsättningen skrivna med det kyrilliska alfabetet.

Till yttermera visso så kommer man även att ha en lång övergångsperiod efter år 2025 då både det nya latinska alfabetet med särskilda diakritiska tecken får samsas med det gamla kyrilliska alfabetet även i officiella sammanhang. Så det blir alltså ingen 'hård' övergång till stavning med latinska bokstäver.

Det kan nog därför vara bra att svenska tågnördar på resa i österled fortfarande lär sig det kyrilliska alfabetet och dessutom tar till sig det anpassade latinska alfabetet med diakritiska tecken speciellt anpassade till kazakiska språket!

PS. Och det nya namnet på landet ska stavas Qazaqstan, alltså med ett q i mitten framför slutledet '-stan'! Ordledet '-stan' (som betyder 'land' eller 'plats') är ursprungligen ett lånord från det persiska språket. Ordet kommer i sin tur från den urindoeuropeiska ordstammen *stā- som är besläktat med verbet 'stå' och substantivet 'stad'.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ett långväga tåg [UZ] – kyrilliska fortfarande bra för tågresande till Qazaqstan!

Ja vad är det man säger? De som kan, de säger det, och de som inte kan, de lär ut hur det ska sägas. (Och de som inte ens kan lära ut, de får examinera!)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tåget borde väl passera Samarkand? Jag hoppas det inte kan ses som en trådkapning men varje gång jag ser bilder från dessa länder kommer jag att tänka på den här gamla svenktoppslåten. Originalet heter Four stong winds och skrevs av Ian Tyson.
    https://www.youtube.com/watch?v=79M4u4stN0g

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Tåget borde väl passera Samarkand? Jag hoppas det inte kan ses som en trådkapning men varje gång jag ser bilder från dessa länder kommer jag att tänka på den här gamla svenktoppslåten. Originalet heter Four stong winds och skrevs av Ian Tyson.
    Ja, det finns väl några ortsnamn långt bort som vi kan ha en koppling till på något sätt. Mitt eget namn är Timbuktu, känt från barnboken om tåget från Bastuträsk till Timbuktu. Det dröjde länge innan jag förstod hur avsides (och nästan ouppnåeligt) Timbuktu ligger. På samma sätt är det väl ytterst få läsare av Postvagnen som besökt (eller passerat) Samarkand, även om namnet är bekant.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ett långväga tåg [UZ] – går det möjligen tåg även till Timbuktu?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, det finns väl några ortsnamn långt bort som vi kan ha en koppling till på något sätt. Mitt eget namn är Timbuktu, känt från barnboken om tåget från Bastuträsk till Timbuktu. Det dröjde länge innan jag förstod hur avsides (och nästan ouppnåeligt) Timbuktu ligger. På samma sätt är det väl ytterst få läsare av Postvagnen som besökt (eller passerat) Samarkand, även om namnet är bekant.
    Timbuktu ligger ju i Saharadelen i norra Afrika, närmare bestämt i staten Mali. Men är det bekant om man kan åka tåg dit? Stadens namn är ju för alltid bekant för varje svensk Kalle Anka-läsare. Jag kan därför inte låta bli att citera följande om Timbuktu på en sajt på nätet om Kalle Ankas märkliga men underbara universum. So here goes!

Citat:
    Timbuktu är en stad i Mali och finns på riktigt. Kalle åker till den här staden så fort han har ställt till med något i Ankeborg. I staden tror alla att han är en rik Ankeborgsturist, och det verkar som om Kalle aldrig ställt till med något här.

Senast redigerat av Arne den 2018-10-23 klockan 10:51:29. Anledning: lagt till namn
    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Timbuktu ligger ju i Saharadelen i norra Afrika, närmare bestämt i staten Mali. Men är det bekant om man kan åka tåg dit? Stadens namn är ju för alltid bekant för varje svensk Kalle Anka-läsare. Jag kan därför inte låta bli att citera följande om Timbuktu på en sajt på nätet om Kalle Ankas märkliga men underbara universum. So here goes!

Citat:
    Timbuktu är en stad i Mali och finns på riktigt. Kalle åker till den här staden så fort han har ställt till med något i Ankeborg. I staden tror alla att han är en rik Ankeborgsturist, och det verkar som om Kalle aldrig ställt till med något här.
    Nu har vi lämnat Asien men jag hoppas TS accepterar. Svar, nej. Vet inte dagstillståndet men tidigare kunde man nå Ouagadougou i Övre Volta 50 mil söderut eller Bamako i Mali 60 mil åt sydväst.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Samarkand finns även i Växjö.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

Citat:
    Timbuktu har aldrig haft järnväg men fransmännen planerade en transsahara järnväg från Algeriet ner till kolonierna. En smalspårig bana byggdes i Algeriet men sedan kom man inte längre.
    I dag är Timbuktuområdet mycket farligt men en gång fanns ett talesätt att för att få kalla sig Globetrotter skulle man ha besökt Timbuktu,Samarkand och Haparanda.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-10-23 klockan 14:58:49.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det går ju sällskapsresor till Samarkand och det är inte särskilt svårt att ta sig dit på egen hand. Ofta ingår tågresa mellan Buchara-Samarkand och Tasjkent. Skulle gissa att det är nog 100gånger fler svenskar som varit i Samarkand än Timbuktu.

Medlem
    mar 2018

Samarkand

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Hep Stars låten hade jag inte hört förut...

Visst passerade tåget Samarkand, vi steg till och med av där morgonen efter.

Men innan det nådde Samarkand hade loket bytts (till ellok i Navoi, tror jag, och säkert flera gånger under natten) mot detta kinabyggda ellok som får lite omvårdnad. Brukar ni tvätta av lokfronten under uppehållet i Nässjö?

Registan är imponerande! Men..

..det finns också en "riktig" stad med lite kaos..

..kommers..

..marknader..

..hus i blandade stilar..

..en spårväg (Presidenten betämde att spårvägen i Taskjent skulle läggas ned för att ge plats för bilarna, men man råkade ha lite nya vagnar som inte gick att sälja så man fick bygga en spårväg i Uzbekistans andra största stad istället och använda vagnarna där...)..

..sovjetiska hus med muralmålningar. (men lustig AC i bilen...)

Samarkand är nog den stad i Centralasien jag gillade bäst. En massa gamla monumentalbyggnader här och där, men inte bara ett museum utan också en ganska sympatisk "vanlig" stad. Kan rekomendera ett besök!

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Samarkand

Samarkand är nog den stad i Centralasien jag gillade bäst. En massa gamla monumentalbyggnader här och där, men inte bara ett museum utan också en ganska sympatisk "vanlig" stad. Kan rekomendera ett besök!
    "Till Samarkand, den gyllne pärlan uti Österland", en skiva från 1929.

https://www.youtube.com/watch?v=h3Gx...oKLssvGGhWk1hk

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •