Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Euro City tåget Alfred Nobel

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Euro City tåget Alfred Nobel

Söker information över vilka vagnstyper som av WLAB typ som gick i Alfred Nobel.
    Foto nedan är liknande i Norrköping sommaren 1985 i tåg till Hamburg.
    Gick det liknande vagnar i EC tåget Alfred Nobel? Alltså från TEN polen.
    Finns det någon som kan visa en Destinationsskylt från en WLAB vagn under dessa år. (1987-1992)
    Bosse

Har frågan även på Järnvägshistoriskt forum.
    http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=211088

Namn:  nrk_1986_6.jpg
Visningar: 2349
Storlek:  77,6 KB

Senast redigerat av Bosse den 2018-10-14 klockan 14:21:43.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Euro City tåget Alfred Nobel

Citat Ursprungligen postat av Bosse Visa inlägg
    Söker information över vilka vagnstyper som av WLAB typ som gick i Alfred Nobel.
    Foto nedan är liknande i Norrköping sommaren 1985 i tåg till Hamburg.
    Gick det liknande vagnar i EC tåget Alfred Nobel? Alltså från TEN polen.
    Finns det någon som kan visa en Destinationsskylt från en WLAB vagn under dessa år. (1987-1992)
    Bosse

Har frågan även på Järnvägshistoriskt forum.
    http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=211088
    Jag åkte Alfred Nobel ett antal gånger mellan 1987 och 1994.
    Lite av frågorna har du ju fått svar på i Järnvägshistoriskt forum, och jag minns också som att en sovvagn i Alfred Nobel var TEN-poolen (blå; kunde vara en DSB-vagn någon gång) och att den andra var en DSG-vagn, som kunde vara röd, men även blå. Men även detta varierade säkert över tid.

Ang destinationsskyltar minns jag inte mycket. Var det bara skylten "Frei" (som angav att det fanns lediga platser att köpa i vagnen) som var i en ljusskylt, eller kan destinationen varit det också?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack Ulf för svaret.
    När det gäller destinationsskylt så hänvisas till bilden nedan från 2013. Sista Alfred Nobel. Länk här http://www.postvagnen.com/forum/inde...read&id=781181
    På skylten som sitter på DB liggvagnen så bör det stå. Alfred Nobel. Under strecket, Stockholm, Nästa rad ??, sista raden Hamburg.
    Liknande skylt söker jag bild på och som är läsbar.
    Bosse
    Namn:  bild14431.jpg
Visningar: 2307
Storlek:  65,9 KB

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Tack Ulf för svaret.
    När det gäller destinationsskylt så hänvisas till bilden nedan från 2013. Sista Alfred Nobel. Länk här http://www.postvagnen.com/forum/inde...read&id=781181
    På skylten som sitter på DB liggvagnen så bör det stå. Alfred Nobel. Under strecket, Stockholm, Nästa rad ??, sista raden Hamburg.
    Bosse
    Läser skyltens mittrad till Puttgarden.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Jag också.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag får det till : övre raden : Alfred Nobel med liggvagnssynbolen till höger. Sedan på raderna under : Stockholm C Puttgarden och underst Hamburg

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Jag får det till : övre raden : Alfred Nobel med liggvagnssynbolen till höger. Sedan på raderna under : Stockholm C Puttgarden och underst Hamburg
    Några följdfrågor apropå bilden ovan. Vad betyder den övre av de två piktogrammen under siffran 2 för 2 klass på vagnssidan? Den nedre symbolen är ju liggvagn men den övre?

På destinationsskylten skriver DB ut hela stationsnamnet Stockholm C för avgångsstationen. Men varför står det då inte Hamburg Hbf för slutdestinationen?

Vad för littera har den här liggvagnen?

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

Några följdfrågor apropå bilden ovan. Vad betyder den övre av de två piktogrammen under siffran 2 för 2 klass på vagnssidan? Den nedre symbolen är ju liggvagn men den övre?

På destinationsskylten skriver DB ut hela stationsnamnet Stockholm C för avgångsstationen. Men varför står det då inte Hamburg Hbf för slutdestinationen?

Vad för littera har den här liggvagnen?
    På den första frågan svarar vi: Rökning tillåten.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

På den första frågan svarar vi: Rökning tillåten.
    Tack! Men vad föreställer piktogrammet? En cigarett med röken stigande uppåt i den glödande änden t.v.?

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack! Men vad föreställer piktogrammet? En cigarett med röken stigande uppåt i den glödande änden t.v.?
    Något sånt kanske. Att ankomststation inte är preciserad kan kanske förklaras av att tåget gick till både Hamburg Hbf och sedan Hamburg Altona.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Skulle gissa att den var lik den här (länk) som jag googlade fram med sökorden piktogramm DB raucher

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack för många bra svar.
    Alfred Nobel tågen var ju EC tåg och det bör ha stått på skylten tillsammans med tåg nummer.
    Före AN tågen som på första bilden så var det ett tåg som kallades Hamburgaren.
    Hittade en bild och skylt på nätet hos Lokman.se från 1984. här kan man se texten. Men det är ju inte Alfred Nobel.
    Länk till sidan:http://www.lokman.se/tagbilder/Svens...agsmiljoer.htm
    Bosse
    Namn:  TEN_Cst_sp_10_1984.jpg
Visningar: 1626
Storlek:  49,2 KB

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Tack för många bra svar.
    Alfred Nobel tågen var ju EC tåg och det bör ha stått på skylten tillsammans med tåg nummer.
    Före AN tågen som på första bilden så var det ett tåg som kallades Hamburgaren.
    Hittade en bild och skylt på nätet hos Lokman.se från 1984. här kan man se texten. Men det är ju inte Alfred Nobel.
    Länk till sidan:http://www.lokman.se/tagbilder/Svens...agsmiljoer.htm
    Bosse
    Jag reagerar också på att skylten på sista Alfred Nobel vare sig har EC eller tågnumret. Kan det varit så många ändringar av tågnummet och att de samkördes med Oslo att DB utelämnade tågnumret?
    Och sista tiden var det ju inte EC så det borde det inte ha stått, möjligen D.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-10-17 klockan 12:01:34. Anledning: Rättat citattecknen

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack Ulf för svaret.
    Bosse
    Nu tror jag inte att tåget på bilden ovan hade namnet Alfred Nobel! Eftersom den är tagen 1994.
    (Euro City) EC tåget 390 -391 Alfred Nobel finns enligt länken nedan från 1987 till 1991. 1992 så ändras nummer till EC 290-291 Alfred Nobel. 1992-93 så är EC tåget Alfred Nobel borta.
    Tåget på bilden är nog motsvarande tåg men nu utan EC status och som gick fram till 1994.
    Oslodelen omnämns inte. Jag antar att delen från till Oslo har samma tågnummer och betraktas som ett och samma EC tåg.
    Är det ingen som har bild på en Skylt från Alfred Nobel tåg??
    Bosse

http://www.grahnert.de/fernbahn/eurocity/ec.html

Senast redigerat av Bosse den 2018-10-21 klockan 10:03:11.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Tack Ulf för svaret.
    Bosse
    Nu tror jag inte att tåget på bilden ovan hade namnet Alfred Nobel! Eftersom den är tagen 1994.
    (Euro City) EC tåget 390 -391 Alfred Nobel finns enligt länken nedan från 1987 till 1991. 1992 så ändras nummer till EC 290-291 Alfred Nobel. 1992-93 så är EC tåget Alfred Nobel borta.
    Tåget på bilden är nog motsvarande tåg men nu utan EC status och som gick fram till 1994.
    Oslodelen omnämns inte. Jag antar att delen från till Oslo har samma tågnummer och betraktas som ett och samma EC tåg.
    Är det ingen som har bild på en Skylt från Alfred Nobel tåg??
    Bosse

http://www.grahnert.de/fernbahn/eurocity/ec.html
    Nej, jag har inga bilder på skyltarna på vagnen.

Som du justerat så är bilden från 1994, cirka 28 augusti, vilket var när detta nattåg Stockholm (m.fl. orter) - Hamburg sista gången kördes.
    Enligt Tåg till Utlandet (sommarutgåvan 1994) så hette det Alfred Nobel, men var inte EC-tåg och inte EN-tåg utan hade ingen speciell kategori. Sov- och liggvagnar från Stockholm (tåg 291) respektive Göteborg (tåg 391), och båda tågen kallades Alfred Nobel (på nordgång anges de i Tåg till Utlandet med både tågnumren 290 och 390, vet inte hur det fungerade i praktiken, dels vid tågledning och dels vid bokning). Från Oslo fanns en anslutande ICE (IntercityExpress) tåg 95 till Göteborg. Ett år innan, sommaren 1993 så gick vagnarna fortfarande från Oslo.

Det du hittade i länkade materialet är väl EC-tåg och som någon skrivit så förlorade Alfred Nobel något av de sista åren den klassificeringen, för att komfort och service inte uppfyllde de krav man ställde på EC. Klassificieringen EN (Euronight) infördes maj 1993, och den kunde säkert inte Alfred Nobel uppfylla, och senast vid det införandet tog man säkert bort EC från nattåg. I länken har man missat att ta med Oslo/Göteborgsdelen.

Så: Det bör ha stått Alfred Nobel på skylten på bilden, och det bör inte ha stått vare sig EC eller EN, däremot är det lite förvånande att inte tågnumret är utskrivet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Äntligen så hittade jag en skylt från Alfred Nobel tåg. Troligen kommer den från en BCmh vagn och är från maj 1991. Nu med nytt nummer som tåget får 1991.
    BJ

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Äntligen så hittade jag en skylt från Alfred Nobel tåg. Troligen kommer den från en BCmh vagn och är från maj 1991. Nu med nytt nummer som tåget får 1991.
    BJ
    Eftersom vagnen bara visar Puttgarden-Hamburg så undrar jag om det inte kan ha kopplats på någon sittvagn i Puttgarden. Det finns en avgångstid 7.00 från Puttgarden i min tyska Kursbuch från 1991, men på annat ställe antyds att det bara är avstigning i Tyskland. Den saknar också liggvagnssymbolen som vi sett på bilden från 1974 som du visat.
    Så, jag tror (tyvärr) att du inte bör använda denna skylt på sov- och ligg-vagnar som du vill märka korrekt.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-10-24 klockan 11:51:49. Anledning: Tillägg (om liggvagnssymbol)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det har du säkert all rätt i.
    Men den ger i vart fall en viss vägledning.
    Bosse (som letar vidare)
    Några riktigt fina Oslo, Alfred Nobel bilder här: (Liten del av skylt syns)
    https://jernbane.net/phorum/read.php?8,352323

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Tack Ulf för svaret.
    Bosse
    Bilden nedan från 2013? Den där bilden måste väl ändå vara äldre?

När såg man det sista EuroCity-tåget i Sverige?

Senast redigerat av Per No den 2018-10-31 klockan 22:24:46.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Bilden nedan från 2013? Den där bilden måste väl ändå vara äldre?

När såg man det sista EuroCity-tåget i Sverige?
    Ja, det var en otydlighet i inlägget. Det var så att bilden publicerades i ett inlägg som skrevs 2013. Medan sista Nobel gick 1994

En hel del intressanta detaljer finns i övriga inlägg i tråden, t.ex. i detta som jag skrivit.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •