Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: SJ vill ta över driften av Öresundstågen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SJ vill ta över driften av Öresundstågen

Enligt en artikel i HD som tyvärr kräver inloggning vill SJ lägga ett anbud i upphandlingen av öresundstågstrafiken.

https://www.hd.se/2018-10-15/sj-vill...-oresundstagen

/Limpan

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: SJ vill ta över driften av Öresundstågen

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja det här typiskt Postvagnen, någon presenterar en nyhet (och det är en nyhet om det inte visats förut) men får en hink vatten över sig av någon som anser det vara en ”ickenyhet”. Det är inte helt självklart att SJ lägger anbud, efter remarkabel kritik när man lade underbud förr i tiden är man ju upenbarligen mer restriktiva numera. Men lägger man anbud på Öresundståg och får det så hamnar man i en sits där man skulle köra upphandlad trafik som i rätt stor utsträckning delvis skulle konkurrera med den egna affären i egen trafik. Gissar att det förutsätter att man parkerar Ö-tågsaffären i ett eget fristående dotterbolag.
    Det är ju en milsvid skillnad mellan situationen på 90-talet och den idag. På 90-talet var problemet att SJ med statliga medel gjorde sitt bästa för att slå undan benen på eventuella privata företag, idag är väl "problemet" (om det nu ens finns något) närmast det omvända dvs att bolaget tar en ganska stor ekonomisk risk genom att gå in i en sådan upphandling eftersom upphandlarna är mycket vassare nuförtiden...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ja det här typiskt Postvagnen, någon presenterar en nyhet (och det är en nyhet om det inte visats förut) men får en hink vatten över sig av någon som anser det vara en ”ickenyhet”. Det är inte helt självklart att SJ lägger anbud, efter remarkabel kritik när man lade underbud förr i tiden är man ju upenbarligen mer restriktiva numera. Men lägger man anbud på Öresundståg och får det så hamnar man i en sits där man skulle köra upphandlad trafik som i rätt stor utsträckning delvis skulle konkurrera med den egna affären i egen trafik. Gissar att det förutsätter att man parkerar Ö-tågsaffären i ett eget fristående dotterbolag.
    Håller med om förstnämnda.

Inte alls osannolikt att Ö-tågen bedrivs genom ett dotterbolag. Så är det ju med Västtrafik och det kan underlätta hanteringen av övertagandet av personal m m.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men jag glömde ju att skriva att jag instämmer i kritiken av rubriksättningen. "SJ vill...." - skiter väl jag i vad de VILL! Det hade väl varit bättre att skriva t ex "SJ tävlar om..." eller "SJ kan..." eller nåssånt!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Oskar F Visa inlägg
    Jaha, det var ju en ickenyhet, eller rättare sagt förväntat av SJ eftersom deras affärsidé är att köra persontrafik i dels egen regi, dels som operatör för huvudmän/RKTM. Står det något mer överraskande i artikeln?
    Jag minns när SJ deklarerade att upphandlingar liknande Öresundståg var helt ointressanta och att SJ bara skulle lägga anbud på trafik där de själva fick sätta biljettpriserna.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Jag minns när SJ deklarerade att upphandlingar liknande Öresundståg var helt ointressanta och att SJ bara skulle lägga anbud på trafik där de själva fick sätta biljettpriserna.
    Till råga på allt konkurrerar Öresundståg med SJ snabbtåg mellan Göteborg-Malmö(-Köpenhamn) och Alvesta-Köpenhamn.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var nog innan de insåg fördelarna med regelbundna inbetalningar från en trafikhuvudman...

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Till råga på allt konkurrerar Öresundståg med SJ snabbtåg mellan Göteborg-Malmö(-Köpenhamn) och Alvesta-Köpenhamn.
    Det var ett väldans tjat om den saken. Förstår inte problemet, den konkurrensen förändras väl inte av vem som kör Öresundstågen? Förresten kan väl SJ hitta på nåt erbjudande och typ sälja tomma stolar på X2:orna mot en liten tilläggsavgift för den som redan har betalt en gång för att åka med den upphandlade trafiken.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det var nog innan de insåg fördelarna med regelbundna inbetalningar från en trafikhuvudman...

Det var ett väldans tjat om den saken. Förstår inte problemet, den konkurrensen förändras väl inte av vem som kör Öresundstågen? Förresten kan väl SJ hitta på nåt erbjudande och typ sälja tomma stolar på X2:orna mot en liten tilläggsavgift för den som redan har betalt en gång för att åka med den upphandlade trafiken.
    Det är väl inte heller helt otroligt att Skånetrafiken eller vem det nu är som upphandlar trafiken, inser fördelen med att trafiken även upphandlad, blir en del av SJ:s egentrafik, rent biljettekniskt. I vart fall vad gäller ströresenärer, medan periodkort hanteras annorlunda. Tåg i Bergslagen och Mälartåg har ju insett detta och handlat upp trafiken på det sättet.

Dessutom vill inte SJAB längre ha en mängd olika dotterbolag, TiB-trafiken och Mälartåg-trafiken kors ju av moderbolaget. Norrlandståg är numera nedlagt och moderbolaget kör trafiken. Även Götalandståg ville man lägga ner, men man fick personalen emot sig, då detta skulle medfört lönesänkning för en stor del av personalen, därför blev Götalandståg kvar.
    Så min gissning är ju att anbudet läggs av moderbolaget och att trafiken blir integrerad, om SJ får trafiken.

Nu kan ju inte jag läsa tidningsartikeln, men jag uppfattar det som att SJAB har anmält intresse att lägga anbud och vill då ha förfrågningsunderlag osv. Om man sedan lägger anbud eller ej, avgörs nog av vad man kommer fram til då man räknat ett tag.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag tror att Hd har en avsikt med att publicera vad jag kallade en ickenyhet. Det framgår inte av inlägget och jag har inte betalat för att kunna läsa artikeln på nätet. Tacksam för de fakta som följde i tråden. Sedan har (alla) forum sin egen logik i det att allt som inte är tummen upp kan uppfattas som personlig kritik. Det var aldrig min avsikt. Jag lär mig och blir mer restriktiv med inläggen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Det är väl inte heller helt otroligt att Skånetrafiken eller vem det nu är som upphandlar trafiken, inser fördelen med att trafiken även upphandlad, blir en del av SJ:s egentrafik, rent biljettekniskt. I vart fall vad gäller ströresenärer, medan periodkort hanteras annorlunda. Tåg i Bergslagen och Mälartåg har ju insett detta och handlat upp trafiken på det sättet.
    Nej, det är inte aktuellt. Man har precis tagit fram ett nytt samverkansavtal, Sydtaxan 2.0 där man för resa o er lönsgräns kommer kunna köpa enkel, dygns, 30 och 365 dsgarsbiljetter.

Se punkt 5:

https://www.skane.se/organisation-po...sammantrader5/

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Nej, det är inte aktuellt. Man har precis tagit fram ett nytt samverkansavtal, Sydtaxan 2.0 där man för resa o er lönsgräns kommer kunna köpa enkel, dygns, 30 och 365 dsgarsbiljetter.

Se punkt 5:

https://www.skane.se/organisation-po...sammantrader5/
    Innebär det att de som kommer att utföra driften av Öresundstågen inte har någon som helst påverkan på vad resorna kostar och hur de kan kombineras med resor med andra tåg? Skall de som sköter driften inte ens sälja några biljetter, utan det sköter "länsbolagen"/Öresundståg helt själva?

I så fall har jag för mig att SJ tidigare varit ointresserade av sådana samarbeten utan bara velat gå in i sådana som t.ex. TiB, där den som sköter driften även får sätta priser och sälja biljetter. Och i så fall är det kanske en liten nyhet att SJ är vill lämna anbud.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Innebär det att de som kommer att utföra driften av Öresundstågen inte har någon som helst påverkan på vad resorna kostar och hur de kan kombineras med resor med andra tåg? Skall de som sköter driften inte ens sälja några biljetter, utan det sköter "länsbolagen"/Öresundståg helt själva?
    Så har det ju varit hittills och ingen ändring är planerad.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

I så fall har jag för mig att SJ tidigare varit ointresserade av sådana samarbeten utan bara velat gå in i sådana som t.ex. TiB, där den som sköter driften även får sätta priser och sälja biljetter. Och i så fall är det kanske en liten nyhet att SJ är vill lämna anbud.
    Ja, så har det varit sedan Öresundståg tog över huvudmannaskapet från SJ 2009. Så nog tycker jag det är en nyhet att SJ är intresserade (Nu har jag inte läst artikeln och hoppas att de är intresserade av att lägga bud och inte att försöka dribbla tillbaka huvudmannadkapet)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja, så har det varit sedan Öresundståg tog över huvudmannaskapet från SJ 2009. Så nog tycker jag det är en nyhet att SJ är intresserade (Nu har jag inte läst artikeln och hoppas att de är intresserade av att lägga bud och inte att försöka dribbla tillbaka huvudmannadkapet)
    Men SJ gav ett anbud 2013 på Öresundstågstrafiken, se artikeln i Sydsvenskan.se 2013-11-29, trots att de handlades upp på bruttoavtal dvs biljettintäkterna går till huvudmannen som ersätter operatören för driften. Har något ändrats i SJ policy sedan dess (som föranleder artikeln i Hd)?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Men SJ gav ett anbud 2013 på Öresundstågstrafiken, se artikeln i Sydsvenskan.se 2013-11-29, trots att de handlades upp på bruttoavtal dvs biljettintäkterna går till huvudmannen som ersätter operatören för driften. Har något ändrats i SJ policy sedan dess (som föranleder artikeln i Hd)?
    De har vid något tillfälle gjort utspel om att framöver bara ge bud i intressanta affärer där de kan påverka intäkterna. Men när det var minns jag inte

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

De har vid något tillfälle gjort utspel om att framöver bara ge bud i intressanta affärer där de kan påverka intäkterna. Men när det var minns jag inte
    Även i bruttoavtal kan det finnas möjlighet för utföraren att påverka intäkten, t ex genom olika former av incitament.

/TKO

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Även i bruttoavtal kan det finnas möjlighet för utföraren att påverka intäkten, t ex genom olika former av incitament.
    Kravet var nog att SJs intäkt skulle kunna påverkas mer direkt av biljettintäkten. Möjligen kan det bli ett gränsfall om incitamentet är kopplat till beläggningen.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Jag har inte läst artikeln i Helsingborgs Dagblad, men jag är övertygad om att de flesta av HD:s läsare har mycket dimmiga begrepp om vilka operatörer som lade anbud förra gången, och vilken policy SJ har eller har haft. Oavsett om HD:s redaktion har lika dimmiga begrepp eller inte, så bedömer de nog att det kan intressera deras läsare att läsa om olika aktörers avsikt att lägga anbud. Om inte annat så kan det bli upptakt till kommande artiklar om inkomna anbud och så småningom hur anbuden prövas.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-10-16 klockan 15:44:16.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

SJ hävdar i ett pressmeddelande att de har en fördel genom bolagets renommé som en populär arbetsgivare. "Nöjda medarbetare leder till nöjda resenärer".

Är det verkligen så? Som frekvent resenär hör jag regelbundet personal som pratar skit om arbetsgivaren och känner sig uppgiven genom nedbemanning och annat. Frågan är om ledningen för SJ saknar markkontakt eller om de medvetet skönmålar?

Hur fungerar de kassa apparaterna? Ombordarnas verktyg? En myndig äldre ombordare förklarade att han vägrade använda "den jävla skiten". Han hade säkert rejäla valkar av biljettång.

Jag ställer mig tvivlande till uttalandet i pressmeddelandet. Snarare tyder det på bristande markkontakt/rälskontakt.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-10-16 klockan 21:32:55.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Synd att det inte finns någon svensk motsvarighet till Glassdoor där man rankar och reviewar arbetsgivare.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •