Till den församlade postvagnsexpertisen.
Nedanstående epistel är sänd till SJ.
I väntan på svar från dem tar jag tacksamt emot fria funderingar i fallet i fråga.
/Ingvar
Till SJ
Hej
Jag hade en resa bokad med SJ den 15 oktober 2018, Hässleholm 14.53 – Stockholm 18.39, bokning AAA1111A.
Klockan 08.00 den 15 oktober 2018 fick jag sms från SJ med uppmaning att boka om min biljett eftersom ”… gjort förändringar i tågsammansättningen och ditt tåg 540 den 2018-10-15 (…) kommer därför att ha färre platser än planerat. Vi måste därför be dig att boka om till en annan avgång … Vi beklagar detta och kommer automatiskt återbetala … Hälsningar SJ.”
Nu undrar jag bara Varför?
Eftersom det ofta är enklast att göra som man blir tillsagd gjorde jag det, bokade om till en avgång tre timmar tidigare än den med tåg 540.
Så började jag fundera på vad ”förändringar i tågsammansättningen” egentligen innebar i detta fall. Tittade på Trafikverkets sida https://www.trafikverket.se/trafikinformation/tag/, där framgick att tåget bestod av sex vagnar numrerade 7, 6, 5, 4, 3, 1.
Då bestämde jag mig för att se med egna ögon och si! När tåg 540 rullade in på spår 18b i Stockholm kunde jag konstatera att det var ett ordinärt X2000 bestående av sex vagnar numrerade 7, 6, 5, 4, 3, 1!
Mystiken tätnar och jag kan bara upprepa min fråga.
Varför blev jag uppmanad att boka om?