Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: SMoK i Göteborg

SMoK i Göteborg

Igår var X16 960 som tidigare visats på besök i Göteborg. 16:40 var det dags att vända åter mot Alvesta.

Strax innan Borås finns denna fina gamla varningsskylt kvar.

Jag är osäker på om detta har varit ett officiellt vägmärke. Det ser ut att kunna ha varit så men jag har inte hittat det i någon författning som rör vägmärken.

Borås med en annan bekant vagn på spåret bredvid.

I Limmared fick muggen komma fram.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: SMoK i Göteborg

Fint reportage!
    Jag blir lite nyfiken på tekniken i motorvagnen. Y6 har jag förarhandboken för i PDF-form, men X16 vet jag ingenting om. Vad sitter det för reglerutrustning i en sådan? Är det kontaktorer av samma princip som på större ellok från samma epok? Hur manövreras den, och hur många körlägen finns?

Senast redigerat av Simon B den 2018-10-14 klockan 23:15:47.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: SMoK i Göteborg – vinklad förarfråga ;-)

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Igår var X16 960 som tidigare visats på besök i Göteborg. 16:40 var det dags att vända åter mot Alvesta.

8<...

I Limmared fick muggen komma fram.

Lindman
    Hur sitter rälsbussföraren egentligen i denna X16? Jag får för mig att förarkonsolen och förarstolen är något vinklad åt höger och att föraren därmed sitter lite snett i körriktningen. Jag bygger detta resonemang på att genomgångsdörren i fronten tycks vara i en viss vinkel till konsolen; för nog är den här dörren helt vinkelrät mot körriktningen och spåret?! Eller är det en optisk villa? 😊

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Hur sitter rälsbussföraren egentligen i denna X16? Jag får för mig att förarkonsolen och förarstolen är något vinklad åt höger och att föraren därmed sitter lite snett i körriktningen. Jag bygger detta resonemang på att genomgångsdörren i fronten tycks vara i en viss vinkel till konsolen; för nog är den här dörren helt vinkelrät mot körriktningen och spåret?! Eller är det en optisk villa? 😊
    Det finns ritningar på jarnvag.net.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Jo, visst sitter föraren snett. Jag har däremot ett svagt minne av att stolen är vridbar, men jag är osäker på om den skulle gå att vrida till "rakt" läge i förhållande till spåret.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jo, visst sitter föraren snett. Jag har däremot ett svagt minne av att stolen är vridbar, men jag är osäker på om den skulle gå att vrida till "rakt" läge i förhållande till spåret.
    Stolen kan vridas men inte manöverbordet så det skulle bli väldigt jobbigt att köra om man ställer stolen rakt. Vid biljettvisering brukade dock många förare vrida stolen på samma sätt som i landsvägsbussarna på den tiden.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg

Strax innan Borås finns denna fina gamla varningsskylt kvar.

Jag är osäker på om detta har varit ett officiellt vägmärke. Det ser ut att kunna ha varit så men jag har inte hittat det i någon författning som rör vägmärken.

Lindman
    Vägmärket är en del av GBJ:s ursprungliga bondfångare. I stället för texten "Livsfarlig ledning" i själva skyddsramen, hade man en varningsskylt vid sidan om. Såvitt jag vet var den inte något officiellt vägmärke, utan får nog ses som en allmän varningsskylt.

52_11

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Fint reportage!
    Jag blir lite nyfiken på tekniken i motorvagnen. Y6 har jag förarhandboken för i PDF-form, men X16 vet jag ingenting om. Vad sitter det för reglerutrustning i en sådan? Är det kontaktorer av samma princip som på större ellok från samma epok? Hur manövreras den, och hur många körlägen finns?
    Det är fem körlägen med nersidesreglerade kontaktorer. Uppkopplingen sker genom att föraren fjärrstyr en uppkopplingsmotor. Uppkopplingen sker på samma sätt som man ger mer gaspådrag på dieselbussarna. Uppkopplingsmotorn roterar och kopplar upp steg efter steg sålänge spaken skjuts framåt. Uppkopplingen avbryts och körläget behålls med spaken i mittläget och nedkoppling sker om spaken dras bakåt. Jag vill minnas att det är något fler än fem kontaktorer eftersom man har mellanlägen som kopplas in under uppkopplingen.

Fördelen med detta jämfört med t ex X21 som har ett liknande system men utan uppkopplingsmotor är att man kan köra X16/X17 från samma manövervagn som också kan köra Y6-Y8. Kör man från en manövervagn fjärrstyrs uppkopplingsmotorn från aktivt förarbord och samma reglage kan användas som om det vore en diesel man manövrerade. Skillnaden är att växelväljaren inte behöver användas och att gaspådrag istället för mer körledningstryck kopplar in en högre kontaktor. Bromssystemen på el- och dieselvagnarna är exakt samma. De är samkörbara bromsmässigt men inte traktionsmässigt. Det går bra att bogsera en elvagn med en diesel men inte tvärt om (om jag minns rätt).

Jag har inte kört X16 i mult men det kanske kommer... Då vill jag minnas att enbart en uppkopplingsmotor är aktiv och att de bakre vagnarna får samma kontaktorer inkopplade som den ledande vagnen.

Här en bild på X16 i transport där vi fick bromsen att fungera.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •