Två bilder från Krylbo våren 1972.
På lokstationen ska Ub-loket ut för eftermiddagens växlingstur. Det står instängt bakom Hg 777 som stallkarlen väntar ska köra ut på skivan och ställas
på ett annat spår, så att Ub:n kan skickas upp på bangården.
Inne i stallet står E2 1457 varmt. Det användes som ett av de sista driftångloken för att dra växlingssläpan till Avesta södra, dvs Södra verken. Krylbo
hade brist på diesellok vid denna tid.
Till vänster står ett Of-lok. Funderade om det inte var för långt för skivan, men enligt SLM är hjulbasen bara 16,6 m så 20 m-skivan räckte gott och väl till.
Det här loket användes för makadamtåg åt banavdelningen men loktypen kunde även ses i en del andra tyngre tåg, t ex kokstågen från Värtan till Domnarvet.
,
Här har vi ett extratåg med makadam, borde utifrån antalet vagnar ha tågvikt runt 900 ton. Of fick ta det dubbla. Jag tror att det skulle gå mot Falun för
lossning på f d GDJ. Makadamen kom fr Kärrgruvan, Notera också tågklareraren - med sommarkappell -som verkar vara påväg tillbaka till tågexpeditionen
med en kvitterad S4 i handen.