Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Vad är fördelen med kortkopplade vagnar?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    33

    Vad är fördelen med kortkopplade vagnar?







    Hector i väntan på möte i Tågsjöberg


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    155

    Sv: Vad är fördelen med kortkopplade vagnar?

    Dels lär det vara billigare med kortkopplade vagnar och dels så blir luftläckaget mindre vid sträng kyla då luftledningarna är permanent hopkopplade mellan vagnarna. Det är skäl jag har hört.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 655

    Sv: Vad är fördelen med kortkopplade vagnar?

    Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Dels lär det vara billigare med kortkopplade vagnar och dels så blir luftläckaget mindre vid sträng kyla då luftledningarna är permanent hopkopplade mellan vagnarna. Det är skäl jag har hört.
    Ibland blir det dock för tätt: https://www.havkom.se/assets/reports...15_02-Bjuv.pdf


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    102

    Sv: Vad är fördelen med kortkopplade vagnar?

    Nu talar en novis.
    Som jag fattat det. Kortkopplade vagnar är egentligen bara en vagn. De två fast kopplade vagnarna har ett Littera och är därmed en vagn och då troligen billigare att framföra än två vagnar. ??
    Bosse

    Senast redigerat av Bosse den 2018-10-15 klockan 00:08:43.

  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 750

    Sv: Vad är fördelen med kortkopplade vagnar?

    Den "dubbelvagn" du visar sparar in en styrventil a' uppskattningsvis > 10000 SEK/st och fyra buffertar a' uppskattningsvis > 3000 SEK//st. Kostnaden för dragstången är antagligen jämförbar med två skruvkoppel.


  6. #6
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    817

    Sv: Vad är fördelen med kortkopplade vagnar?

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Den "dubbelvagn" du visar sparar in en styrventil a' uppskattningsvis > 10000 SEK/st och fyra buffertar a' uppskattningsvis > 3000 SEK//st. Kostnaden för dragstången är antagligen jämförbar med två skruvkoppel.
    Det finns dock kortkopplade vagnar som är två vanliga vagnar, men där kopplet i efterhand har plomberats och luftslangarna med kopplingsnävar har bytts ut mot en enda. Laags som består av två fd Lgjs är ett sådant exempel.


  7. #7
    Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    292

    Sv: Vad är fördelen med kortkopplade vagnar?

    Detta bör vara de längsta kortkopplade godsvagnar som finns. 136 m över buffertarna. De går(gick?) i biltågen till Westerland.



    Bilden, från 2011, visar alltså hopkopplingen av två sådana 136 m långa vagnar. Således är både kortkopplen och de vanliga kopplen överkörbara.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 863

    Sv: Vad är fördelen med kortkopplade vagnar?

    Tidigare var banavgifterna i vissa länder baserade på antalet vagnar och då var det ju en fördel att slå ihop kortare 2 axliga till längre 4 axliga.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    238

    Sv: Vad är fördelen med kortkopplade vagnar?

    Ungefär så har jag hört det för länge sedan men med tillägget att även avgiften på färjorna hade en vagnantals beroende variabel.


  10. #10
    Avställd
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    1

    Sv: Vad är fördelen med kortkopplade vagnar?

    Tåget blir 3% kortare. En extra vagn per tåg sitter fint i kalkylen!

    Per Andersson


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 884

    Sv: Vad är nackdelen med kortkopplade vagnar?

    Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    Detta bör vara de längsta kortkopplade godsvagnar som finns. 136 m över buffertarna. De går(gick?) i biltågen till Westerland.

    Bilden, från 2011, visar alltså hopkopplingen av två sådana 136 m långa vagnar. Således är både kortkopplen och de vanliga kopplen överkörbara.
    Osökt får det mig att ställa frågan: Varför är exempelvis malmtåg inte kortkopplade?

    Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-10-16 klockan 07:53:07.

  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 356

    Sv: Vad är nackdelen med kortkopplade vagnar?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Osökt får det mig att ställa frågan: Varför är exempelvis malmtåg inte kortkopplade?
    Att TGOJ:s malmtåg på sin tid inte var kortkopplade var ju för att varje vagn skulle in i en vagnvändare för att tömmas på sin last. Hade nog blivit komplext och dyrt att bygga en tågvändare.
    Kan det även vara så att man har ändå fyllt maximal last per meter tåglängd med de vagnar man har?


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 125

    Sv: Vad är fördelen med kortkopplade vagnar?

    Vad för sorts koppel vi pratar om?
    Korta skruvkoppel eller helt special?


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    467

    Sv: Vad är fördelen med kortkopplade vagnar?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Vad för sorts koppel vi pratar om?
    Korta skruvkoppel eller helt special?
    Vad som helst som är permanent kopplat och endast kan delas med verktyg mm kallas för kortkopplat, stångkoppel är ett annat ord.


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 750

    Sv: Vad är nackdelen med kortkopplade vagnar?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Osökt får det mig att ställa frågan: Varför är exempelvis malmtåg inte kortkopplade?


    I detta fall vill man reducera STVM (metervikten).



    Här vill man inbespara en styrventil och två koppel.


  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 884

    Sv: Vad är nackdelen med kortkopplade vagnar?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Att TGOJ:s malmtåg på sin tid inte var kortkopplade var ju för att varje vagn skulle in i en vagnvändare för att tömmas på sin last. Hade nog blivit komplext och dyrt att bygga en tågvändare.
    Kan det även vara så att man har ändå fyllt maximal last per meter tåglängd med de vagnar man har?
    Sant. Fast vagnvändare har väl bara funnits i Oxelösund, i exempelvis Narvik och Luleå tömmer man väl utan att vända vagnarna?

    Och självklart har man inte behovet av att förkorta malmtågen just i och med att det är maximal metervikt som sätter gränsen för hur mycket man kan köra. Det jag funderade på var att kortkoppling ändå borde bli billigare än ordinära koppel, men det kan ju vara så att man ser andra nyttor med ordinära koppel, exempelvis snabbare in- och urkoppling av vagnar som behöver få service, och alldeles speciellt om man behöver ställa någon vagn längs banan, då är det ju praktiskt att kunna ställa enstaka vagn istället för två eller fler.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 884

    Sv: Vad är nackdelen med kortkopplade vagnar?

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    I detta fall vill man reducera STVM (metervikten).

    Här vill man inbespara en styrventil och två koppel.
    Tackar för bilderna! Ser ut som två olika sorters vagnar, men det kanske är LKABs båda två?


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 750

    Sv: Vad är nackdelen med kortkopplade vagnar?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tackar för bilderna! Ser ut som två olika sorters vagnar, men det kanske är LKABs båda två?
    Den översta bilden från västra Australien och den nedre från Svartön i Luleå.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 863

    Sv: Vad är fördelen med kortkopplade vagnar?

    Man kortkopplade massor av gamla Hbis vagnar och ändrade beteckning till Hirrs. Enda förändringen var att man spärrade det vanliga skruvkopplet och bytte märkskyltar. Detta gjordes för att komma runt avgifter som baserades på antalet vagnar!


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 483

    Sv: Vad är nackdelen med kortkopplade vagnar?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Att TGOJ:s malmtåg på sin tid inte var kortkopplade var ju för att varje vagn skulle in i en vagnvändare för att tömmas på sin last. Hade nog blivit komplext och dyrt att bygga en tågvändare.
    Kortkoppling är i sig är inget hinder mot vagnvändare. Eftersom kortkopplingen kan tillåta att vagnen roteras. Finns exempel på det bl a i Australien.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •