Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Byte i Herrljunga

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Byte i Herrljunga

En sen eftermiddag i april 1971 har jag hamnat i Herrljunga för att byta tåg. Vi har troligtvis anlänt via västra stambanan norrifrån och ska nu leta efter ett tåg för vidare resa mot Öxnered. Det är grått väder och vi närmar oss skymningen så ljusförhållandena för fotografering är inte de bästa.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Byte i Herrljunga

När började SJ använda oranga lok?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    När började SJ använda oranga lok?
    Räknar du Rapidloken som orange? 1950-tal i så fall.
    1955 för att vara mer exakt.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-10-17 klockan 11:46:09. Anledning: Tillägg

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg
    (bild)
    En sen eftermiddag i april 1971 har jag hamnat i Herrljunga för att byta tåg. Vi har troligtvis anlänt via västra stambanan norrifrån och ska nu leta efter ett tåg för vidare resa mot Öxnered. Det är grått väder och vi närmar oss skymningen så ljusförhållandena för fotografering är inte de bästa.
    Jag tycker det blev en bra bild i alla fall. Med hjälp av tillämplig gammal tågtidtabell kan jag berätta vilka tåg vi ser.

Till vänster ett F-loksdraget snälltåg, nr 421, uppehåll 17.21-17.25 enligt tidtabell (tdt). Det var dagens enda dagsnälltåg Stockholm - Göteborg via Skövde och hade därför en del resgods. Annars fanns det flera expresståg, och dessutom ett snälltåg via Nässjö - Falköping. Och så nattsnälltåg förstås.

På spår 2 ett persontåg Herrljunga - Borås med avgångstid 17.36, på spår 3 persontåg 2884 Herrljunga - Öxnered - Uddevalla med avgångstid 17.35.

Om det till äventyrs var lördag, så kom det dessutom in ett persontåg från Borås kl 17.33, kanske till spår 4?

17.44-17.47, alltså en stund efter att de båda persontågen avgått, skulle persontåg 2610 Alingsås - Töreboda göra uippehåll i Herrljunga. Endast 2 klass, säkerligen ett rälsbusståg, och jag gissar dieselrälsbuss men garderar med elrälsbuss.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag tycker det blev en bra bild i alla fall. Med hjälp av tillämplig gammal tågtidtabell kan jag berätta vilka tåg vi ser.

Till vänster ett F-loksdraget snälltåg, nr 421, uppehåll 17.21-17.25 enligt tidtabell (tdt). Det var dagens enda dagsnälltåg Stockholm - Göteborg via Skövde och hade därför en del resgods. Annars fanns det flera expresståg, och dessutom ett snälltåg via Nässjö - Falköping. Och så nattsnälltåg förstås.

På spår 2 ett persontåg Herrljunga - Borås med avgångstid 17.36, på spår 3 persontåg 2884 Herrljunga - Öxnered - Uddevalla med avgångstid 17.35.

Om det till äventyrs var lördag, så kom det dessutom in ett persontåg från Borås kl 17.33, kanske till spår 4?

17.44-17.47, alltså en stund efter att de båda persontågen avgått, skulle persontåg 2610 Alingsås - Töreboda göra uippehåll i Herrljunga. Endast 2 klass, säkerligen ett rälsbusståg, och jag gissar dieselrälsbuss men garderar med elrälsbuss.
    Det var diesel i 2610, detta något märkliga tåg/omlopp som vände i Alingsås med byte t/fr X6 riktn Gbg.
    X15/16 har nog aldrig trafikerat Skövde-Göteborg. Mvh

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Det var diesel i 2610, detta något märkliga tåg/omlopp som vände i Alingsås med byte t/fr X6 riktn Gbg.
    X15/16 har nog aldrig trafikerat Skövde-Göteborg. Mvh
    Du menar väl X16/17. Nej, de gick aldrig på Västra stambanan men däremot från någon gång i början av 1970-talet på Herrljunga-Borås. Det rörde sig då om X17 + UAFZ som var stationerade i Växjö.

Y6-rälsbussar i Göteborg var ovanliga i Göteborg på 1960-talet (undantaget Säröbanan). Det gick några stycken i ett tågpar tur och retur Borås-Göteborg sent på kvällen, men dessa utbyttes mot landsvägsbuss i mitten av 1960-talet. Avgång 23.30 från Göteborg och ankomst Borås 01.00. Men de angjorde bussen uppehåll vid alla större stationer utmed vägen. Därtill kommer att bussen vanligen var en Scania-Vabis CF76 med frontmotor. Ganska bullrigt och skakigt alltså.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    - - -
    17.44-17.47, alltså en stund efter att de båda persontågen avgått, skulle persontåg 2610 Alingsås - Töreboda göra uippehåll i Herrljunga. Endast 2 klass, säkerligen ett rälsbusståg, och jag gissar dieselrälsbuss - - - .
    Liten bagatellkomplettering: Tåg 2610 gick inte helgfria lördagar.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-10-17 klockan 19:32:55.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg

Men det blev trots ljusförhållandena en mycket bra bild som avspeglar tidstypisk stämning, brunlok , damer i tidstypisk tantklädsel , helt enkelt en liten snutt från vardagen för nu 47 år sedan.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Räknar du Rapidloken som orange? 1950-tal i så fall.
    1955 för att vara mer exakt.
    Två Ra kom 1955 så det var en blygsam start,ytterligare 8 kom 1961 och så kom 6 Rb 1962 men brunlok dominerade helt. Från 1967 började sedan Rc levereras i stor mängd. Räknas motorvagn så kom det oranga Xoa5,X5 1948, från 1953 en hel flod av gul-oranga Y6 fordon. Yoa2, X9 kom 1960 och Y3 1966.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •