Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Flera generationers ellok på Borlänge lokstation 1971

Avstängd
    Medlem
    feb 2018

Flera generationers ellok på Borlänge lokstation 1971

Söndagsvila på Borlänge lokstation 1971(ev 1972).

De Of-lok som fanns här då användes främst i malmtrafiken från Grängesberg och Blötberget till Domnarvet. Observera hjälpledningen på Of-loket och att det saknar tågvärme.

Mg-loket gick på BJ och i samma turer som Bk, de båda hade ung samma vagnvikter i godståg.

Rc-loket var representant för den nya tiden, i Borlänge kom de först upp med resandetåg 678 från Stockholm och gick sedan i ett kvällsgodståg till Hallsberg. Men sedan 1967 hade alla lok passerat Borlänge på sin väg från ASJ i Falun på leverans och för provkörningar. Dessa berörde dock inte lokstationen.

Du-loken gick i många olika godståg och resandetåg. Längst bort skymtar ett Bk som gick i godståg på BJ.

Loken på detta spår har alla fått sin dagliga tillsyn i lokverkstaden, till vilken de togs in söderifrån efter ankomst, för att sedan ställas upp här. Lokförare som började tjänst gick först och tittade på ordertavlan vilket lok de skulle ha och vilket spår det stod på, för att sedan ta spänning och klargöra loket. När det var klart körde de fram till utfartsdvärgen och anmälde "lok till 1234" via en bangårdstelefon med tågexpeditionen. Till skillnad mot rundstall så gällde det att planera lokuppställningen så att loken kunde komma ut i rätt ordning utan omväxling.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Flera generationers ellok på Borlänge lokstation 1971

Vad jag kan minnas från somrarna på Hinsnoret hos mormor och morfar, var att de också drog kokståg i riktning mot Borlänge. Kan det stämma?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Petmat Visa inlägg
    Vad jag kan minnas från somrarna på Hinsnoret hos mormor och morfar, var att de också drog kokståg i riktning mot Borlänge. Kan det stämma?
    Jag har inte sett det själv, men läst att det länge gick loktåg från hamnen i Gävle till Din närhet, och att de tågen drogs av Of-lok, i varje fall tidvis.
    Förresten: Vilka år, ungefär, kan det ha varit som du såg kokstågen i Hinsnoret?

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-10-18 klockan 13:10:41.

Avstängd
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag har inte sett det själv, men läst att det länge gick loktåg från hamnen i Gävle till Din närhet, och att de tågen drogs av Of-lok, i varje fall tidvis.
    Förresten: Vilka år, ungefär, kan det ha varit som du såg kokstågen i Hinsnoret?
    Det finns bra information i ett inlägg på järnvägshistoriskt forum: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...170094#p170126

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag är född 1959, så jag gissar slutet av 60-talet - mitten av 70-talet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •