Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Visste du att...?

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Visste du att...?

...Ingmar Bergman, regissören alltså, var stor tågentusiast? Och att han på söndagarna kunde leka järnväg med tredje frun Gun Bergmans tidigare två pojkar på golvet i lägenheten på Östermalm?

Citaten nedan är tagna från TV-filmen 'Den obesegrade kvinnligheten - en film om Gun Bergman' vilken i dagarna visats på SVT med anledning av att det i år är 100 år sedan den store filmskaparen föddes.

"Sen var det Märklintågen. De är hans passion; har alltid varit.'' säger Nikolai Grut, son till Gun Bergman i hennes första äktenskap med Hugo Grut (1941–1950) innan äktenskapet med Ingmar Bergman (1952 – 1959).

"Jag har alltid varit road av tåg" säger Ingmar Bergman själv i filmen. "När jag var liten hade jag tåg. Massor med skenor och tåg". "Och sen när jag blev äldre fanns Märklins underbara modelltåg". "De var otroligt vackra" fortsätter den store regissören.

Styvsonen Nikolai berättar också i filmen att Ingmar och pojkarna på söndagarna la ut räls runt hela våningen och körde modelltågen i flera timmar. "Ingmar var chef – stins eller konduktör" säger Nikolai Grut, som sedan 25 år bor i Los Angeles.

Det är alltså mycket oväntat man inte kände till om den världsberömde dämonregissören. Han hade många intressanta sidor förutom filmskapandet och regisseringen av alla teaterpjäser. 😊👍🚂🎥

PS. Kan forumets eminenta mj-rallare fylla på med andra kulturpersonligheter vilka också varit modelltågsentusiaster?

undrar mj-rallaren Arne på kungens holme. Märklinist sedan 1956.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Visste du att...?

Visste du även att en av hans söner, numera avliden, var lokförare?

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Visste du även att en av hans söner, numera avliden, var lokförare?
    Tack för info. Nej, jag tror inte att jag visste detta. Men det är möjligt att jag kanske läst det någonstans men sedan glömt det. Jag blev dock lite nyfiken och googlade om sonen Jan Bergman som tydligen började sin yrkesbana som lokförare men sedan sadlade om och började gå i faderns fotspår.

Så han blev efter tiden som lokförare istället 'regissör, skådespelare. Född i Stockholm. Son till Ingmar och Ellen Bergman' som det står i Svensk Filmdatabas på Svenska Filminstitutet. Jan Bergman avled i leukemi år 2000.

Men att Jan Bergman först blev lokförare är ju intressant med bakgrund av att Ingmar Bergman tydligen var 'tågnörd' och lekte tåg med flera av de senare barnen efter sonen Jan. Påverkade Ingmar sonen Jan genom att leka med Märklintåg också med honom? Tanken är väl inte alls omöjlig kan man tycka.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare Funderingar under hattens avatar
    Medlem
    mar 2018

Från Rock&Roll musikens värld om vi går utanför landets gränser och tar de mest kända;

Rod Stewart (närmare presentation onödig - förmodar jag)
    Phil Collins (Genesis)
    Neil Yong (singer-songwriter från Kanada)

/ Hannu med hatten - en gammal rockare

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan lägga till sångaren mm Merle Haggard.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

För att återvända till Sverige så skrev Jan MyrdalAftonbladet Kultur år 2002 att han prenumererat på Model Railroader i 63 år. Annars är han väl mest känd för sitt Meccanointresse.

/TKO

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    För att återvända till Sverige så skrev Jan MyrdalAftonbladet Kultur år 2002 att han prenumererat på Model Railroader i 63 år. Annars är han väl mest känd för sitt Meccanointresse.
    /TKO
    Både och kanske. Han berättade om besöket i USA med föräldrarna när han fick ett modelltåg och valde bland olika lok bl.a ett Mikadolok nämndes.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •