Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Moholm-Väring prognos 26/10

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    437

    Moholm-Väring prognos 26/10

    Prognosen för fullt åtgärdande är nu 26/10.
    Preliminär orsak till händelsen är nu en fågel som kortslutit kontaktledningen som
    i sin tur kortslutit systemen och orsakat branden.
    En blocksträcka återöppnad i morse (oklart vilken riktning).


  2. #2
    Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    292

    Sv: Moholm-Väring prognos 26/10

    Är det AT-system på sträckan? Eller har man bara förberett linor för det? Kan det vara svårare att hantera fågelfel i AT-system?


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    506

    Sv: Moholm-Väring prognos 26/10

    Ja, det är AT-system på sträckan.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: Moholm-Väring prognos 26/10

    Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Prognosen för fullt åtgärdande är nu 26/10.
    Jag antar att det innebär att dröjer tills dess innan det går att åka tåg Töreboda-Skövde och åter. Såväl här- och därtågen som Västtågen är inställda på sträckan. Förutom problemen för de resande med extra byten och förlängda restider innebär det stora extrakostnader för SJ och Västtrafik. Fyra bussar med förare är uppbundna enbart med ersättningstrafik åt SJ. Till detta kommer ytterligare bussar för ersättningstrafik åt Västtrafik. Det går åt ett extra X40-omlopp eftersom det i stort sett konstant står ett omlopp stilla i Töreboda och ett i Skövde. När ett tåg avgått kommer strax nästa in och står stilla i cirka två timmar. Under måndagen gjorde tydligen en del X 2000 uppehåll i Töreboda, men det verkar de inte ha gjort tisdag och onsdag. Jag antar att det var konsekvenserna av problemen runt Kumla som motiverade dessa uppehåll.

    Jag är naiv nog att tro att ersättningstrafiken skulle kunna skötas mera kreativt till fromma båda för de resande och för operatörernas ekonomi. Här- och därtågen skulle kunna vändas i Laxå i stället för i Töreboda. De X 2000-tåg som passerar Töreboda runt jämna timslag skulle kunna göra uppehåll i Töreboda och upplåtas för resande Töreboda-Skövde och åter. Samarbete skulle kunna etableras med MTR Express så att deras tåg i nämnda tidslägen gjorde i uppehåll i Laxå och Töreboda och tog SJ-resenärerna på sträckan Laxå-Skövde. På så sätt skulle SJ slippa såväl busskostnaderna som det extra X40-omloppet. Även om MTR skulle ta bra betalt skulle det säkert löna sig för SJ samtidigt som de resande skulle få avsevärt kortare restider.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •