Var?
![]()
Finland
Finland är landet. Men var,,,
Finland
Nystad, Finland (väntade två minuter)
Helsingfors - Borgå, där museitåg med rälsbuss körs?
Helt korrekt. Eller Uusikaupunki som staden ett stycke nordväst om Åbo heter på finska. Noga räknat i stadens västra utkant, vid bron till ön Hanko. (Vet inte om den har annat namn på svenska.)
Bilden tog jag vid SMoK:s besök i trakten den 23 augusti 2002. En finländsk entusiastförening som jag tyvärr glömt namnet på körde oss från Åbo till Nystad och Hanko. Efter lunchuppehåll i Nystad for vi tillbaka till Åbo och vårt eget rälsbusståg som vi hade fraktat med tågfärja till Åbo och sedan kört ut på ett hamnspår.
Mer om de finländska rälsbussarna i ett inlägg om en stund.
I Nystad har Valmet Automotive en bilfabrik, som 1970-92 tillverkade personbilar av märket Saab och därefter har ägnat sig åt andra märken. De finländska rälsbussarna på frågebilden tillverkades också av Valmet, dock inte i Nystad. Det var en licenstillverkning av Hilding Carlssons stålrälsbusskonstruktion, den som HC tillverkade med andra spårvidder för SJ och TGOJ. Smalspårsversionen var YCo5p, numera kallad YP, en ganska stor serie. Normalspårsversionen tillverkades i betydligt färre exemplar i början av 1950-talet, YCo4 för SJ och YCos för TGOJ.
Jag reprisvisar några bilder från den dagen i Åbo och Nystad:
![]()
Var Vi inte i Nådendal och vände snarare än Hangö...
Med det tillägget att Hanko ligger utanför Nystad, inte Nådendal...
Men när du säger det kommer jag ihåg att Vi gjorde en sväng dit.
Mitt minne dog när jag fick äran att köra av färjan i Åbo.