...Ingmar Bergman, regissören alltså, var stor tågentusiast? Och att han på söndagarna kunde leka järnväg med tredje frun Gun Bergmans tidigare två pojkar på golvet i lägenheten på Östermalm?
Citaten nedan är tagna från TV-filmen 'Den obesegrade kvinnligheten - en film om Gun Bergman' vilken i dagarna visats på SVT med anledning av att det i år är 100 år sedan den store filmskaparen föddes.
"Sen var det Märklintågen. De är hans passion; har alltid varit.'' säger Nikolai Grut, son till Gun Bergman i hennes första äktenskap med Hugo Grut (1941–1950) innan äktenskapet med Ingmar Bergman (1952 – 1959).
"Jag har alltid varit road av tåg" säger Ingmar Bergman själv i filmen. "När jag var liten hade jag tåg. Massor med skenor och tåg". "Och sen när jag blev äldre fanns Märklins underbara modelltåg". "De var otroligt vackra" fortsätter den store regissören.
Styvsonen Nikolai berättar också i filmen att Ingmar och pojkarna på söndagarna la ut räls runt hela våningen och körde modelltågen i flera timmar. "Ingmar var chef – stins eller konduktör" säger Nikolai Grut, som sedan 25 år bor i Los Angeles.
Det är alltså mycket oväntat man inte kände till om den världsberömde dämonregissören. Han hade många intressanta sidor förutom filmskapandet och regisseringen av alla teaterpjäser. 😊👍🚂🎥
PS. Kan forumets eminenta mj-rallare fylla på med andra kulturpersonligheter vilka också varit modelltågsentusiaster?
undrar mj-rallaren Arne på kungens holme. Märklinist sedan 1956.