Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: En farbror väntar på tåget

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

En farbror väntar på tåget

Den här gången har vi hamnat i Mellerud, och det är fortfarande april 1971 som skeendet utspelas i. Det inkommande tåget och omgivningen är förvisso intressant. Tycker att det ser ut som att klockan i bakgrunden visar ca 12.45 eller något tidigare. Men ändå kan jag inte låta bli att fundera på den på plattformen väntande mannen. En farbror, gissningsvis i 50-årsåldern, propert klädd, slips, hatt, handskar, myggjagare, dagstidning. Funderar på hur en väntade yngling i 50-årsåldern på samma plats skulle se ut idag.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: En farbror väntar på tåget

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg

Den här gången har vi hamnat i Mellerud, och det är fortfarande april 1971 som skeendet utspelas i. Det inkommande tåget och omgivningen är förvisso intressant. Tycker att det ser ut som att klockan i bakgrunden visar ca 12.45 eller något tidigare. Men ändå kan jag inte låta bli att fundera på den på plattformen väntande mannen. En farbror, gissningsvis i 50-årsåldern, propert klädd, slips, hatt, handskar, myggjagare, dagstidning. Funderar på hur en väntade yngling i 50-årsåldern på samma plats skulle se ut idag.
    Visst är tåget på väg norrut?
    I så fall tror jag (med reservation för att jag tittar i en sommartidtabell) att du läst helt rätt på klockan, för klockan 12.45 skulle tåg S 622 ankomma från Göteborg och kl 12.49 fortsätta mot Karlstad. Tåget medförde 1 och 2 klass, och ett litet glas (servering av drycker, smörgåsar mm) men inget gods (Ug). Och visst har väl tåget inte stannat ännu.

Strax efter, kl 12.48, skulle mötande tåg S 655 ankomma från Karlstad för att sen 12.50 fortsätta mot Göteborg, och där flera av vagnarna kommit till Karlstad med Norgepilen X 55 från Stockholm. De vagnar som utgått från Karlstad, bla. restaurangvagnen (och tågnumret) fortsatte sen från Göteborg till Malmö (och sommartid kopplades dessutom i Göteborg in vagnar som kommit med tåg 35 från Stockholm via Västra stambanan).
    Finns det kanske en bild på det tåget också?

Och ni kanske var där för att titta på rälsbussen som ankommit 12.37 från Arvika (ej S) och Årjäng, och avgick (fast kanske inte samma rälsbuss, det fanns ju många att välja mellan ser man) 12.52 till Arvika.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Du bjuder på godis i dag också! Vi ser snälltåg 622 Göteborg - Karlstad, vardagar med direktvagnar från Malmö vilka har gått i xt 68 Sydvästen (dock då efter annan loktyp förstås). Tider enligt tidtabell: G 11.10, Mellerud 12.45-12.49, Ks 14.22. Ambulerande servering.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-10-15 klockan 10:03:02.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

[QUOTE=Ulf Broman;33431]Visst är tåget på väg norrut?
    I så fall tror jag (med reservation för att jag tittar i en sommartidtabell) att du läst helt rätt på klockan, för klockan 12.45 skulle tåg S 622 ankomma från Göteborg och kl 12.49 fortsätta mot Karlstad. Tåget medförde 1 och 2 klass, och ett litet glas (servering av drycker, smörgåsar mm) men inget gods (Ug). Och visst har väl tåget inte stannat ännu.

Jo det där lilla glaset i tidtabellen kunde uppfattas på olika sätt!
    Från min tid i resebyråbranschen, drar jag mig tillminnes mannen som sett glaset i tidtabellen och ringde upp mig och frågade på fullt allvar; "Måste man supa hela vägen Norrköping-Stockholm då?"

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Visst är tåget på väg norrut?

Finns det kanske en bild på det tåget också?

Och ni kanske var där för att titta på rälsbussen som ankommit 12.37 från Arvika (ej S) och Årjäng, och avgick (fast kanske inte samma rälsbuss, det fanns ju många att välja mellan ser man) 12.52 till Arvika.
    Jag föreställde mig att tåget var på väg söderut, men när du säger norrut så köper jag det rakt av. Det finns ett antal bilder från samma tillfälle, jag minns bl a en där man ser stationshuset på vänster sida. Den lär väl komma fram igen vad det lider. I så fall tycks motorvagnsuppställningen ha legat på samma sida som stationshuset, och lite längre söderut jämfört med detta.

Minns inte längre hur resan hade planerats. I alla fall blev det väldigt sen sovmorgon på "Värdshuset på Dal" som jag vill minnas var platsen för natthärbärget den natten. Vi ska så småningom fortsätta med rälsbuss mot Arvika, kan det ha varit så att det inte gick någon tidigare? För det mesta var det uppstigning i ottan på dessa resor. Inte ovanligt att man var uppe och igång redan vid femtiden, men här blev det alltså tillfälle att pusta ut en längre tid.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Jag föreställde mig att tåget var på väg söderut, men när du säger norrut så köper jag det rakt av. Det finns ett antal bilder från samma tillfälle, jag minns bl a en där man ser stationshuset på vänster sida. Den lär väl komma fram igen vad det lider. I så fall tycks motorvagnsuppställningen ha legat på samma sida som stationshuset, och lite längre söderut jämfört med detta.

Minns inte längre hur resan hade planerats. I alla fall blev det väldigt sen sovmorgon på "Värdshuset på Dal" som jag vill minnas var platsen för natthärbärget den natten. Vi ska så småningom fortsätta med rälsbuss mot Arvika, kan det ha varit så att det inte gick någon tidigare? För det mesta var det uppstigning i ottan på dessa resor. Inte ovanligt att man var uppe och igång redan vid femtiden, men här blev det alltså tillfälle att pusta ut en längre tid.
    Avgångar norrut från Mellerud under den tidtabellsperioden:
    7.08 vardagar mot Bengtsfors
    8.45 dgl mo Årjäng
    12.52 dgl mot Arvika
    15.20 vardagar mot Bengtsfors (genomgående tåg från Vänersborg!)
    17.17 dagligen utom lördag mot Årjäng
    17.17 lördag mot Bengtsfors

PS Ja, tåget på din bild var helt klart på väg norrut.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-10-15 klockan 11:46:19.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ja (som min bror skrivit), den första genomgående förbindelsen till Arvika avgick ju först 12.52, men ni kan om ni åkte rälsbussen 8.45 hunnit upp till Årjäng och ändå varit tillbaka 12.37 i tid till att ta bilden. Tog ni morgonrälsbussen 7.08 till Bengtsfors hade ni varit tillbaka redan 9.51. Ni kanske inte ville sova bort förmiddagen utan kunde åka fram och tillbaka, eller så tog ni en sovmorgon.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Ja (som min bror skrivit), den första genomgående förbindelsen till Arvika avgick ju först 12.52, men ni kan om ni åkte rälsbussen 8.45 hunnit upp till Årjäng och ändå varit tillbaka 12.37 i tid till att ta bilden. Tog ni morgonrälsbussen 7.08 till Bengtsfors hade ni varit tillbaka redan 9.51. Ni kanske inte ville sova bort förmiddagen utan kunde åka fram och tillbaka, eller så tog ni en sovmorgon.
    Det blev sovmorgon och därefter besiktning av stationsområdet i Mellerud, och sen avresa med direkttåg till Arvika. Jag antar att det bedömdes finnas mer att se där och lättare att slå ihjäl tiden än t ex vid ett 4-timmarsuppehåll i Årjäng som hade varit alternativet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det blev sovmorgon och därefter besiktning av stationsområdet i Mellerud, och sen avresa med direkttåg till Arvika. Jag antar att det bedömdes finnas mer att se där och lättare att slå ihjäl tiden än t ex vid ett 4-timmarsuppehåll i Årjäng som hade varit alternativet.
    Ni kunde gått på kooperativa i Årjäng.
    https://www.youtube.com/watch?v=-O1-pZabzdE

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    En låt som måste tillägnas sällskapet "Kalkonmusikens vänner".

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: En farbror väntar på tåget – giraffmänniskor och tillika rälsbussar! ;-)

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Finns det något sätt att dra ut bilden i sidled på den här kalkonvideon? Som den nu är blir ju YouTube-videon näst intill oliiidlig att betrakta och lyssna på. Finns det alltså någon slags digital 'anamorfisk' projektionsoptik som kan dra ut den i sidled hoptryckta bilden? Som det nu är blir ju allt, människor som rälsbussar, utdragna i höjdled à la giraffer.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Finns det något sätt att dra ut bilden i sidled på den här kalkonvideon? Som den nu är blir ju YouTube-videon näst intill oliiidlig att betrakta och lyssna på. Finns det alltså någon slags digital 'anamorfisk' projektionsoptik som kan dra ut den i sidled hoptryckta bilden? Som det nu är blir ju allt, människor som rälsbussar, utdragna i höjdled à la giraffer.
    Ett ganska vanligt fel på YouTube, särskilt när det gäller äldre videoformat. Det är YouTube själva som klantat det, vad jag kommer ihåg går det inte att välja format utan det är bara att ladda upp. Om det går att rätta till vet jag inte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Ett ganska vanligt fel på YouTube, särskilt när det gäller äldre videoformat. Det är YouTube själva som klantat det, vad jag kommer ihåg går det inte att välja format utan det är bara att ladda upp. Om det går att rätta till vet jag inte.

Dubbelpost. Forumet strulade.

Senast redigerat av Åke K den 2018-10-15 klockan 16:53:52.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •