..och den som vill kan fundera ut var vi är. Som ledtråd är det en nybyggd bana (2016) som delvis mist sin strategiska betydelse i år...
..och den som vill kan fundera ut var vi är. Som ledtråd är det en nybyggd bana (2016) som delvis mist sin strategiska betydelse i år...
..och den som vill kan fundera ut var vi är. Som ledtråd är det en nybyggd bana (2016) som delvis mist sin strategiska betydelse i år...[/QUOTE]
Kan det vara Turkmenistan?
Ryssland?
Nej, varken Turkmenistan, Ryssland eller Mongoliet.
Kazakstan då?
Tibet?
Eller Azerbajdzjan ?
Inte det heller.
Vet inte om jag visad denna bild från Kazakstan tidigare i PV, men det är nyare Kazakisk lokmålning. I persontåget en TE33A, en lokalt byggd GE diesel som exporterats till ett flertal bredspårsländer, och i det mötende godståget en remotoriserad 2TE10M i något äldre färgsättning. Vagnarna är dock Kirsgisiskt gröna, Kazakstan har en äcklig turkos färg på vagnarna.
Inte det heller.
Men så här ser en 3TE10M ut i Azerisk kostym. Inte stor skillnad från andra postsovjetiska järnvägar...
Det dagliga tåget från Baku har stannat till i Zaqatala längs bibanan till Balakan.
Vagnarna har en egen färgsättning. Den gula "klart" signalen är förstås samma!
Inte Tibet heller, där har jag (tyvärr) aldrig varit. Spårvidden är också fel (men det kan man ju inte se på bilden..).
Låt oss säga Afghanistan då...
Men centrala Asien är det i alla fall. Uzbekistan kanske? Sedan är väl bara Tajikistan kvar. Eller har Kirgisistan en ny line?
Mvh Sören
Vad jag vet går det inga persontåg (än?) i Afganistan däremot byggs det en del järnväg, både bredspår (från Uzbekistan och Turkmenistan samt snart(?) Tadjikistan) och normalspår (från Iran).
Nej, men Uzbekistan har byggt mycket nytt efter Sovjetunionens upplösning. Mest av "gränsskäl" men på ett år har man snott ihop en ny direkt linje från Buchara till Misken (järnvägsknut nära Urgench), 30 mil genom öknen, och en stump från Urgench till Khiva. Först bara godståg på den nya linjen december 2017, men från mars i år även persontåg. Sedan ska det elektrifieras och köras 250 km/h Talgotåg Tashkent - Samarkand - Buchara - Khiva för turisterna(!).
https://www.uzdaily.com/articles-id-43186.htm
Här har tåget Saratov [RU] - Tashkent [UZ] kommit till Urgench och gjort rundgång i skymningen. Gröna 2TE10M lok finns här också...
Från Urgench kan man åka trådbuss till närbelägna Khiva. Uzbekistans enda trådbusslinje numera.
Missa detta igår..
Ja det är Centralasien. Kirgisistan har vad jag vet inte byggt någon ny linje sedan självständigheten (möjligen något mycket kort i Fergenadalen för att undvika Uzbekistan, men jag tror inte det). Det finns ambitiösa planer på linjer genom bergen till Osh/Fergenadalen samt till Kina. På kinesisk sida har man byggt klart till Kashgar och håller på(?) med linjen därifrån till Torugart som är bergspasset vid gränsen mot Kisgisistan.
Kiskisiskt 2TE10M...
Vi är inte på Koreahalvön då?