Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Uppmanad att boka om biljetten

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Uppmanad att boka om biljetten

Till den församlade postvagnsexpertisen.
    Nedanstående epistel är sänd till SJ.
    I väntan på svar från dem tar jag tacksamt emot fria funderingar i fallet i fråga.

/Ingvar

Till SJ
    Hej

Jag hade en resa bokad med SJ den 15 oktober 2018, Hässleholm 14.53 – Stockholm 18.39, bokning AAA1111A.

Klockan 08.00 den 15 oktober 2018 fick jag sms från SJ med uppmaning att boka om min biljett eftersom ”… gjort förändringar i tågsammansättningen och ditt tåg 540 den 2018-10-15 (…) kommer därför att ha färre platser än planerat. Vi måste därför be dig att boka om till en annan avgång … Vi beklagar detta och kommer automatiskt återbetala … Hälsningar SJ.”

Nu undrar jag bara Varför?

Eftersom det ofta är enklast att göra som man blir tillsagd gjorde jag det, bokade om till en avgång tre timmar tidigare än den med tåg 540.
    Så började jag fundera på vad ”förändringar i tågsammansättningen” egentligen innebar i detta fall. Tittade på Trafikverkets sida https://www.trafikverket.se/trafikinformation/tag/, där framgick att tåget bestod av sex vagnar numrerade 7, 6, 5, 4, 3, 1.
    Då bestämde jag mig för att se med egna ögon och si! När tåg 540 rullade in på spår 18b i Stockholm kunde jag konstatera att det var ett ordinärt X2000 bestående av sex vagnar numrerade 7, 6, 5, 4, 3, 1!
    Mystiken tätnar och jag kan bara upprepa min fråga.
    Varför blev jag uppmanad att boka om?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Uppmanad att boka om biljetten

Citat Ursprungligen postat av Dan Ingvar Visa inlägg
    Till den församlade postvagnsexpertisen.
    Nedanstående epistel är sänd till SJ.
    I väntan på svar från dem tar jag tacksamt emot fria funderingar i fallet i fråga.

/Ingvar

Till SJ
    Hej

Jag hade en resa bokad med SJ den 15 oktober 2018, Hässleholm 14.53 – Stockholm 18.39, bokning AAA1111A.

Klockan 08.00 den 15 oktober 2018 fick jag sms från SJ med uppmaning att boka om min biljett eftersom ”… gjort förändringar i tågsammansättningen och ditt tåg 540 den 2018-10-15 (…) kommer därför att ha färre platser än planerat. Vi måste därför be dig att boka om till en annan avgång … Vi beklagar detta och kommer automatiskt återbetala … Hälsningar SJ.”

Nu undrar jag bara Varför?

Eftersom det ofta är enklast att göra som man blir tillsagd gjorde jag det, bokade om till en avgång tre timmar tidigare än den med tåg 540.
    Så började jag fundera på vad ”förändringar i tågsammansättningen” egentligen innebar i detta fall. Tittade på Trafikverkets sida https://www.trafikverket.se/trafikinformation/tag/, där framgick att tåget bestod av sex vagnar numrerade 7, 6, 5, 4, 3, 1.
    Då bestämde jag mig för att se med egna ögon och si! När tåg 540 rullade in på spår 18b i Stockholm kunde jag konstatera att det var ett ordinärt X2000 bestående av sex vagnar numrerade 7, 6, 5, 4, 3, 1!
    Mystiken tätnar och jag kan bara upprepa min fråga.
    Varför blev jag uppmanad att boka om?
    En enkel kontrollfråga: Du var inte bokad i vagn 2?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bokad i vagn 3.

/Ingvar

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vad var de som de kommer "automatiskt återbetala"?
    Vad hade hänt om du inte gjort något, hade de avbokat?
    Har SJ börjat överboka, likt flyget?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Har SJ börjat överboka, likt flyget?
    I alla fall inte avsiktligt.
    Det är ju svårt överboka eftersom du får platsnummer så fort du bokat.
    Men om det definieras för många platser eller vagnar i tåget kan det bli något som liknar dubbelbokning.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    I alla fall inte avsiktligt.
    Det är ju svårt överboka eftersom du får platsnummer så fort du bokat.
    Men om det definieras för många platser eller vagnar i tåget kan det bli något som liknar dubbelbokning.
    Hypotes: Byte av tågsätt, så att det är två 1-klassvagnar, dvs. vagnarna är 1,2,4,5,6,7. Men eftersom man sålt biljetter utgående från bara en 1-klassvagn, har man numrerar om vagn 2 till 3, och avbokat de resenärer som har de högsta platsnumren (som alltså finns i 1-klass, men inte 2-klass).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Hypotes: Byte av tågsätt, så att det är två 1-klassvagnar, dvs. vagnarna är 1,2,4,5,6,7. Men eftersom man sålt biljetter utgående från bara en 1-klassvagn, har man numrerar om vagn 2 till 3, och avbokat de resenärer som har de högsta platsnumren (som alltså finns i 1-klass, men inte 2-klass).
    Tror du har förklaringen där. Det är 24 platser mindre med två 1-klassvagnar. Dan Ingvars observation av tåg 540 vid ankomst omfattade kanske inte litterakontroll.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Klas kan vara nåt på spåret.

Litterakontrollen missade jag. Attans också.
    På vagnskissen ser jag att plats nr 31, 32 och 33 inte finns i 1 klass.
    Jag var inbokad på plats 32 i vagn 3.

Ingvar

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Jag ser fram emot den dag då alla X2-sätt har samma sammansättning och dessutom klarar två strömsystem. Nuvarande system ställer återkommande till problem som drabbar resenärer. Till de problemen hör ju också att snabbtågen Stockholm - Köpenhamn ibland med kort varsel måste stoppas i Malmö när omloppen av olika X2-typer har kommit i otakt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •