Lastbil rivit kontaktledningen över båda spåren riktning Kumla vid plankorsning Köpmangatan.
Oklart med påverkan VSB Sthlm-Gbg mm.
Lastbil rivit kontaktledningen över båda spåren riktning Kumla vid plankorsning Köpmangatan.
Oklart med påverkan VSB Sthlm-Gbg mm.
Just när trafiken på VSB verkar flyta på hyfsat meddelar SJ:
"Det är just nu stopp genom Hallsberg samt mellan Hallsberg och Örebro på grund av tillbud. Vi beklagar att vi inte kan vara mer specifika och ber dig att hålla dig uppdaterad här samt vara uppmärksam på utrop och skyltning vid stationen."
/TKO
Uti Kumla kunde man läsa i Nerikes Allehanda nyss. Bör inte påverka trafiken på Västra stambanan när sektionering är gjord väl?
Ett citat: – "Det är en lastbil som har kört med kranen uppe och rivit ner en strömförande kabel. Sedan har tåg passerat och rivit ner ytterligare ledningar, säger inre befäl vid Nerikes brandkår."
gogglesvy
Senast redigerat av Ville den 2018-10-15 klockan 09:35:34.
Samtidigt som denna tråd startades, startades en annan tråd detta med lite mer insatt information.
https://www.postvagnen.com/sjk-forum...ng-i-Hallsberg
"En tråd kommer sällan ensam"!
utbrister
Thomas K Ohlsson
Senast redigerat av TKO den 2018-10-15 klockan 10:03:53. Anledning: Korrigerat tågnummer
Nu hade man behövt Svartåbanan !
Hur är det betalningsansvaret för en sådan klumpig handling som att riva kontaktledningen efter att ha glömt fälla ner kranen/flaket/etc.? Det medför ju stora kostnader inte bara för reparationen utan även för de förseningar som raset orsakade - förlängda tjänstgöringstider för tågpersonal, inkomstbortfall för åkare (de andra), etc. Förhoppningsvis får lastbilens förare och ägare stå för detta. Men täcker ersättningen den verkliga kostnaden?
427 har lämnat Katrineholm efter 48 minuter där, och färden går västerut mot Hallsberg och inte omledningsvis söderut.
425 har nyss nått och lämnat Hallsberg, så det verkar som att problemen i Kumla inte längre stör västra stambanans trafik.
Men dessa båda försenade tåg har nu eländet kring Moholm framför sig.
Tåg 164 rev kontaktledningen på nedspåret vid plankorsningen med Köpmangatan i Kumla vid passage kl 09.31 efter att en kranbil först rivit ledningen vid själva plankorsningen samt även skyltar m.m. Jag vet inte om tåg 8168 också är inblandat då ledningen är av även på uppspåret, men det tåget syns inte till på platsen.
Klockan 10.45 startades evakueringen av tåg 164 ett kortare stycke norr om plankorsningen och just nu står resenärerna och väntar på ersättningsbuss på platsen. Alla tider enl mobilens klocka då jag själv satt på tåg 164 som rev ledningen.
Edit: Ersättningsbussen för tåg 164’s resenärer lämnade platsen mot Örebro kl 11.50.
Senast redigerat av Tobias den 2018-10-15 klockan 11:02:42.
Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se
Min förhoppning är densamma, men jag tror inte det är så.
Dels är det nog ägarens försäkringsbolag som får stå för eventuella ersättningar.
Dels har jag inte sett eller hört om att det betalats ut tydliga ersättningar.
Dels skulle höga ersättningskrav nog leda till att det skapades bättre system på lastbilarna som varnar för eller hindrar föraren att göra såna här misstag, men med tanke på hur många rivningar som görs per år så verkar det inte finnas sådana system. Med dagens bildatorer så måste det ju gå att kombinera höjden på kranen, hastighet och körd sträcka med t.ex. först krav på återkommande bekräftelser från föraren och efter ett tag stopp.
Eller har någon hört om utbetalningar till Trafikverket eller tågoperatörerna?