Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Karlskrona kvart över sju

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Karlskrona kvart över sju

Foto S-E Bäck 1977

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Karlskrona kvart över sju

Citat Ursprungligen postat av Greger Larsson Visa inlägg
    Foto S-E Bäck 1977

Jag tittar i Sv Komm från juni 1977.
    Om det är ett ankommande tåg, så om det kom från BKB skulle det kanske kunnat vara S 288 från Malmö med 1 och 2 klass, Ug, ankomst 19.09. Dock lite kort kanske för att vara så långväga?
    Om det är ankommande tåg på Kust-till-kust (det hette den kanske inte på den tiden, men ni vet vad jag menar) så är det möjligen S 395 Emmaboda-Karlskrona, ankomst 18.19, som har kursvagn(ar) från Stockholm med 1 och 2 klass. Från Göteborg var det bara med vagn(ar) på fredagar. Det känns lite väl sent att tåget skulle stå kvar utan att ha växlat om.

Samtidigt får jag en morgon-känsla när jag ser bilden, men första tåget ankom först 7.36, från Emmaboda, och hade dessutom med sovvagn från Stockholm.

Jag kollade även i sommartidtabellen 1976, men det ser väldigt lika ut, tiderna skiljer på upp till 7 minuter.

Edit: Fin bild förstås!

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-10-14 klockan 23:26:52. Anledning: Tillägg

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

BKB elektrifierades 2007 så stryk BKB. 288 kan ha varit Y3.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Med tanke på att man växlat undan sovvagnen till vänster bör det väl vara 19:15.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    BKB elektrifierades 2007 så stryk BKB. 288 kan ha varit Y3.
    Tack, jag drabbades uppenbarligen av temporärt hjärnsläpp som inte tänkte på det. Åkte ju sovvagn bakom T43 via Kristianstad maj 1989.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TOMA Visa inlägg
    Med tanke på att man växlat undan sovvagnen till vänster bör det väl vara 19:15.
    Ja, det låter rimligt. Då är det nog S 395 Emmaboda-Karlskrona, ankomst 18.19, som har kursvagn(ar) från Stockholm med 1 och 2 klass som står där. Att loket står kvar kan väl vara för att nästa möjliga uppdrag för loket och vagnarna är att dra S 352 avgång 21.20, med sovvagn till Stockholm, och 1 och 2 klass sitt till Alvesta. Då passar ju vagnarna bra (det var väl inte så många sittresenärer), och man väntar kanske med att växla in sovvagnen tills strax innan det är dags att avgå, den har väl värme kopplad.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Bilderna som är innan denna är från Karlshamn så antagligen kom man därifrån med S288 (det som syns till höger, troligen). En detalj på bilden ovan är slutsignallyktan som står på perrongen vid den bakre vagnen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Trevlig bild!
    På den tiden växlades det med Z65 och det troliga är att man helt enkelt "ställt" tåget såhär, i avvaktan på att 352 ska göras i ordning och enbart lyft av slutsignalerna samt skiftat bygel samt kopplat loss loket från vagnarna.
    Inte troligt att det är 288 som syns till höger, då det normalt var Y3 vid denna tidpunkt, alternativt Y6/Y7 i första hand. Mer troligt är att det är de direkta vagnarna till Stockholm nästa dag, som utgjordes av 60-talsvagnar!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Besc Visa inlägg
    Trevlig bild!
    På den tiden växlades det med Z65 och det troliga är att man helt enkelt "ställt" tåget såhär, i avvaktan på att 352 ska göras i ordning och enbart lyft av slutsignalerna samt skiftat bygel samt kopplat loss loket från vagnarna.
    Inte troligt att det är 288 som syns till höger, då det normalt var Y3 vid denna tidpunkt, alternativt Y6/Y7 i första hand. Mer troligt är att det är de direkta vagnarna till Stockholm nästa dag, som utgjordes av 60-talsvagnar!
    Det första låter ju bra.
    Men tåget till höger undrar jag vad det är. I sommartidtabellen 1977 kom det direkta vagnar från Stockholm i tåg 395, och det är ju det som jag tror är tåget till vänster, och i tåg 397 sent, ankomst 23.13.
    Det bör inte heller vara något tåg till Göteborg för det som ankom 12.00 gick tillbaka 15.53, och det som ankom Karlskrona 23.05 gick tillbaka 6.00.

Kan det vara uppställda förstärkningsvagnar? Är inte någon av vagnarna till höger en sovvagn? Det gick ju extra mycket sov-och liggvagnar ner natt mot måndag och upp söndag kväll (konstigt att man körde i bägge riktningarna samma natt, jag trodde det var till för militärer som skulle tillbaka efter helgpermis; eller läser jag fel?).
    Eller kan man ha haft vagnreserv för fallen när Y3-orna krånglade?

Eller så skall jag lämna över letandet till någon som har en vintertidtabell.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det kan ju vara en lördag som bilden är tagen.

Tåget i bild är då 395, med de direkta vagnarna från Stockholm. Tåget t h är då tsä som står över och avgår först på söndagen till Stockholm. Lördagar fanns enbart en direktförbindelse till och från huvudstaden.

Vill minnas att det fanns en viss vagnreserv i Ck(=Karlskrona) på den tiden, men det rörde sig enbart om en vagn isf och det var reserv för trafiken mot Alvesta. För BKB fanns viss reserv i Y6/Y7:an som stod övernatt i Ck. Visserligen fanns vid denna tidpunkt även en överstående T43 som kom vid 18-tiden från Karlshamn och återvände nästa morgon vid 07-tiden i godståg, men att man skulle ha nyutrustat med T43, låter mindre troligt.

Som jag minns det blev åtminstone en liggvagn kvar i Ck en vecka och gick upp igen på söndagen en vecka senare. Kom ihåg att det fanns utbyte även åt andra hållet, dvs från KA2 till KA1 i Vaxholm och Marinen till Berga örlogsskolor.

Har tittat i båda tidtabellerna, dvs T176 och T177 och det är endast minutjusteringar som gäller!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •