Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Sørlandsbanen avgörs idag

  1. #1
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Sørlandsbanen avgörs idag

    Citat Ursprungligen postat av Agent 004 Visa inlägg
    Brittiska Go-Ahead vann det hela...

    /TKO


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 497

    Sv: Sørlandsbanen avgörs idag

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Brittiska Go-Ahead vann det hela...
    Avser Sørlandsbanen, Arendalsbanen och Jærbanen (Sørlandsbanen närmast Stavanger) med trafikstart i december 2019.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    302


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    302


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Sørlandsbanen avgörs idag

    Vilken typ av avtal rör det sej om?

    undrar
    Thomas K Ohlsson


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 132

    Sv: Sørlandsbanen avgörs idag

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Vilken typ av avtal rör det sej om?

    undrar
    Thomas K Ohlsson
    Det verkar som om Go-ahead kommer att styra över priserna.
    Dock kommer länstrafikbolaget för Rogaland kallat Kolumbus att sälja biljetter också för delsträckor.

    Det står att "de tre tilbyderne var på under halvparten av nåværende prisnivå. Vinneren lå imidlertid 20 prosent under nestemann."

    NSB som monopolist har väl kunnat ta vad de velat av staten.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 379

    Sv: Sørlandsbanen avgörs idag

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det verkar som om Go-ahead kommer att styra över priserna.
    Dock kommer länstrafikbolaget för Rogaland kallat Kolumbus att sälja biljetter också för delsträckor.
    .
    Var har du hittat det? Jag har letat lite men svårt hitta något tydligt.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 132

    Sv: Sørlandsbanen avgörs idag

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Var har du hittat det? Jag har letat lite men svårt hitta något tydligt.
    Det står i NRK-länken: Anbudsdirektør i Go-Ahead Norge AS, Cathrine Elgin, forteller at .... Hun vil imidlertid ikke gå inn på om billettprisene vil stige med dem bak spakene.

    Risken är att det blir som på upphandlade flyglinjer. Flygbolaget har monopol och höjer priserna. De räknar med färre passagerare och flyger med mindre plan och får lägre kostnader och mindre förlust. Upphandlingen av den som har minst förlust på linjen och därmed begär minst ersättning leder väl till det. Eftersom de som kan betala, tjänsteresenärer inte vill åka bil eller tåg på långa sträckor tar de flyget.

    På Sørlandbanen har de inte riktigt monopol, på kortare sträckor konkurrens med bil och på längre med flyg.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    973

    Sv: Sørlandsbanen avgörs idag

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det verkar som om Go-ahead kommer att styra över priserna.
    Dock kommer länstrafikbolaget för Rogaland kallat Kolumbus att sälja biljetter också för delsträckor.

    Det står att "de tre tilbyderne var på under halvparten av nåværende prisnivå. Vinneren lå imidlertid 20 prosent under nestemann."

    NSB som monopolist har väl kunnat ta vad de velat av staten.
    Først var det meningen at staten skulle sette prisene og operatørene kjøre tog.

    Nå ser det ut til at Jernbanedirektoratet fastsetter en max pris, og så er det opp til operatøren å evt gå lavere.

    I Rogaland har Kolumbus og Jernbanedirektoratet skrevet avtale om takst og rutesamarbeid.

    Jernbanedirektoratet har noe om saken her:
    https://www.jernbanedirektoratet.no/...2017/ny-side6/

    Enkelte ordførere rundt om ble redd for å miste togstopp. Jernbanedirektoratet hadde definert et minimum.... Så måtte man ut og endre på det også...

    https://www.jernbanedirektoratet.no/...sorlandsbanen/

    Påstanden om at man skulle ha halvparten av dagens (NSB) må man nok ta med en klype salt. Hvordan er dette tallet fremkommet? I det siste er jo ting forandret ved at materiell er ført over til eget selskap. Billettsalg er ført over til eget selskap.

    Det mest interessante er nok det at Go Ahead er billigere, fordi man har større tro på flere reisende og økte inntekter enn de andre selskapene i sluttrunden.

    Når fylkeskommunen fastsetter prisene for lokaltrafikken (gjennom avtalen nevnt ovenfor) og direktoratet har satt maks pris på fjerntogstrekningen, så er det ikke så mye igjen å gå på..

    Men, tiden da man fikk kjøpt en gunstig billett Stavanger - Hamar er nok over... Billett for hele strekningen skal etter sigende kunne kjøpes. Men jeg har vondt for å se for meg at en kombinasjon av Go Ahead og NSB minipris skal bli billigere enn dagens minipris...

    Hvorvidt det er blir suksess med jernbanereformen gjenstår å se. Jeg ser det som ulempe at jernbanen nå blir stykket opp i en haug med små biter. En gang i tiden snakket man om stordriftsfordeler. Nå går man motsatt vei.

    Det som KAN være en fordel er at Go Ahead ikke har noen norsk statlig eier og dermed står mye friere til å stille krav til direktorat og Bane NOR.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 379

    Sv: Sørlandsbanen avgörs idag

    Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Først var det meningen at staten skulle sette prisene og operatørene kjøre tog.
    ...
    Men, tiden da man fikk kjøpt en gunstig billett Stavanger - Hamar er nok over... Billett for hele strekningen skal etter sigende kunne kjøpes. Men jeg har vondt for å se for meg at en kombinasjon av Go Ahead og NSB minipris skal bli billigere enn dagens minipris...
    ...
    Det som KAN være en fordel er at Go Ahead ikke har noen norsk statlig eier og dermed står mye friere til å stille krav til direktorat og Bane NOR.
    Då mindes jag bara hur det först var meningen.

    När man pratar om hela resan på en biljett, eller en genomgående biljett, så måste man vara noga med att höra efter vad man får och vad man inte får:
    1. Blir allt på en papperslapp (eller i ett sms), och går det alltså att köpa hela resan på ett enda ställe? Kan vara lite smidigare men inte så viktigt för mig.
    2. Får man hjälp hela vägen om det uppstår förseningar? Eller säger den som kör Oslo-Hamar: Du kom för sent till mitt tåg, det är inte mitt fel, köp ny biljett. Detta med hjälp kräver inte att det är på en papperslapp skulle jag vilja påstå.
    3. Har man fått en längdrabatt vid prisberäkningen av biljetten? Km-priset sjunker ju ofta vid längre resor, och vissa billiga biljetter får bara köpas om man gör en längre resa.
    Som du säger så kanske du får allt på en biljett, men priset beräknas som om du hade köpt två separata biljetter. Eller ännu värre: Den genomgående biljetten är normalpriset (även kallat fullpris) och om du hade delat upp hade du kunnat få ett specialpris av ena bolaget.

    Möjligen skulle NSB kunna ha svårt att vara elaka eller ställa krav på direktorat och Bane Nor, men jag har svårt att SJ AB bara för att det är statligt ägt i Sverige skulle visa någon annan hänsyn än vad Go Ahead skulle visa.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    973

    Sv: Sørlandsbanen avgörs idag

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Då mindes jag bara hur det först var meningen.

    När man pratar om hela resan på en biljett, eller en genomgående biljett, så måste man vara noga med att höra efter vad man får och vad man inte får:
    1. Blir allt på en papperslapp (eller i ett sms), och går det alltså att köpa hela resan på ett enda ställe? Kan vara lite smidigare men inte så viktigt för mig.
    2. Får man hjälp hela vägen om det uppstår förseningar? Eller säger den som kör Oslo-Hamar: Du kom för sent till mitt tåg, det är inte mitt fel, köp ny biljett. Detta med hjälp kräver inte att det är på en papperslapp skulle jag vilja påstå.
    3. Har man fått en längdrabatt vid prisberäkningen av biljetten? Km-priset sjunker ju ofta vid längre resor, och vissa billiga biljetter får bara köpas om man gör en längre resa.
    Som du säger så kanske du får allt på en biljett, men priset beräknas som om du hade köpt två separata biljetter. Eller ännu värre: Den genomgående biljetten är normalpriset (även kallat fullpris) och om du hade delat upp hade du kunnat få ett specialpris av ena bolaget.

    Möjligen skulle NSB kunna ha svårt att vara elaka eller ställa krav på direktorat och Bane Nor, men jag har svårt att SJ AB bara för att det är statligt ägt i Sverige skulle visa någon annan hänsyn än vad Go Ahead skulle visa.
    Blir et enkelt svar nå i kveld...

    Lengderabatt kan du nok glemme. Tipper du får en billett satt sammen av priser fra to operstører.

    Ansvar ved avvik er det ikke sagt noe om som vi vanlige dødelige kan lese i alle fall.

    Vil tippe at det blir en form for ansvar gitt at man har kjøøt billett med gyldig overgangstid.

    Merk at NSB i dsg krever 60 min overgang ved bytte melleom Regiontog på Oslo S. Det ryktes at dette blir uforandret. Du kan kjøpe billett med kortere overgang, men på eget ansvar.

    Når jeg søker opp en reise i Sverige med opp mot timen byttetid så får jeg advarsel om lang vebtetid ved bytte...

    Og til sist.. Jeg mente selvfølgelug ikke at SJ skal ligge stille i båten siden de har svensk stat som eier. Det jevg prøvde å få fram at NSB som har den norske stat som eier ikke har vært særlig synlig med krav overfor Bane Nor og Jernbanedirektoratet. Det vil være mye enklere for et uavhengig selskap, for eksempel SJ og Go Ahead til å stille klare og tydelige krav. For eksemoel ved planlegging av banearbeid.. Avik i trafikk.. Prioriteing av tog osv. Håoer det ble mer tydelig for deg nå hva jeg mener og tror.

    Enn så lenge så VET vi lite.


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 379

    Sv: Sørlandsbanen avgörs idag

    Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Blir et enkelt svar nå i kveld...

    Lengderabatt kan du nok glemme. Tipper du får en billett satt sammen av priser fra to operstører.

    Ansvar ved avvik er det ikke sagt noe om som vi vanlige dødelige kan lese i alle fall.

    Vil tippe at det blir en form for ansvar gitt at man har kjøøt billett med gyldig overgangstid.

    Merk at NSB i dsg krever 60 min overgang ved bytte melleom Regiontog på Oslo S. Det ryktes at dette blir uforandret. Du kan kjøpe billett med kortere overgang, men på eget ansvar.

    Når jeg søker opp en reise i Sverige med opp mot timen byttetid så får jeg advarsel om lang vebtetid ved bytte...

    Og til sist.. Jeg mente selvfølgelug ikke at SJ skal ligge stille i båten siden de har svensk stat som eier. Det jevg prøvde å få fram at NSB som har den norske stat som eier ikke har vært særlig synlig med krav overfor Bane Nor og Jernbanedirektoratet. Det vil være mye enklere for et uavhengig selskap, for eksempel SJ og Go Ahead til å stille klare og tydelige krav. For eksemoel ved planlegging av banearbeid.. Avik i trafikk.. Prioriteing av tog osv. Håoer det ble mer tydelig for deg nå hva jeg mener og tror.

    Enn så lenge så VET vi lite.
    Om inte de i Norge som skapat denna avreglering (som ändå är intressant) och direktoratet har funderat på detta med längdrabatt och ansvar vid förseningar (utan i värsta fall koncentrerar sig på att det skall gå att köpa i samma app), då har man missat något, som kan göra att resenärer när det hela kommit igång inte blir nöjda.
    Men, precis som du säger, vi vet inte hur det blir, och saker kanske rättas till vartefter.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Sørlandsbanen avgörs idag - följdfrågor

    Närliggande följdfrågor:


    1) I "paketet" ingår både fjärr- och lokaltrafik. Att biljettintäkterna från lokaltrafiken inte räcker till utan att subventioner krävs är naturligt, men hur är det med fjärrtrafiken? Går dessa tåg ihop företagsekonomiskt - eller åtminstone några av dem?

    2) Innebär avtalet en ensamrätt till persontrafiken eller finns möjlighet för andra operatörer att starta konkurrerande trafik?

    undrar
    Thomas K Ohlsson

    Senast redigerat av TKO den 2018-10-19 klockan 07:14:27.

  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    973

    Sv: Sørlandsbanen avgörs idag - följdfrågor

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Närliggande följdfrågor:


    1) I "paketet" ingår både fjärr- och lokaltrafik. Att biljettintäkterna från lokaltrafiken inte räcker till utan att subventioner krävs är naturligt, men hur är det med fjärrtrafiken? Går dessa tåg ihop företagsekonomiskt - eller åtminstone några av dem?

    2) Innebär avtalet en ensamrätt till persontrafiken eller finns möjlighet för andra operatörer att starta konkurrerande trafik?

    undrar
    Thomas K Ohlsson
    1. Fjerntogene på Sørlandsbanen har vært omfattet av avtalen om Statlig kjøp som har vært inngått mellom NSB og Samferdselsdepartementet. Nå er det vel Jernbanedirektoratet som forvalter denne avtalen fram til desember neste år for Sørlandsbanen sin del.

    2. Vet ikke. Det er uansett av akademisk interesse. Markedet er svært begrenset. Likeså kapasiteten på enkeltsporet bane.


  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Sørlandsbanen avgörs idag - följdfrågor

    Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    1. Fjerntogene på Sørlandsbanen har vært omfattet av avtalen om Statlig kjøp som har vært inngått mellom NSB og Samferdselsdepartementet. Nå er det vel Jernbanedirektoratet som forvalter denne avtalen fram til desember neste år for Sørlandsbanen sin del.
    Finns det några fjärrtåg i Norge som inte har omfattats av statens avtal?

    Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    2. Vet ikke. Det er uansett av akademisk interesse. Markedet er svært begrenset. Likeså kapasiteten på enkeltsporet bane.
    Även akademiska frågor kan vara intressanta, speciellt om de är av principiell natur. Det kommer ju fler "pakker" som skall handlas upp, där förutsättningarna för konkurrerande trafik kanske är bättre...

    Tack för svaren förresten!

    /TKO


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    838

    Sv: Sørlandsbanen avgörs idag - följdfrågor

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Finns det några fjärrtåg i Norge som inte har omfattats av statens avtal?



    Även akademiska frågor kan vara intressanta, speciellt om de är av principiell natur. Det kommer ju fler "pakker" som skall handlas upp, där förutsättningarna för konkurrerande trafik kanske är bättre...

    Tack för svaren förresten!

    /TKO
    Allt som NSB, DSB och VR kör i våra grannländer är "upphandlat", d v s beställt av staten (resp regionen i Helsingfors).

    Senast redigerat av Tallberg den 2018-10-19 klockan 08:09:54.

  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    973

    Sv: Sørlandsbanen avgörs idag - följdfrågor

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Finns det några fjärrtåg i Norge som inte har omfattats av statens avtal?



    Även akademiska frågor kan vara intressanta, speciellt om de är av principiell natur. Det kommer ju fler "pakker" som skall handlas upp, där förutsättningarna för konkurrerande trafik kanske är bättre...

    Tack för svaren förresten!

    /TKO
    Spørsmål fra TKO: Finnes det fjerntog som ikke er omfattet av statens avtale?

    Ja.

    Togene på dagtid (regiontogene) Oslo - Bergen og Oslo - Trondheim er ikke omfattet av statlig kjøp. Nattogene derimot på alle strekninger er omfattet.

    For den som virkelig har lyst til å grave seg ned i materien, så kan man bruke helgen på å lese nedenstående Trafikkavtale med veldegg (for R2018)

    https://www.jernbanedirektoratet.no/...ig-versjon.pdf

    Kjøp i kroner for hver strekning er spesifisert I underbilag B 1, side 48 i pdf. Krav til frekvens og setekapasitet mv er omtalt øvrige steder i dokumentet. (Har selv ikke tid til å finlese denne nå.)


  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 379

    Sv: Sørlandsbanen avgörs idag - följdfrågor

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Närliggande följdfrågor:

    2) Innebär avtalet en ensamrätt till persontrafiken eller finns möjlighet för andra operatörer att starta konkurrerande trafik?
    Jernbanedirektoratets hemsida finns en sida med frågor och där finns följande:

    12. Vil man ha enerett til å trafikkere strekningene man vinner?
    Det er konkurranse om sporet som er hovedregelen, det vil si at man konkurrerer om å få enerett til sporet. Det er noen få unntak i pakkene som er kunngjort, det gjelder Sørlandsbanen mellom Kongsberg og Oslo, og Dovrebanen mellom Lillehammer og Oslo.


    Det framgår inte varför det finns undantag, men det kan vara för att flera paket använder samma linje, och på delar till Lillehammer kör väl Flytoget och SJ också.


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Sørlandsbanen avgörs idag - följdfrågor

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jernbanedirektoratets hemsida finns en sida med frågor och där finns följande:

    12. Vil man ha enerett til å trafikkere strekningene man vinner?
    Det er konkurranse om sporet som er hovedregelen, det vil si at man konkurrerer om å få enerett til sporet. Det er noen få unntak i pakkene som er kunngjort, det gjelder Sørlandsbanen mellom Kongsberg og Oslo, og Dovrebanen mellom Lillehammer og Oslo.


    Det framgår inte varför det finns undantag, men det kan vara för att flera paket använder samma linje, och på delar till Lillehammer kör väl Flytoget och SJ också.
    Tack för utmärkt information!

    Norge är ju inte medlem i EU, men väl i EES. Och jag trodde att EU:s regler för järnvägstrafik gäller även inom EES. Och då frågar jag mej - men kanske ännu mer någon av Postvagnens kunniga skribenter - om "ensamrätt" är förenligt med EU:s regler?

    Många frågor till mej själv och andra!

    tacksam för svar
    är
    Thomas K Ohlsson


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •