God dag,

fem höstbilder tagna under helgen.




Vi börjar i Stolberg (Harz), i bergens södra del, långt borta från smalspåret. Persontrafiken dit slutade december 2011. Av banan Berga-Kelbra - Stolberg är bandelen fram till Rottleberode Süd kvar i drift, för godstrafik.





Nebra ligger i sydvästra Sachsen-Anhalt, vid banan Naumburg - Artern. Med den nya upphandlingen som gäller från december 2018 kommer Burgenlandbahn (del av DB Regio) här att ersättas av Abellio Rail Mitteldeutschland. Om man går fortfarande fordon - men på gummihjul - eller som det är tänkt med sexaxliga dieselmotorvagnar får man se. Man har problem med att rekrutera lokförare. Det är ett problem att få sådana i Sverige som i Tyskland.
Signalerna i Nebra är tillverkade i Sovietunionen. Typen kallas för EZMG (электрическая централизация малых станции Германии, elektrisk centralisering av små stationer i Tyskland

Elektrische Zentralisierung kleiner Bahnhöfe Deutschlands
). Nebra är den sista stationen i DB-nätet som har sådana. Det tillkommer Pretzsch i sydöstra Sachsen-Anhalt där infrastrukturen ägs numera av Deutsche Regionaleisenbahn.





Michelaubrück ligger vid Fränkische Saale-Bahn (Gemünden (Main) - Bad Kissingen. Liksom alla äldre hållplatser vid banan presenterar sig den stort sett som för 40 år sedan.







Två bilder av stationen Immelborn vid Werrabahn (bandel Eisenach - Meiningen). Stationen kommer att moderniseras som medför att den gamla tekniken kommer att försvinna. Vi ser ställverket „Is” (Immelborn Süd) och stationen från norr.

Mvh Sören