Nu sker omledningen på en helg och då är Västra stambanan definitivt inte överbelastad. Att dra iväg med Nässjös och Halmstads beredskapsdieslar för omledning via HNJ tycker jag som Lennart redan påpekat är en ganska dålig idé. Inte så lyckat om de befinner sig någonstans på mitten av HNJ när det behövs för röjning på Södra stambanan eller Västkustbanan. Bara för att HNJ ligger outnyttjad anser jag inte att det är självklart att satsa på detta avsnitt som omledningsbana bara man tänker längre än näsan räcker. Tänker man längre måste den som gör det också väga in vilka andra banor i närheten som kan fungera för omledning och om en satsning på någon av dessa skulle ge mer.
I det aktuella fallet anser jag att det ligger till på följande sätt.
Norra HNJ kommer att utgöra en viktig länk för att kunna omleda tåg Nässjö - Alvesta vid stopp på södra stambanan när den har elektrifierats. Omledningen kan hållas relativt begränsad och tågen kommer ganska snabbt tillbaka till stambanan. Södra HNJ kan främst i kombination med norra HNJ användas för att kasta om tåg från östra till västra Sverige. Har tågen väl kastats om är det sannolikt inte så att de ska till Hässleholm och sedan ta SSB utan då är det lika bra att fortsätta längs VKB ner mot Malmö, Helsingborg och kontinent som är det dominerande målet för godset på SSB. Ska man till Älmhult är det mycket smidigare att tat sig ner via Kattarp - Hässleholm än att köra Markarydsbanan.
Ska man ändå göra detta lappkast kan man lika väl som jag skrev köra via Göteborg med fördelen att det är dubbelspår nästan hela vägen.
Någon kan då med rätta invända att det sker och kommer att ske mycket arbeten i Göteborg och att det därför borde vara en fördel att ta vägen via HNJ. I detta fall måste dock HNJ vägas mot förbindelsen Herrljunga - Borås - Varberg. Medan södra HNJ i princip bara kan användas för att leda om gods på Södra stambanan till Västkustbanan kan Herrljunga - Borås - Varberg nyttjas till ett flertal olika omledningar. Redan idag används banan för omledning av snabbtåg tillsammans med Göteborg - Borås. Ett tungt vägande skäl att satsa på denna sträcka är också att det kommer att ske ett flertal stora arbeten i anslutning till Almedal - Mölndal de kommande åren. I och med detta kommer tåg från Västkustbanan behöva ledas om via Varberg - Borås - Herrljunga kust till kustbanans tåg leds också om Borås - Herrljunga. Som en bonus kommer också tåg som leds om från Södra stambanan till Västkustbanan också kunna nyttja sträckan för att undvika Göteborg även om en rundgång i Herrljunga kommer behöva ske och det utan att nyttja diesellok.
Så i valet mellan södra HNJ och Borås - Varberg kommer jag att välja att lägga pengarna på Borås - Varberg istället.
Som en ren slump ingår det i den nyligen fastställda nationella planen att elektrifiera norra HNJ, byta spår på Herrljunga - Borås - Varberg, byta kontaktledning på Borås - Varberg samt bygga FJB både på norra HNJ och Herrljunga - Borås.. så enligt min mening har nog Trafikverket tänkt längre än näsan räcker.
/Magnus