Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Godståg rundar kurvan i Svalöv

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    976

    Godståg rundar kurvan i Svalöv

    Idag gick det lite extratåg på Söderåsbanan med anledning av avstängningen på Södra stambanan mellan Hässleholm och Osby. Fångade ett av godstågen när det rundade den långsträckta kurvan precis norr om Svalöv.


    2018_10_13_42426pv by Magnus Backman, on Flickr

    Eftersom radien är väl tilltagen i början ser det sannare rak ut på första bilden.



    2018_10_13_42456pv by Magnus Backman, on Flickr

    Avlutningen av kurvan där bakre delen av godståget befinner sig på bild två är dock så skarp att det inte råder någon tvekan om att det svänger.

    /Magnus


  2. #2

    Sv: Godståg rundar kurvan i Svalöv

    Vackert fångat.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    399

    Sv: Godståg rundar kurvan i Svalöv

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Idag gick det lite extratåg på Söderåsbanan med anledning av avstängningen på Södra stambanan mellan Hässleholm och Osby. Fångade ett av godstågen när det rundade den långsträckta kurvan precis norr om Svalöv.


    2018_10_13_42426pv by Magnus Backman, on Flickr

    Eftersom radien är väl tilltagen i början ser det sannare rak ut på första bilden.



    2018_10_13_42456pv by Magnus Backman, on Flickr

    Avlutningen av kurvan där bakre delen av godståget befinner sig på bild två är dock så skarp att det inte råder någon tvekan om att det svänger.

    /Magnus
    Hur omledde man, via HNJ och diesellok eller ellok hela vägen mer åt nordväst?


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    976

    Sv: Godståg rundar kurvan i Svalöv

    Via Göteborg. Visst hade det varit trevligt med omledning på HNJ men knappast produktionstekniskt rationellt.

    /Magnus


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    737

    Sv: Godståg rundar kurvan i Svalöv

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Via Göteborg. Visst hade det varit trevligt med omledning på HNJ men knappast produktionstekniskt rationellt.

    /Magnus
    Om man skall drömma så hade nog en sydostlänk tillsammans med dubbelspår Hässleholm - Kristianstad varit ett minst lika bra alternativ.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    399

    Sv: Godståg rundar kurvan i Svalöv

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Via Göteborg. Visst hade det varit trevligt med omledning på HNJ men knappast produktionstekniskt rationellt.

    /Magnus
    Så har man då en överbelastad Västra stambana och en HNJ, som ligger outnyttjad. Kunde man inte ha ett lite mer långsiktigt tänkande från Trafikverket, operatörer och stat? Nu är det dessutom beslutat att räddningslok (diesel-) skall vara utplacerade på strategiska platser, t ex Nässjö och Halmstad. Det finns ju ett uttryck, att man skall tänka längre än näsan räcker, som passar in här, tycker jag.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    737

    Sv: Godståg rundar kurvan i Svalöv

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Så har man då en överbelastad Västra stambana och en HNJ, som ligger outnyttjad. Kunde man inte ha ett lite mer långsiktigt tänkande från Trafikverket, operatörer och stat? Nu är det dessutom beslutat att räddningslok (diesel-) skall vara utplacerade på strategiska platser, t ex Nässjö och Halmstad. Det finns ju ett uttryck, att man skall tänka längre än näsan räcker, som passar in här, tycker jag.
    Du menar att reservloken skall tursättas till planenliga omledningar vid banarbeten? Är det verkligen avsikten?


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    399

    Sv: Godståg rundar kurvan i Svalöv

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Du menar att reservloken skall tursättas till planenliga omledningar vid banarbeten? Är det verkligen avsikten?
    Räddningsloken skall naturligtvis användas endast i undantagsfall förutom till utryckningar. Men de behöver inte bara stå och samla damm mellan utryckningarna. Ett brandfordon behöver inte alltid stå i hallen, utan kan vara i omgivningarna. Det är fråga om inställelsetid. En riskanalys måste naturligtvis göras mellan de av mig nämnda parterna. Det är också en fråga om hur vi skall utnyttja den gemensamma resursen järnvägsbanor i Sverige. Det är bara att peka med hela handen och visa hur det skall gå till. Men varför är det ingen som pekar?


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    976

    Sv: Godståg rundar kurvan i Svalöv

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Så har man då en överbelastad Västra stambana och en HNJ, som ligger outnyttjad. Kunde man inte ha ett lite mer långsiktigt tänkande från Trafikverket, operatörer och stat? Nu är det dessutom beslutat att räddningslok (diesel-) skall vara utplacerade på strategiska platser, t ex Nässjö och Halmstad. Det finns ju ett uttryck, att man skall tänka längre än näsan räcker, som passar in här, tycker jag.
    Nu sker omledningen på en helg och då är Västra stambanan definitivt inte överbelastad. Att dra iväg med Nässjös och Halmstads beredskapsdieslar för omledning via HNJ tycker jag som Lennart redan påpekat är en ganska dålig idé. Inte så lyckat om de befinner sig någonstans på mitten av HNJ när det behövs för röjning på Södra stambanan eller Västkustbanan. Bara för att HNJ ligger outnyttjad anser jag inte att det är självklart att satsa på detta avsnitt som omledningsbana bara man tänker längre än näsan räcker. Tänker man längre måste den som gör det också väga in vilka andra banor i närheten som kan fungera för omledning och om en satsning på någon av dessa skulle ge mer.

    I det aktuella fallet anser jag att det ligger till på följande sätt.
    Norra HNJ kommer att utgöra en viktig länk för att kunna omleda tåg Nässjö - Alvesta vid stopp på södra stambanan när den har elektrifierats. Omledningen kan hållas relativt begränsad och tågen kommer ganska snabbt tillbaka till stambanan. Södra HNJ kan främst i kombination med norra HNJ användas för att kasta om tåg från östra till västra Sverige. Har tågen väl kastats om är det sannolikt inte så att de ska till Hässleholm och sedan ta SSB utan då är det lika bra att fortsätta längs VKB ner mot Malmö, Helsingborg och kontinent som är det dominerande målet för godset på SSB. Ska man till Älmhult är det mycket smidigare att tat sig ner via Kattarp - Hässleholm än att köra Markarydsbanan.
    Ska man ändå göra detta lappkast kan man lika väl som jag skrev köra via Göteborg med fördelen att det är dubbelspår nästan hela vägen.
    Någon kan då med rätta invända att det sker och kommer att ske mycket arbeten i Göteborg och att det därför borde vara en fördel att ta vägen via HNJ. I detta fall måste dock HNJ vägas mot förbindelsen Herrljunga - Borås - Varberg. Medan södra HNJ i princip bara kan användas för att leda om gods på Södra stambanan till Västkustbanan kan Herrljunga - Borås - Varberg nyttjas till ett flertal olika omledningar. Redan idag används banan för omledning av snabbtåg tillsammans med Göteborg - Borås. Ett tungt vägande skäl att satsa på denna sträcka är också att det kommer att ske ett flertal stora arbeten i anslutning till Almedal - Mölndal de kommande åren. I och med detta kommer tåg från Västkustbanan behöva ledas om via Varberg - Borås - Herrljunga kust till kustbanans tåg leds också om Borås - Herrljunga. Som en bonus kommer också tåg som leds om från Södra stambanan till Västkustbanan också kunna nyttja sträckan för att undvika Göteborg även om en rundgång i Herrljunga kommer behöva ske och det utan att nyttja diesellok.
    Så i valet mellan södra HNJ och Borås - Varberg kommer jag att välja att lägga pengarna på Borås - Varberg istället.
    Som en ren slump ingår det i den nyligen fastställda nationella planen att elektrifiera norra HNJ, byta spår på Herrljunga - Borås - Varberg, byta kontaktledning på Borås - Varberg samt bygga FJB både på norra HNJ och Herrljunga - Borås.. så enligt min mening har nog Trafikverket tänkt längre än näsan räcker.

    /Magnus


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    737

    Sv: Godståg rundar kurvan i Svalöv

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Räddningsloken skall naturligtvis användas endast i undantagsfall förutom till utryckningar. Men de behöver inte bara stå och samla damm mellan utryckningarna. Ett brandfordon behöver inte alltid stå i hallen, utan kan vara i omgivningarna. Det är fråga om inställelsetid. En riskanalys måste naturligtvis göras mellan de av mig nämnda parterna. Det är också en fråga om hur vi skall utnyttja den gemensamma resursen järnvägsbanor i Sverige. Det är bara att peka med hela handen och visa hur det skall gå till. Men varför är det ingen som pekar?
    Tänk rubrikerna när Halmstads reservlok passerar Värnamo på nordgång samtidigt som det behövs för evakuering på Vkb och resenärerna får vänta två timmar extra på att loket kommer på plats. Bättre att handla upp loken plats för plats av någon som regelbundet kan byta ut dem i omloppet, ex-vis Green Cargo i Nässjö och Baneservice i Halmstad. På det sätt kan loken skiftas mer eller mindre varje dygn, och inget samlar damm.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 329

    Sv: Godståg rundar kurvan i Svalöv

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Så har man då en överbelastad Västra stambana och en HNJ, som ligger outnyttjad. Kunde man inte ha ett lite mer långsiktigt tänkande från Trafikverket, operatörer och stat? Nu är det dessutom beslutat att räddningslok (diesel-) skall vara utplacerade på strategiska platser, t ex Nässjö och Halmstad. Det finns ju ett uttryck, att man skall tänka längre än näsan räcker, som passar in här, tycker jag.
    På vilket sätt är HNJ outnyttjad?
    Jag ser i tidtabellen att det går tåg var 3-4:e timme även på lördagar, och när jag åkte där en lördag för en månad sedan så minns jag bara ett ställe där det verkade finnas bemanning för tågmöte. Om du omleder godståg, är då befintliga sidospår på de andra stationerna (som då också måste bemannas) tillräckligt långa?
    Sen tycker jag att Magnus B.s kommentarer också är bra.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    399

    Sv: Godståg rundar kurvan i Svalöv

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Nu sker omledningen på en helg och då är Västra stambanan definitivt inte överbelastad. Att dra iväg med Nässjös och Halmstads beredskapsdieslar för omledning via HNJ tycker jag som Lennart redan påpekat är en ganska dålig idé. Inte så lyckat om de befinner sig någonstans på mitten av HNJ när det behövs för röjning på Södra stambanan eller Västkustbanan. Bara för att HNJ ligger outnyttjad anser jag inte att det är självklart att satsa på detta avsnitt som omledningsbana bara man tänker längre än näsan räcker. Tänker man längre måste den som gör det också väga in vilka andra banor i närheten som kan fungera för omledning och om en satsning på någon av dessa skulle ge mer.

    I det aktuella fallet anser jag att det ligger till på följande sätt.
    Norra HNJ kommer att utgöra en viktig länk för att kunna omleda tåg Nässjö - Alvesta vid stopp på södra stambanan när den har elektrifierats. Omledningen kan hållas relativt begränsad och tågen kommer ganska snabbt tillbaka till stambanan. Södra HNJ kan främst i kombination med norra HNJ användas för att kasta om tåg från östra till västra Sverige. Har tågen väl kastats om är det sannolikt inte så att de ska till Hässleholm och sedan ta SSB utan då är det lika bra att fortsätta längs VKB ner mot Malmö, Helsingborg och kontinent som är det dominerande målet för godset på SSB. Ska man till Älmhult är det mycket smidigare att tat sig ner via Kattarp - Hässleholm än att köra Markarydsbanan.
    Ska man ändå göra detta lappkast kan man lika väl som jag skrev köra via Göteborg med fördelen att det är dubbelspår nästan hela vägen.
    Någon kan då med rätta invända att det sker och kommer att ske mycket arbeten i Göteborg och att det därför borde vara en fördel att ta vägen via HNJ. I detta fall måste dock HNJ vägas mot förbindelsen Herrljunga - Borås - Varberg. Medan södra HNJ i princip bara kan användas för att leda om gods på Södra stambanan till Västkustbanan kan Herrljunga - Borås - Varberg nyttjas till ett flertal olika omledningar. Redan idag används banan för omledning av snabbtåg tillsammans med Göteborg - Borås. Ett tungt vägande skäl att satsa på denna sträcka är också att det kommer att ske ett flertal stora arbeten i anslutning till Almedal - Mölndal de kommande åren. I och med detta kommer tåg från Västkustbanan behöva ledas om via Varberg - Borås - Herrljunga kust till kustbanans tåg leds också om Borås - Herrljunga. Som en bonus kommer också tåg som leds om från Södra stambanan till Västkustbanan också kunna nyttja sträckan för att undvika Göteborg även om en rundgång i Herrljunga kommer behöva ske och det utan att nyttja diesellok.
    Så i valet mellan södra HNJ och Borås - Varberg kommer jag att välja att lägga pengarna på Borås - Varberg istället.
    Som en ren slump ingår det i den nyligen fastställda nationella planen att elektrifiera norra HNJ, byta spår på Herrljunga - Borås - Varberg, byta kontaktledning på Borås - Varberg samt bygga FJB både på norra HNJ och Herrljunga - Borås.. så enligt min mening har nog Trafikverket tänkt längre än näsan räcker.

    /Magnus
    Något i Magnus B:s inlägg säger mig, att det är kanske någon av de inblandade, som tänker längre än näsan räcker. Om vi bortser från räddningsloken och går tillbaka till den ursprungliga bilden på godståget på Söderåsbanan, som ju är ett godsspår, i förlängningen ner till Malmö och upp till Ängelholm. Skulle man inte kunna införa fler sådana och dirigera över godstrafiken dit, t ex HNJ, men naturligtvis en del andra banor? Därmed tvingas man underhålla dessa banor och de blir lättare och bättre att köra lokal persontrafik där. Det kommer ju att ske snart på Söderåsbanan. På stambanorna blir det då mer utrymme för snabb interregional trafik och om det blir ett avbrott där, kan trafik dirigeras om till godsbanorna.

    Senast redigerat av steisi den 2018-10-15 klockan 09:12:54.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •