Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 5]

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 302

    I Schweiz med utmärkt guidning [Del 5]

    Del 1
    Del 2
    Del 3
    Del 4


    2018_06_04_33835red by Magnus Backman, on Flickr

    Dags för förflyttning, efter att ha hämtat väskorna i Alp Grüm begav vi oss nedför berget norr ut. I Pontresina gjorde tåget ett uppehåll påvägen mot St Moritz. Mötande tåg är påväg in mean tågpersonalen konverserar på plattformen.


    2018_06_04_33844red by Magnus Backman, on Flickr

    Snabb förflyttning till andra sidan plattformen när tåget rullar in.


    2018_06_04_33849red by Magnus Backman, on Flickr

    Det visade sig att timmervagnen som skymtar på första bilden skulle med det södergående tåget.


    2018_06_04_33851red by Magnus Backman, on Flickr

    Påkoppling av timmervagnen, men nu börjar avgågnstiden näram sig så bäst att skynda tillbaka till vårt tåg igen.


    2018_06_04_33864red by Magnus Backman, on Flickr

    De mesta är rött på RhB förutom ett flertal reklammålade lok men det finns även undantag i den ordinarie vagnparken som denna restaurangvagn som stod för lunchserveringen.


    2018_06_04_33869red by Magnus Backman, on Flickr

    Byte till normalspårståg i Chur dit vi anlände mätta och belåtna kan ske direkt över plattformen men vi skulle övernatta i Chur så efter att ha tittat runt lite på stationen begav vi oss till hotellet för att lämna väskan.


    2018_06_04_33882red by Magnus Backman, on Flickr

    Tåg i gatan med 11 kV växelspänning i kontaktledningen, skulle det vara ett problem? Järnvägen mot Arosa går en längre sträcka i gatumiljön inne i Chur. Alegra motorvagnen lämnar just dubbelspåret som löper en bit från stationen innan linjen blir enkelspårig fortfarande i gatan.


    2018_06_04_33891red by Magnus Backman, on Flickr

    Tåget gör uppehåll på hållplatsen Chur stadt.


    2018_06_04_33905red by Magnus Backman, on Flickr

    På stationen Chur sand där Arosa banan hade sin depå tidigare håller numera banavdelningen till.


    2018_06_04_33919red by Magnus Backman, on Flickr

    Stationen Chur sand hade fjäderväxlar så samtliga nedåtgående tåg tog en tripp över gatan och åter. Efter att ha tagit bilden där vi kunde stå någorlunda skyddade under en bro blev det att snabbt ta sig till hotellet för att inte bli allt för blöta.

    Fortsättning följer....

    Magnus


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    220

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning -- signaler i Pontresina

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman;33692L


    2018_06_04_33835red by Magnus Backman, on Flickr

    Dags för förflyttning, efter att ha hämtat väskorna i Alp Grüm begav vi oss nedför berget norr ut. I Pontresina gjorde tåget ett uppehåll påvägen mot St Moritz. Mötande tåg är påväg in mean tågpersonalen konverserar på plattformen.
    Den signal som visar ett rött sken är en ’huvudsignal’ som visar ”stopp” för tåg. I Schweiz gäller inte huvudsignal vid växling, inte heller beskedet ”stopp”. (Fram till 1994 var det så också i Sverige.)

    Ovanför huvudsignalen sitter en ’utrymningssignal’ som med sitt vita kryss visar ”växling förbjuden”. Det betyder att ett visst, i lokala bestämmelser definierat, område ska utrymmas och hållas fritt från växling. Den här utrymningssignalen har ovanpå sig en vit triangel, vilket betyder att den här utrymningssignalen saknar betydelse om den är släckt.

    Huvudsignalen har under sig en tablå som kan visa en siffra: en ’spårnummersignal’. Eftersom huvudsignalen (här förmodligen en utfartssignal) står bortom de sammanlöpande tågvägsskiljande växlarna och alltså används för flera tågvägar, kompletteras körsignalbesked från huvudsignalen med en spårnummersiffra, t.ex. ’3’, i spårnummersignalen.

    Hitom huvudsignalen hänger ett fyrkantigt signalhus med fyra små ljusöppningar. Det är en kombinerad ’fast signal för avgångstillstånd’ och ’fast signal för bromsprov’. ”Avgångstillstånd” visas med ’vitt snett över grönt’, och signalerna ”bromsa”, ”bromsa med magnetskenbromsen”, ”lossa” och ”bromsen är klar” visas med ett, två eller tre vita sken i olika kombinationer.

    Överallt i Schweiz där det saknas dvärgsignaler för växling har varje växel en växelsignal som visar växelns läge. På bilden ser vi två sådana.

    För den som själv vill studera schweiziska signaler rekommenderar jag modulen R 300.2 i de schweiziska trafikreglerna för järnväg (som är en föreskrift, liksom JTF var i Sverige mellan 2009 och 2016). Hos myndigheten BAV/OFT/UFT finns länkar till trafikreglerna FDV på tyska / PCT på franska / PCT på italienska.
    /up


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 302

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning -- signaler i Pontresina

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Den signal som visar ett rött sken är en ’huvudsignal’ som visar ”stopp” för tåg. I Schweiz gäller inte huvudsignal vid växling, inte heller beskedet ”stopp”. (Fram till 1994 var det så också i Sverige.)

    Ovanför huvudsignalen sitter en ’utrymningssignal’ som med sitt vita kryss visar ”växling förbjuden”. Det betyder att ett visst, i lokala bestämmelser definierat, område ska utrymmas och hållas fritt från växling. Den här utrymningssignalen har ovanpå sig en vit triangel, vilket betyder att den här utrymningssignalen saknar betydelse om den är släckt.

    Huvudsignalen har under sig en tablå som kan visa en siffra: en ’spårnummersignal’. Eftersom huvudsignalen (här förmodligen en utfartssignal) står bortom de sammanlöpande tågvägsskiljande växlarna och alltså används för flera tågvägar, kompletteras körsignalbesked från huvudsignalen med en spårnummersiffra, t.ex. ’3’, i spårnummersignalen.

    Hitom huvudsignalen hänger ett fyrkantigt signalhus med fyra små ljusöppningar. Det är en kombinerad ’fast signal för avgångstillstånd’ och ’fast signal för bromsprov’. ”Avgångstillstånd” visas med ’vitt snett över grönt’, och signalerna ”bromsa”, ”bromsa med magnetskenbromsen”, ”lossa” och ”bromsen är klar” visas med ett, två eller tre vita sken i olika kombinationer.

    Överallt i Schweiz där det saknas dvärgsignaler för växling har varje växel en växelsignal som visar växelns läge. På bilden ser vi två sådana.

    För den som själv vill studera schweiziska signaler rekommenderar jag modulen R 300.2 i de schweiziska trafikreglerna för järnväg (som är en föreskrift, liksom JTF var i Sverige mellan 2009 och 2016). Hos myndigheten BAV/OFT/UFT finns länkar till trafikreglerna FDV på tyska / PCT på franska / PCT på italienska.
    /up
    Stort tack för denna omfattande redogörelse, sånt här gillar jag verkligen, när mina bilder ger möjlighet till kunskapshöjande inlägg om t.ex signalsystemet.

    /Magnus

    Senast redigerat av Magnus Backman den 2018-10-20 klockan 18:34:12.

  4. #4
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 488

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning -- signaler i Pontresina

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Stort tack för denna omfattande redogörelse, sånt här gillar jag verkligen, när mina bilder ger möjlighet till kunskapshöjande inlägg om t.ex signalsystemet.

    /Magnus
    Kan bara instämma! Herr UP är verkligen ett levande uppslagsverk när det gäller signaler och säkerhet. Jag blir lika imponerad varje gång!

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 779

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 5]

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    [
    Tåg i gatan med 11 kV växelspänning i kontaktledningen, skulle det vara ett problem? Järnvägen mot Arosa går en längre sträcka i gatumiljön inne i Chur. Alegra motorvagnen lämnar just dubbelspåret som löper en bit från stationen innan linjen blir enkelspårig fortfarande i gatan.
    Magnus
    Tackar för bilder och reportage, nej det är nog inte helt optimalt med 11kV i gatan. Det var inte heller meningen från början. Chur-Arosa var elektrifierad med 2000V likström från början. Ett projekt startades med att bygga om till 11kV som anslutande RhB-nät och bygga en tunnel med anslutning till övriga RhB spår på norra sidan stationen i Chur. Bytet av strömsystem blev av men tunnelbygget slopades när man räknade mer på kostnaderna. Lite längre österut har Arosalinjen fysisk förbindelse med övriga nätet.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •